Jessie Ware: Store Vega, København

Jessie Ware, Store Vega, København

Jessie Ware: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

30-årige Jessica Lois Ware er født og opvokset i London og startede sin sangkarriere ud som baggrundssanger. I 2012 udkom hendes debutalbum "Devotion". Bandet The Invisibles sanger Dave Okumu har arbejdet sammen med navne som St. Vincent og Amy Winehouse,og sad sammen med blandt andre Kid Harpoon (der har skrevet for Florence + The Machine) bag producerpulten på albummet, der fik mange anmelderroser smidt efter sig. Opfølgeren "Tough Love" udkom oktober sidste år og blev til i samarbejde med blandt andre den prominente producer SBTRKT og sangskrivere som Ed Sheeran og Miguel.

Med to anmelderroste album i bagagen gæstede Jessie Ware Store Vega i København onsdag aften. Høje forventninger blev indfriet over hele linjen, da Ware gav publikum både inderlighed og underholdning, hvor der både var plads til at grine, græde, danse og fundere.

Hyggespreder

Flankeret af keys, trommer, bas og guitar kommer Jessie Ware på scenen præcis kl. 21.00 iført højtaljede slacks og sort rullekrave. De tre første numre "Running", "Champagne Kisses" og "Cruel" bliver eksekveret super-professionelt, hvor Ware blæser publikum bag over med sin fejlfri vokal (især i falsetdelen af den Prince-inspirerede "Champagne Kisses"). Men det er ikke megen mimik eller indlevelse, der kommer ud over scenekanten.

Det skrifter dog brat, da "Cruel"s sidste toner fader ud. Ware siger hej til salen, og straks skifter stemningen helt, da hun udstråler så meget varme og glæde over at være i Store Vega sådan en kold onsdag februaraften.

"110%" lyder nærmest som Janet Jackson i halvfemserne og generer lidt danseri rundt omkring, hvor den hyggelige stemning bliver cementeret. Ware har en ydmyg facon, da hun med et "thanks for coming, I'm just gonna crack on with the songs, if that's okay" giver os titelnummeret fra det nyeste album.

Ware skifter fint mellem sange fra det nye og "gamle" album, samtidig med der er fin balance mellem dansevenlige numre og de mere stille og inderlige. "Keep On Lying", den helt Toni Braxton-agtige "Pieces" og den lyrisk måske mest spændende "Taking In Water" viser en følsom side af Jessie Ware, der formidler sangene om ulykkelig eller svær kærlighed rigtig fint. Derimod kan ingen i salen stå stille til "Night Light", "Sweet Talk" og den diskopoppede "Want Your Feeling", hvor selv bassisten må tage sig selv i at trippe rundt med et stort grin på.

Ultimativ kærestekoncert

Kigger man rundt, er der snav og mand-står-bag-kvinde-koncert-style i hele salen. Og sange som "You & I (Forever)", superhittet "Wildest Moments" og det "Bodyguard"-soundtrack-værdige "Say You Love Me" er da også lige til en romantisk aften for to. Den kærlige stemning er blot med til at gøre aftenen endnu mere hyggelig, og Jessie Ware spotter da også nogle par blandt publikum, hvor det lige skal italesættes, hvor nuttede de er når de står og råsnaver.

Onsdag aftens koncert med Jessie Ware kommer med garanti til at være et af 2015s højdepunkter. Der var kemi mellem sanger og publikum, vokalen og formidlingen var til ug and beyond, og numrene var lige så sprøde som på pladerne. Og så virker sangerinden bare som et af de mest oprigtige og sympatiske mennesker, man længe har set på en scene. Jessie, skal vi være venner?!

Hvis Ware spiller "If You Love Me" featuring Benzel og samtidig udvider fra 70 til 90 minutters spilletid, kan vi snildt komme op på en topkarakter, næste gang Jessie Ware besøger Danmark.