John Prine: Tønder Festival, Telt 1

John Prine, Tønder Festival, Telt 1

John Prine: Tønder Festival, Telt 1

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Festivalen synger på et af de sidste vers, og mange campingvogne har allerede forladt pladsen, da et af årets absolutte hovednavne John Prine tager imod i Telt 1.

I kølvandet på Dylan fulgte der i 70'erne en række af sangskrivere, og Prine bør regnes blandt de fineste af sin generation, en status der allerede blev cementeret med det efterhånden klassiske selvbetitlede debut fra 1971.

Med et par minutters forsinkelse går Prine på akkompagneret af et tre mand stort band på med en hektisk version af "Glory of True Love" fra comebackalbummet Fair and Square. En kræftoperation i halsen har gjort Prines stemme noget rå at høre på, og han ser heller ikke helt ung ud længere, men det er fuldstændigt irrelevant, når guitarspillet stadig sidder lige i skabet, og teksterne stadig er fuldstændigt urørlige.

Prine fortsætter med at synge om en Long Monday – det må være sådan en, vi alle kan se frem til efter en snart veloverstået Tønder Festival. Spanish Pipedream – et af koncertens mange højdepunkter – sætter gang i et momentum af Prine klassikere af ufattelig høj kvalitet. Your Flag Decal Wont Get You Into Heaven Anymore, den første, som Prine nogensinde skrev, gør det ud for en evigt aktuel, men samtidig rimelig morsom protestsang. Den bliver fulgt op af hyldesten til bedsteforældrene i Grandpa Was A Carpenter. Hello in There og Angel From Montgomery sørger for de mere følsomme øjeblikke i et sæt, hvor flere af sangene nærmest rammer noget groteskt morsomt.

Speed of The Sound Of Loneliness vækker genkendelsens glæde, nok også fordi Allan Olsen udgav en dansk version af nummeret på sit Jøwt-album, en reference, de fleste fanger et sted som Tønder. Højdepunkter er der masser af, og med lidt hjælp fra sit band på kor og et par stille sange ind imellem holder Prines stemme faktisk meget godt.

Teltet er godt fyldt op, og til trods for lukkestemning ude på pladsen er folk ikke blege for at synge med og rejse sig fra deres sæder i bifald. Det er klart en stor aften på Tønder Festivalen og en kunstner, som mange trofaste gæster har drømt om at se se i mange år, i år er det så endelig lykkedes. Efter cirka en time og 25 minutter lukker Prine ned med den fantastiske Lake Marie. Der er ikke tid til ekstranumre, for der skal hurtigt gøres klar til den traditionelle afslutnings-fællessang. Cirklen er stadig ikke brudt.