The Raveonettes: Store Vega, København

The Raveonettes, Store Vega, København

The Raveonettes: Store Vega, København

Anmeldt af Kim Lykke Andersen | GAFFA

Torsdag aften stod Danmarks bedste støjpopduo, The Raveonettes, atter på dansk grund. Store Vega lagde scene til, og med sig havde The Raveonettes bragt et udpluk af karrierens hits samt sange fra deres seneste album, "Pe'ahi".

Her osede det med støjmelodier, som et tungt tæppe, der lagde sig over publikum og gav varme og gensynsglæde denne kolde decemberaften. Med sarte vokaler og kølig rockattitude beviste Sune Wagner og Sharin Foo således atter, at de hører hjemme blandt Danmarks absolutte rockelite.

Det ottende album, "Pe'ahi", udkom i sommer og kandiderer i min optik stærkt til årets danske album. Der herskede således store forventninger, da Sune Wagner og Sharin Foo i selskab med en trommeslager trådte på scenen. Det er lidt over halvandet år siden, duoen sidst har besøgt de danske spillesteder. Sammenlignet med sidste års koncert på Train virkede lyden i aftes meget mere skarp og intens, og duoen fremstod yderst veloplagt fra start. Også selvom Sharin undervejs afslørede, at Sune grundet jetlag ikke havde sovet i to døgn.

Som optakt til koncerten udtalte Sune Wagner til GAFFA, at bandet på denne turné har spillet nogle af deres bedste koncerter nogensinde. Dette gjorde sig klart gældende allerede fra første sang. Her blev der lagt ud med "Endless Sleeper", som også er åbningsnumret fra "Pe'ahi". Skarpt og lige på og hårdt sætte duoen hermed i gang med deres udsvævende støjmelodier. De to frontfigurer stod vanligt placeret foran hver deres mikrofon i hver sin side. Her var scenelys og visuals holdt i sort/hvid, som vekslende stillede skarpt på levering af vokaler og stærke instrumentale passager.

Herfra fortsatte sangene som støjperler på en snor. Først med "Sisters" hvor guitarriffene fyldte rummet mellem omkvædene og fungerede helt eminent i Vegas lokale. På den efterfølgende "Killer in the Street" lagde man også for første gang for alvor mærke til trommeslageren i baggrunden, hvis hårde trommeslag gav en virkelig god liveeffekt, og pludselig agerede gruppen som en treenighed.

Ud over sangene fra det nye album blev nogle af de helt gamle sange også luftet til stor glæde for publikum. Især "Dead Sound" ("Lust Lust Lust"), "Break Up Girls" ("In and Out of Control") og "Love In a Trashcan ("Pretty in Black") vakte begejstring. Aftenens helt store højdepunkt var dog "The Christmas Song". I anledning af december måned var der nemlig også blevet plads til denne dejlige alternative julesang. Fra loftet glitrede diskokuglen ud og rundt blandt publikum, og tempoet var for en stund sat helt ned. Herefter blev der atter fyret op for larmen, og gruppen ravede videre med støjeskapaderne.

Det var bemærkelsesværdig, hvordan gruppens tidligere fastlåste og lettere introverte optrædener var løsnet lidt mere op. Især Sune Wagner gav den med løs mikrofon og håndtegn, og i det hele taget formåede duoen at bevare kontakten med publikum hele vejen igennem, mens det samtidig var musikken, som var hovedfokus.

På "When Night is almost Done" fremstod Wagner og Foos vokalharmonier som melodiøse yin og yang. Her havde de smidt guitar og bas og samlede sig i stedet om en finurlig vokal levering, der på rørende vis forberedte det hungrende publikum på, at det hele desværre snart var slut.

Tiden i Vega gik alt for hurtigt, og som et barn i en slikbutik var man grådig og sulten efter mere. Til at mætte os af fik vi dog serveret tre ekstranumre. På "Kill!" skær Sharins sarte uskyldige vokal igennem med "One time I saw my dad fuck a redhead hore". Imellem denne skønklang skar guitarriffs trommehinden i tusind stykker for herefter igen at samle den med Sharins blide messende toner. Afslutningsvis endte aftenen med "Aly, Walk With Me", som satte et punktum for en fortræffelig aften, hvor balancen mellem melodi, vokal og visuals fik støjfladen til at gå op i en højere melodiøs enhed.

Rave On!

The Raveonettes spiller på Train i Aarhus 13. december