Seinabo Sey  : Vanguard Festival, Sun Ra Stage

Seinabo Sey , Vanguard Festival, Sun Ra Stage

Seinabo Sey : Vanguard Festival, Sun Ra Stage

Anmeldt af Stine Lykkebo | GAFFA

Fra hun åbner munden, er man klar over, at det, der skal til at ske på Sun Ra Stage, er værd at sparke sin sommerbeduggede bagdel over til. Selvom græsplænen endnu er sparsomt betrådt så tidligt på dagen, lykkes det at få stimlet en pæn flok festivalgæster op foran scenen. Det er også kun tæt på, hendes unge alder røbes. Fra lang afstand kunne hun lige så let lyde som en garvet soulsangerinde, der efterhånden har nogle år på bagen. Det er ikke tilfældet. Damen er 24.

Seinabo Sey lægger ud med et dybt, soulet nummer, som kommer helt nede fra den del af mellemgulvet, der aldrig ser sollys. En langsom og tålmodig sang, der lader hendes stemme brede sig fra den dybe bas og op til de glasklare toner, der sprækker på toppen.

Straks efter den behagelige opvarmende sang slår hun over i en hårdfør melankolsk elektropop, spædet op med en god portion synthesizer. Med ét indhylles Sun Ra Stage i et tungt velourtæppe af dyster klang. Ved tredje nummer får vi en tredje side at se. Variationen fejler ingenting. Denne gang i et mere poppet nummer, "Words", som fordømmer, at Sey er sat på om formiddagen og ikke senere på aftenen. Der er lagt på kullene til en god fest, hvis det ikke var fordi, publikum kommer direkte fra brunchbordet. De dramatiske lydbølger når alligevel ud til publikum, der lader sig forføre på trods af, at ingen af numrene er hørt før.

Da "Hard Time"'s hårde militante toner sparkes i gang, rykker det i publikum, der pludselig har fundet ud af, de faktisk kender noget af hendes musik. Med de tunge trommer i ryggen skuler hun ud over scenen. Oser af power. Ikke længe efter leverer hun sit sidste nummer, der endnu en gang får en klokke til at ringe rundt omkring blandt festivalgæsterne. Hendes "Younger" er blevet remixet af den unge og efterhånden veletablerede norske remixer Kygo, og hans trylleri med Sey har fået 4 mio. views på YouTube. Hendes mest populære nummer på Spotify. Vi får lov at smage på originalversionen, der sender kryb ned ad rygraden. Et nummer, der til sammenligning har en lettere stemning, og som man ikke kan lade være med at blive en tand lykkeligere af at høre på. Slet ikke efter det lille grin hun kommer med, da hun takker af.

Seinabo Sey lumrer stadig rundt i undergrunden, men er særligt med singlen "Hard Time" ved at slå sprækker i asfalten, og der er ingen tvivl om, at denne poppede souldiva kan (og vil) komme ganske vidt omkring. Hun besidder et kraftfuldt sangtalent, et bredt spektrum af lyd, en fængende kombination af pop og soul og ikke mindst en mystisk udstråling, der iskoldt befinder sig rigtig godt på scenekanten.