Foo Fighters: O2 World, Hamburg

Foo Fighters, O2 World, Hamburg

Foo Fighters: O2 World, Hamburg

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Foo Fighters omkring bandets mastermind Dave Grohl med rødder i Seattle kan uden videre betegnes som verdens største hård-rock-band sammen med AC/DC på nuværende tidspunkt. Udsolgte arenaer og specielt udsolgte stadioner i hele verden tegner et tydeligt billede.

Foo Fighters spillede foran 16.000 mennesker på den tæt pakkede og udsolgte O2 World i Hamburg onsdag den 3. juni. Koncerten blev udsolgt på blot to timer. Ekstrakoncerterne i forholdsvis Berlin og Köln til november blev udsolgt inden for to dage efter annonceringen. Tyskerne elsker Foo Fighters, og Foo Fighters elsker tilsyneladende Tyskland. Bandet spiller derudover på Tysklands "Roskilde Festival", hvilket er søsterfestivalerne "Rock am Ring" (http://www.rockamring.de) og "Rock im Park", som også er udsolgte.

Hamburg-koncerten skal ses som et "opvarmningsshow" for Foo Fighters i Tyskland, inden de spiller foran forholdsvis 80.000 og 60.000 mennesker til Rock am Ring og Rock im Park i denne weekend. Koncerten kunne ikke være på Hamburger SV's fodboldstadion Imtech-Arena lige ved siden af O2 World, da Helene Fischers produktion bygges op siden i tirsdags for hendes koncerter torsdag og fredag. Dermed lykkedes et scoop for bookingselskabet FKP Scorpio, som fik booket Foo Fighters i forholdsvis intime rammer på O2 World. Jyske Bank Boxen i Herning er nærmest en kopi af O2 World i Hamburg. Dermed var vi sikret god lyd og godt udsyn, lige meget hvor i hallen man befandt sig.

Rock-show næsten uden pause

Lysene slukkes klokken 21.07, efter at det engelske opvarmningsband Hawk Eyes har spillet et okay sæt. Publikums begejstring kan knap nok beskrives med ord, da bandet betræder scenen, og Dave Grohl tager et løb igennem hele arenaen for at hilse på fansene. Koncerten starter med klassikeren Everlong. Produktionen er kæmpe stor, når den egentlig er beregnet til stadioner og ikke til en arena. Masser af lys og kæmpe sceneskærme, som gør oplevelsen også til noget ud over det sædvanlige visuelt. Efter Learn To Fly kommer Something From Nothing, som er åbningsnummeret fra bandets aktuelle album Sonic Highways, der opnåede en skuffende 4. plads på den danske hitliste, konkurrenterne, bortset fra Pink Floyd, taget i betragtning.

The Pretender og Arlandria får efterfølgendenærmest hallen til at koge. Derfor hjælper det, at Foo Fighters har en tendens til at trække næsten alle deres sange i længden for at opnå både små hvilepauser og samtidigt klimaks til næsten hvert nummer. Derefter retter Grohl et par ord til publikum og fortæller, at denne koncert er sommer-turnéens første og nok eneste indenfor: "It's so nice to play an intimate show for you guys in here instead of stadions and fields where we can't see everybody of you guys." Intimkoncert med 16.000 mennesker? Det er rent faktisk muligt.

Fantastisk energi

Forhåbentlig optages Foo Fighters koncerter på denne turné, da disse film vil være intet mindre end en "How-to-do-a-perfect-rockshow"-oplæringsvideo til nye upcoming orkestre.

"What's up, Hambuuuuuurg, råber Dave Grohl. Are you ready to get rocked?" Svaret fra de 16.000 tilskuere på O2 World er et tydeligt "Ja". "You're in my house," fortsætter Dave Grohl. "And in my house you're gonna to get a motherf****** rockshow, alright?!" Dave Grohl har tydeligvis fået energidriks og en smule alkohol, da mandens energi er fantastisk. Han løber rundt på scenen og sceneforlængelsen nærmest hele tiden. Han er det, man forestiller sig om en fremragende forsanger, som også er i stand til at underholde ud over at synge og spille godt. Men man må ikke kun fokusere på Dave Grohl. Også hans bandkollegaer formår at skabe en stemning og et supergodt sammenspil. Særligt trommeslager Taylor Hawkins sidder ikke stille i et eneste sekund. Men det er måske også godt, når forsangeren er klart blandt de bedste, hvis ikke den bedste trommeslager i hård-rock-genren. Derudover er han en sublim sanger.

Bandet spiller med en stor glæde, mange breaks og små finesser, og dette gør de uden hørbare fejl. Foo Fighters spiller nærmest konstant med tre guitarer, og dette giver lydbilledet en særegen dybde, da både Dave Grohls, Pat Smears og Chris Shifletts guitarer alle er stemt en smule forskelligt, så de kan høres hver især uanset hvad. Kompliment til både guitarteknikere og lydmand herfra.

Interessant midterdel i sættet

Efter Cold Day in the Sun forlader bandet, bortset fra Dave Grohl, salen. Dave Grohl går så ned i den anden ende af hallen og synger akustiske versioner af Wheels og My Hero, som bliver til fantastisk fællessang, der giver gåsehud. Derefter starter han på Times Like These med sin E-guitar, og da vi er nået til sangens midte, bliver resten af bandet hævet op i hallens midtpunkt, hvor bandet spiller sangen færdig på normal vis og med masser af energi. Derefter får vi et par coversange fra blandt andre The Faces (Stay With Me), AC/DC (Let There Be Rock) og Queen & David Bowie (Under Pressure). Disse numre vækker i første omgang forundring, men derefter intet mindre end ekstase hos publikum. Særligt Queens & David Bowies Under Pressure bringer jubel.

Stilhed før stormen

Efter at hele bandet er kommet tilbage til hovedscenen, spørger Gave Grohl O2 World flere gange "Do you want to hear a Foo Fighters song?", og da han starter på riffet til All My Life, er O2 World ved at eksplodere. Derfor fortsætter Dave Grohl med at spille start-riffet i halvandet minut, inden han begynder med linjerne: "All my life I've been searching for something / Something never comes never leads to nothing / Nothing satisfies but I'm getting close / Closer to the prize at the end of the rope / All night long I dream of the day / When it comes around then it's taken away / Leaves me with the feeling that I feel the most / Feel it come to life… OH YEAAAAH!!!"

Efter en vellykket These Days og to andre numre (Outside og Breakout) får vi også nogle lækkerbiskener, nemlig Generator og Aurora. Klokken er på dette tidspunkt allerede 23.37, og Dave Grohl siger meget sigende "We play as long as we want to. We're not doing encores. We're not one of those band which say 'Goodnight' and let you wait for some minutes and then 'Surprise!' – we're back. No! We're not that kind of band. We're the Foo Fighters!" Derefter afslutter Best of You denne uforglemmelige aften.

Publikum i Hamburg er enige om, at de har oplevet noget af det største, som man pt. kan opleve inden for koncertverdenen. Foo Fighters er et tight spillende orkester, som sørger for, at folk overhovedet ikke kan stå stille under koncertens mere end to en halv time. Prisen og ydelsen stemmer overens til dette fantastiske hård-rock-band. Når man spørger sig selv, hvordan et moderne rockshow anno 2015 bør se ud, skal man blot tage til en Foo Fighters-koncert. Man bliver bestemt ikke skuffet. Særligt Dave Grohls naturlige og ægte energi samt hans konstante interaktion med publikum gør, at enhver føler sig set, og at man tror på hans og bandets oprigtighed, at de rent faktisk nyder at være der og spille for en. Kald mig musikromantiker, men dette er ikke en selvfølge blandt verdens største bands.

Hvorfor sover de danske bookere i timen… IGEN?

Først lod man være med at booke for eksempel Tenacious D til Danmark, inden BeatBox Entertainment endelig efterkom den store efterspørgsel. Så sov man igen i timen, da for eksempel System of a Down spillede deres "Wake up the Souls"-turné i næsten hele Europa i april 2015, og nu kommer Foo Fighters heller ikke til Danmark i denne omgang. Bandet er bestemt ikke blevet billigere siden sidste gang, men når de kan udsælge for eksempel Ullevi-stadion i Göteborg eller Telenor-Arena i Oslo om en uges tid, burde de også kunne fylde Parken eller Jyske Bank Boxen. Hvorfor bliver der sovet i timen… IGEN? Novemberturnéen med Foo Fighters har heller ikke fået en dansk dato… endnu … hvorfor ikke? Vi må vente i spænding for at få disse spørgsmål besvaret. Heldigvis er der ikke så langt til Hamburg, særligt når man vil opleve de store navne.

Flere informationer: