Calvin Harris : Tinderbox, Blue Stage

Calvin Harris , Tinderbox, Blue Stage

Calvin Harris : Tinderbox, Blue Stage

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Koncerten begyndte, da en af verdens største dj's indtog en fæstning af effekter og lys ganske afslappet. Koncerten sluttede ved at lade en lind strøm af raketter, bomberør og eksplosioner skyde ud fra den store blå scene. Før det havde Calvin Harris disket op med en god snes hits på den mest rutineprægede og forudsigelige facon. På den anden side er der næppe noget, der slår at høre Rihannas stemme blive afløst af et tonstungt raverbeat, mens man får skudt en masse papirstrimler lige i bærret.

Det er stort set umuligt at vurdere en koncert på egen præmis, når koncerten finder sted som tredje led i en fredagsfest uden lige. Man starter hos Major Lazer og hører EDM stikke i alle retninger, dernæst har man holdt hidsig og nostalgisk rave med Prodigy eller naiv og emotionel trance-fest med Above & Beyond. Kroppen har formentlig bedt dig om at stoppe for længst, men som en sand tinderboxer skyder de knyttede næver sig stadig i vejret til lyden af Ellie Goulding eller Florence Welch og deres respektive samarbejder med hitkongen.

Calvin Harris' formel var meget almindelig og effektiv. En sang danner rammerne for at droppe beatet, og ved sidste drop intensiveres herligheden markant for at skifte til næste hit osv. En gang imellem kunne dj'en overraske med nogle lidt anderledes sange i mixet, men i mørket er alle rytmer ens, og Calvin Harris kunne ikke leve op til Major Lazer, selvom han havde en masse papirstrimler at skyde med og pyroteknik nok til at svitse øjenbrynene af de mere dedikerede fans.

Flere hits som "Feel So Close" fra 18 Months og "Summer" fra Motion blev også spillet, men selvom det nu engang er Calvin selv, der synger på disse sange, var der ikke lige plads til en mikrofon i det massive sceneshow, eller også var stemmen blevet hæs, eller også var det bare lige det nemmeste for Calvin Harris ikke at synge den dag.

Det er svært at forestille sig nu, at Calvin Harris på et tidspunkt var en regulær popstjerne med popsange som "Acceptable in the 80's", "Ready for the Weekend" og "I'm Not Alone" på samvittigheden. Sådan er det særligt, når disse sange ikke får den mindste anerkendelse af kunstneren selv til hans dj-sæt, selv Major Lazer hintede til begyndelsen med "Pon de Floor".

Når alt kommer til alt, blev Tinderbox fredag lukket med stor facon, en masse hits blev spillet, publikum dansede, og Calvin Harris har fået alle de penge, han skal have.