Steve Earle : Tønder Festival, Open Air

Steve Earle , Tønder Festival, Open Air

Steve Earle : Tønder Festival, Open Air

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Ene mand med en guitar. Vi er blevet fortalt igen og igen, at det er det, hele folkemusikken går ud på, men alligevel stod Steve Earle meget alene foran den store plads, og koncerten fes lige så stille ud til lidt af en skuffelse.

Hvis der er nogen, der har sangkataloget til at løfte en sådan opgave, er det vel Steve Earle, som må regnes blandt de allerstørste, når det kommer til amerikanske singer-songwriters. Han kunne kalde Townes Van Zandt sin ven og har arbejdet tæt med Emmylou Harris, så han nærmer sig vel legendestatus, også selvom han måske herhjemme efterhånden bedst er kendt for sin roller i tv-serierne "The Wire" og "Treme", om byen New Orleans efter orkanen Katrina. Netop New Orleans fylder en del på Tønder Festival, som har dedikeret et helt område af festivalpladsen til byens musikalske tradition, men sjovt nok fyldte det ikke noget i Earles sæt. Måske fordi tankesættet allerede lå i Hamburg, hvor Earle skulle skynde sig at nå et fly. Derfor fik koncerten også et præg af "another day at the office", og Earle virkede aldrig rigtig nærværende.

De ydre rammer gjorde det heller ikke nemt, folk snakkede ivrigt løs, og midt i det hele skulle der også tømmes containere backstage, hvilket larmede en del. Det kan selvfølgelig også være, at Steve Earles tanker kredsede omkring den skilsmisse, han er i gang med fra sangerinden Allison Moorer. Det blev der i hvert fald henvist til flere gange, som da Earle for eksempel fandt sin mandolin frem og proklamerede, at selv hvis han mistede alt andet, så skulle han nok sørge for at beholde sin mandolin.

Steve Earles karakteristiske nasale stemme virkede lidt slidt og medtaget efter turnévirksomhed, og selv klassikere som "My Old Friend The Blues" og "Copperhead Road" formåede ikke rigtigt at trække gang i et sæt, som var lidt stillestående.