Âme : Sónar Copenhagen, Koncerthuset

Âme , Sónar Copenhagen, Koncerthuset

Âme : Sónar Copenhagen, Koncerthuset

Anmeldt af Katja Sidenius | GAFFA

Det er, uden tvivl, velfortjent, at Âme konsekvent lander i Resident Advisors top 5 liste over live performances. Den tyske duo Frank Wiedemann og Kristian Beyer har produceret musik sammen siden 2003, men til koncerterne kan de kun opleves hver for sig, eftersom Kristian står for dj-sættene og Frank for liveoptrædener. Verden over er der rift om de to producere, som bliver booket til byer fra London til Tokyo. Om Koncerthusets gæster fuldt forstod, hvad de var del af, må forblive et mysterium.

Frank starter i det samme øjeblik, han træder ind på scenen og indleder med milde deep house-melodier i lavt tempo. Mens han er i færd med at mærke, efter hvilken stemning der hersker under taget, bliver publikum forkælet med fængende fyld og varme synthesizers.

Den bløde opvarmning er med til at skabe en emotionelt ladende atmosfære, hvis intensitet er hårrejsende. De smukke og teknisk udsøgte melodiøse passager opbygger et scenarisk billedunivers, som appellerer til en palet af sanser. Frank starter med dybe flader, men bevæger sig allerede et kvarter inde i koncerten over i technoklingende toner, hvor folk får lov til at komme op på det næste niveau.

Musikken består af utallige dimensioner, som Âme opnår ved intelligent brug af synthesizers og innovativ kombination af akkorder. At stå foran scenen med lukkede øjne er som at vandre gennem en fortryllende skov, hvor lyden af regndråber falde, blade rasle og vinden hviske går op i en højere enhed. Det er en berusende oplevelse at slippe alle inhibitioner og lade en fremmed bag pulten dirigere ens følelser. Det er essentielt, at en unik form for tillid bliver opbygget mellem dj og publikum, for at koncertoplevelsen bliver eksemplarisk.

Frank plager sine fans på manipulerende vis med sine anticiperende opbygninger, men får til gengæld også hele salen i ekstase, når han endelig giver slip på bassen. Den anden del af koncerten er klart mere dansabel, og især Âmes remix af Dan Crolls From Nowhere er populært blandt Sónar Copenhagens tilhørere, som måske er mere vant til tracks, man nemt kan fordybe sig i og synge med på.

Med Âmes lækre lydlandskaber, dybe flader og orkestrale kompositioner er det ingen overraskelse, at duoen er en klar favorit inden for det elektroniske musikunivers.

Det eneste, som ærgrede under koncerten var den lave højtalervolumen samt manglen på visuelle effekter på den alt for belyste SónarClub-scene.