AV AV AV: Teltscenen, Wonderfestiwall

AV AV AV, Teltscenen, Wonderfestiwall

AV AV AV: Teltscenen, Wonderfestiwall

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Et magelødt triumvirat tog mig med afsted på en lydrejse af de sjældne. Tre københavnere med kunsternavnene ELOQ, DJ ER DU DUM ELLER HVAD og Unkwon tog på Wonderfestiwall tråden op efter lydpionerer som de tyske Kraftwerk og Tangerine Dream og inviterede til en gang shamanisk stammedans udført indenfor elektroniske rammer. Ud fra devisen at LESS IS MORE gav de os et kursus i det tilbageholdtes magi med et show, der var uhyre velgennemført, som var spillet ned i detaljen, og hvor der var så mange fragmenter af skønhed, at man ydmygt overgav sig til drømmene og dansen. Som fik det klassiske rave helt nye spilleregler i selskab med det magiske triumvirat.

Som koncerten skred frem var det tydeligt, at en ny bane var kridtet op, og det var som om sødt sitrende hemmeligheder blev lukket op nænsomt en efter en. Publikum var tydeligvis taget på sengen, lige før de skulle ned til Suspekts stensikre succes, for her var et band, der gik ind med den klassiske musiks aura, hvor beatet bare er der, selv om det næsten ikke udtales eller markeres. Som da vi fik en bid af Star Wars, hvor Prinsesse Leia i triumviratets hænder blev scratched i stumper og stykker. Reggae øst med klodset barnehånds lykkelige tryk på øjeblikkets randommaskine.

Koncerten var de udstrakte lydfarvers symfoni, hvor temaer blev sendt af sted henført uden jagen efter et forhastet klimaks. Denne evindelige byggen op var simpelthen afløst af en overgivelse til nuet i en ustresset og livgivende musik, som efterlod en aldeles lutret, ja, nærmest oplyst. I det blå lys og med myriader af lyskastere på tværs af rummet trådte alle dansen, intenst og dybt påvirkede.

Det var en meget, meget imponerende koncert. Og et helt nyt koncept, som jeg vil vurdere som nyskabende, udviklet af veteraner med kombinationen af erfaring og nyfigenhed. Det skal blive spændende at følge den videre færd.