TopGunn
Ingen andre

TopGunn: Ingen andre

CD /
Udgivelse D. 03.08.2015
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Som lyn fra en klar himmel kom denne opfølger til 2013-debuten. Et album med ti skæringer, hvoraf de fem allerede har været udgivet som singler på enten det ene eller det andet medie. Og måske er genkendelses-effekten god, for umiddelbart er Ingen Andre ikke noget at råbe hurra for. Den mangler noget "umpf", og på en eller anden måde ender den med at være lidt for let, lidt for poppet og lidt for naiv. Det handler ikke om, at TopGunn ikke kan noget, eller ikke har noget på hjerte – det lyder bare, som om han har valgt den letteste vej og sigtet efter laveste fællesnævner. Lidt ligesom det tv-program, hvori han medvirkede som dommer.

Albummet åbner med Drama, eneste skæring med en gæst og samtidig nærmest det eneste, hvor TopGunn viser lidt af det, han kan som rapper. De fleste skæringer varer knap tre minutter, rummer alligevel en del gentagelser og rim i hjerte/smerte-kategorien og er generelt skåret over den gode vers-omkvæd-model. Lige til radioen. Virkelig ærgerligt (og overraskende), for TopGunn har ofte en kæk bemærkning eller kommentar, og er ikke bleg for at sige noget, der ikke lige falder i alles smag. Men denne del af hans karisma er albummet desværre renset for.

Når det er sagt, er det et album, der giver smil på læben med dansevenlige numre og tekster, der ikke er svære hverken at forstå eller lære udenad. TopGunn er en charmerende fyr, og det skinner igennem når han synger. Og ja, på dette album er han mere sanger end rapper – om end han ironisk nok omtaler sig selv som rapper flere gange i løbet af albummet. Det kunne være dejligt at høre TopGunn hæve niveaet ved at presse sig selv, udfordre sit publikum og skabe noget, der ikke bare er fint nok, men noget, der har kant og noget, der virkelig sparker r**. Der er ingen tvivl om, at han har evnerne, men har han modet?