M.O.P. : Vanguard Music Festival, Fat Cat Stage

M.O.P. , Vanguard Music Festival, Fat Cat Stage

Anmeldt af Simon Mikdal Andersen | GAFFA

Med 22 år som aktiv rapgruppe må man sige, at M.O.P. har en del rutine i at strikke et vellykket show med hardcore hiphop på benene. Rapperne Billy Danze og Lil' Fame fik med deres aggressive, medrivende og energifyldte lyriske leveringer sat samtlige nakkemuskler i miles omkreds på prøve. Sætlisten bar på ingen måde præg af, at publikum skulle have for mange stille stunder til at fordøje det vilde ind- og udtryk, men der er formentlig heller aldrig nogen, som har taget til koncert med M.O.P. for at slappe af.

Interaktionen imellem artisterne på scenen og det hungrende publikum var meget effektiv, og dj'en Lazy Laze benyttede alle de gamle live-tricks til at sørge for kontinuerligt engagement. Man må sige, at der blev råbt "M.O.P." en del gange, sendt et par hilsner til København og Christiania, samt vist respekt for DJ Premier og den afdøde rapper GURU, der tilsammen udgjorde den ikoniske rapgruppe Gang Starr.

Blandt aftenens højdepunkter må klart nævnes fremførelsen af "Cold As Ice", "187" og "How About Some Hardcore", der er gruppens første single tilbage fra 1993. En del af de mange punchlines forsvandt dog lidt i det tætpakkede lydbillede.

Vi låner lige lidt

Set med de kritiske briller, var det en smule problematisk, at M.O.P. flere gange stjal hist og pist med arme og ben og spillede mange bidder af andre artisters tracks. Men til koncert med rapduoen fra New York skal man åbenbart også høre lidt DMX, Jay-Z, Notorious B.I.G., Eve, Fat Joe og Nirvana. Det virkede som et billigt trick, man godt kunne have undladt.

Ved koncertens afslutning kunne man i et splitsekund mærke panikken brede sig, da der kom en melding om, at der ikke var mere tid tilbage, og M.O.P. endnu ikke havde spillet kæmpehittet "Ante Up". Med ordene "Vi går ingen steder!" blev der dog hurtigt lige et par minutter ekstra til at spille den forventede single fra 2000, der fik fansene til at brøle i vilden sky og hoppe rundt i ekstase, så jorden rystede i hele Søndermarken.