Nothing But Thieves : Tinderbox, Yellow Stage

Nothing But Thieves , Tinderbox, Yellow Stage

Anmeldt af Simon Yüksel Nielsen | GAFFA

Selvom engelske Nothing But Thieves stadig lader deres debutalbum vente lidt på sig, har de efterhånden fået oparbejdet et solidt livesæt, der netop skulle lægge bunden for en solid koncert på Tinderbox' Gul Scene i Odense. Bunden blev lagt med en solid kombination af støj og skrig, og det fremkom hurtigt, hvordan Nothing But Thieves er et velfungerende liveorkester, der bidrager en vildskab, der ellers ikke nødvendigvis er at finde på bandets studieindspilninger.

Med hvad der er efterhånden kan betegnes som en længere række radiohits, fik Nothing But Thieves fra koncertens første nummer sparket gang i publikum med sangen "Itch". Med orkestret placeret spredt på festivalens mindste scene blev enhver tvivl om, hvem der var koncertens fokus, hurtigt gjort til skamme med den karismatiske frontmand Conor Masons intense greb om mikrofonstativet. Med sin intense vokal, der kombinerede skrig og vellydende skønsang, blev associationerne hurtigt drejet over mod bands som Rival Sons, som endda spillede på festivalens naboscene på selvsamme tidspunkt.

Publikumsfremmødet var dog begrænset, hvilket dog ikke lod sig være nogen hindring for bandets spilleglæde, som adskillige gange blev bekræftet ved Masons forsøg på at få alle med på fællesklap, imellem dronede lydintervaller. En kort præsentation af orkestret og et charmerende "tak" til det danske publikum bragte hurtigt Nothing But Thieves videre igennem et sæt, primært præget af solide rocknumre, som blandt andet blev givet udtryk for med den dugfriske single "Trip Switch".

Med forsangeren som fokus

Til trods for bandets solide gennemspilning var det dog primært vokalisten, som tog det meste fokus ved koncerten. Dette var imidlertid i høj grad velfortjent, da forsanger Conor Mason besidder en velfungerende charme, som uden megen tvivl kan få gang i danseskoene hos enhver publikum. Desværre stod resten af bandet en anelse tilbagelænet, dog til trods for guitarist Joe Landrigde-Browns intense og støjende guitarspil. Landridge-Browns musikalske kompositioner så kombinationer af ørkenrock, støjrock og moderne punk kombineret med den hårdtslående James Price bag trommer, hvilket uden tvivl skulle tilfredsstille enhver rocksulten publikum.

Orkestrets tilstedeværelse blev gradvist forbedret igennem sættet, hvilket kulminerede ved Nothing But Thieves' afsluttende nummer "Ban All The Music", der skød koncerten op på et klimaks, som efterlod et publikum med en smag for mere af den hårde slags.