Lisa Ekdahl: Musikkens Hus, Aalborg

Lisa Ekdahl, Musikkens Hus, Aalborg

Lisa Ekdahl: Musikkens Hus, Aalborg

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

"Læn jer nu bare tilbage og slap helt af og glem hverdagens trummerum," næsten hviskede den svenske sangmuse til os efter nogle indledende engelske sange. Det var nærmest en instruks om musikalsk meditation, og det var også på mange måder sådan, aftenen i Aalborgs smukke Musikkens Hus blev på godt og ondt.

For anonym

På godt fordi bandet spillede som en drøm med en naturlig legende lethed, som kun meget dygtigt sammenspillede musikere kan det. Godt fordi Lisa Ekdahls stemme stadig kan fortrylle med sin helt specielle klang. Godt fordi Lisa Ekdahl vil os det godt på en scene og er meget nærværende og charmerende. Godt fordi lyden var perfekt. Men også meget stillestående meditativ, så det søvndyssende tog over flere gange i løbet af den to timer lange koncert. Lisa Ekdahl bliver ganske enkelt for anonym efter min mening med den engelske tekst. På svensk rammer hun meget oftere rent i mit musikalske hjerte. Og aftenen bestod desværre hovedsageligt af Ekdahls engelske materiale, hvilket jo er naturligt nok, eftersom hendes seneste tre albums har været på engelsk. Hendes seneste album på svensk, det fremragende "Pärlor Av Glas", udkom i 2006.

Det smukke Musikkens Hus i Aalborg var fyldt til bristepunktet med et meget lyttende og tålmodigt publikum, der var meget begejstret, da Ekdahl under koncertens sidste numre blev lidt mere løsluppen, og vi fik de to store hits fra hendes selvbetitlede debut-album fra 1994, som solgte i fuldkommen vanvittige mængder og fra dag et gjorde Lisa Ekdahl til en kæmpe stjerne, som alle rev og flåede i. I så høj en grad at den svenske sangfugl alvorligt overvejede at stoppe med at optræde og blot koncentrere sig om at skrive sange til andre. Her taler vi naturligvis om sangene "Vem Vet" og "Öppna Upp Ditt Fönster," som vi desværre fik i speed-up-versioner, som ikke gav plads til, at den smukke lyrik kunne udfolde sig. Man kunne få den tanke, at Ekdahl var træt af at synge disse to sange, men muligvis tager jeg fejl.

Sinatra og Dylan

Koncerten startede meget overraskende med Frank Sinatras "I'm A Fool To Want You", som forvirrede denne anmelder en smule, fordi det er den sang, som indleder Bob Dylans meget roste nye fortolkninger af Frank Sinatras sange på albummet "Shadows in the Night". Det havde jeg lejlighed til at snakke med Lisa Ekdahl om efter koncerten. Læs hvad Ekdahl fortalte om sit forhold til Sinatra og Dylan i interviewet her på GAFFA.dk i nær fremtid.

Smukke var "Heavenly Shower," som indleder forrige års album "Look To Your Own Heart" og "Give Me That Slow Knowing Smile," som ligeledes er hittet og pladeåbner fra 2009's plade med samme titel, mens mange af de øvrige numre fremtrådte mere anonymt og ikke satte sig væsentligt fast. Smukt var det dog, da Ekdahl meget følsomt fløjtede ud i rummet under "Give Me That Slow Knowing Smile" og fortsatte med sin silkebløde stemme.

Dedikeret musiker

Det er skønt at opleve en dedikeret musiker som Ekdahl, hun lever sig ind i hver en tone, hvert et slag og fungerer sammen med multiinstrumentalisten og den mangeårige samarbejdspartner Mathias Blomdahl som orkesterleder, hvor musikken af og til holdes stramt og i andre passager får lov at jamme løs.

Efter pausen havde bassist/guitarist og trommeslager som det naturligste i verden skiftet plads. Som stod det mejslet i den svenske musikalske grundlov, at alle skal kunne spille på alle instrumenter. Som andre store stjerner havde Ekdahl naturligvis skiftet tøj i pausen og var nu i sommerkjole med rødt sjal. Musikken forblev dog på samme leje, og det blev efterhånden langtrukkent at lytte til trods en lille pause fra de engelske sange, hvor set-uppet blev mere intimt uden dog for alvor at ramme plet.

Lisa Ekdahl spiller på Godset i Kolding lørdag, fortsætter til Magasinet i Odense søndag og slutter sin lille Danmarkstur med to koncerter på Bremen Teater i København henholdsvis tirsdag og onsdag.

Derfra forsætter den svenske sanglærke ud i verden, hvor hun eksempelvis er blevet et stort navn i lande som Frankrig og Brasilien. Nærværende turné har ligeledes bragt hende så langt væk som til Kina.