Lady Gaga: Jyske Bank Boxen, Herning

Lady Gaga, Jyske Bank Boxen, Herning

Lady Gaga: Jyske Bank Boxen, Herning

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Lady Gaga er kendt for sine flamboyante musikvideoer og shows, og aftenens koncert i Hernings Jyske Bank Boxen var ingen undtagelse.

Gaga begav sig for nylig ud på den europæiske del af sin artRave: The ARTPOP Ball oven på 2013-udgivelsen Artpop. Aftenens show var dog langt mere end en live-performance med sangene fra Artpop, for der var en hel del at komme efter på den visuelle front.

I omkring to timer underholdt sangerinden i ekstraordinære kostumer med Artpop-sangene og gamle hits og gik fra musical-lignende sekvenser, over rock-koncert-øjeblikke og følsomme r&b-ballader til mini-ravefester. Enkelte i publikum var mødt op med farverige parykker og neon-farvede knæklys og virkede til at lade sig overbevise, især af Gagas største hits som "Just Dance" og "Bad Romance".

Spektakulære kostumer

Inden Lady Gaga gik på, optrådte hendes veninde, dj'en Lady Starlight, der varmede publikum op til hovednavnet. Gaga åbnede showet til et stort bifald og lagde ud med titelsangen fra sit tredje og nyeste album, Popart, klædt i store stofvinger og en gylden bodystocking. Anden sang var singlen fra Artpop "G.U.Y." der blev båret frem af koreografien fra musikvideoen.

Generelt skete der meget på scenen i de første sange af showet. Danseensemblet bevægede sig over hele scenen i flotte og farverige kostumer, baggrunden var dækket af visuals, der både supplerede og præsenterede noget andet end showet på scenen, og livebandet, der gav de meget elektropop-prægede sange en lidt hårdere kant gennem støjende guitarer og tunge rytmer.

Kostumerne var et ret centralt element i showet, og nogle af de mest bemærkelsesværdige var: En blækspruttelignende havheks i "Paparazzi"; en læderbikini og grøn paryk i "Judas" og et Manga-agtigt outfit med store rottehaler i "Bad Romance". Danserne var ofte en fest at se på med deres pangfarvede eller lettere barnlige kostumer. Koreografier og kostumer gik flere gange op i en højere enhed med de uptempo, festlige sange.

Popballader og rockstil

Det lod til at være en mission for Gaga at vise alsidighed, for koncerten virkede forholdsvis varieret: Som et afbræk fra de sange, hvor koreografi spillede en central rolle, var der en håndfuld sange, hvor det mere var Gagas rå vokal, der kom i fokus. Det foregik ved, at hun satte sig bag klaveret og optrådte med r&b/pop-ballader som "Dope" og "You and I", der samtidig blev en slags nærkoncerter for de nærmeste publikummer. I "Manicure" og i enkelte andre numre lagde sangerinden sig mere op ad en rockkoncert-stil, når hun for eksempel valgte en håndholdt mikrofon frem for et headset, iklædte sig en lidt for stor herreskjorte eller optrådte med et håndholdt keyboard.

For Lady Gaga vil ikke sættes i bås som en popblondine, der ikke skriver sine sange selv, og som ikke synger live. Det gjorde hun meget klart igennem en række talesekvenser, hvor hun blandt andet fortalte om sine oplevelser med musikkarrieren og om, hvor fantastiske hendes fans var. Der lod til at være et særligt bånd mellem hende og hendes "little monsters", og hun viste sig at være dygtig til at pleje det i aftenens løb.

Lady Gagas koncert i Jyske Bank Boxen var en flot og underholdende helhedsoplevelse, der viste flere sider af sangerinden. Showets røde tråd lod til at være et festfyrværkeri af pangfarver, ekstreme kostumer, dans og konfetti i massevis. Om dette er tilstrækkeligt, må den enkelte vurdere, men Gagas "artpop" er bestemt ikke et kedeligt bekendtskab.