Daniel Lanois med flere: Ujazz, Atlas og VoxHall, Aarhus

Daniel Lanois med flere, Ujazz, Atlas og VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

For syvende gang i streg åbnede Atlas dørene for Aarhus Festuges endagsfestival Ujazz. Hermed åbnedes også dørene til det unikke, det uventede og det uforudsigelige, når nogle af jazzens topnavne var inviteret indenfor til at overskride grænser for både musik og konstellationer i uropførelser af nye kompositioner og improvisation på stedet.

Christian Vuust + Buchanan/Held/Eilertsen/Norbakken****

Første mand på scenen var den århusianske saxofonist, Christian Vuust, der af Ujazz var udpeget som årets wildcard. Dette medførte, at han måtte samle sine favoritmusikere omkring sig til dagens første koncert. Derfor havde Vuust taget bysbarnet Jakob Buchanan med på flygelhorn og trompet, ligesom han havde hentet Pablo Held ind fra Köln til at spille klaver og nordmændene Mats Eilertsen og Helge Norbakken ind på henholdsvis bas og perkussion.

Koncerten tog udgangspunkt i den nordiske tone og Vuusts egne kompositioner "Twosome", "Acappellago", "Mellemdyb" og "Dagomba Dance". Denne særlige nordiske tone var tydelig at høre i den blå, lidt efterårsagtige musik med flotte toner fra de to blæsere, lækre klaverløb og fingerspil på bassen. Der var dejligt meget luft i musikken, plads til fordybelse. Men den slags kan også tangere til at blive en lille smule kedeligt i længden. Det kom de uden om på grund af eftermiddagens helt store hovedperson, Helge Norbakken.

Magen til perkussionist har jeg aldrig set. Mange jazzmusikere kan finde på at håndtere deres trommesæt som perkussion, men Norbakken formåede at håndtere sit perkussionsetup som et trommesæt – og det uden at gå på kompromis med sin rolle og sine instrumenter. Han var helt rød i hovedet af et hviske en lyd, der fik mig til at lede efter en shaker, carabas eller hihat. Samtidig flyttede han konstant rundt på et bækken for at ændre lyden på de trommer, han betjente med noget, der lignede grene. Hele tiden skete der noget, men det var så fint både i lyd og i spil, at det ikke stjal noget fra resten af musikken, det underbyggede og akkompagnerede det bare på bedste vis.

Homies x Hoiness **

Dronejazztrioen Homies havde inviteret guitaristen Oliver Hoiness med på scenen til dagens koncert. Hvis formålet med dette var at vise, at fire kan larme mere end tre, så var koncerten en stor succes.

Det hele startede med ti minutters guitar-, tromme- og basstøj med Ned Ferms saxofon ovenpå. Ferm spiller ret godt, så det havde egentlig været ganske fint, hvis ikke larmen var så monoton, at man fik ondt i maven af alle de dybe toner. Herefter holdt Ferm en kort pause, hvor de tre andre faktisk bevægede sig hen imod noget, der kunne ligne en harmonisk retning, men så alligevel tog hver sin vej. De spillede som med fire forskellige dagsordener og druknede desværre i deres egen musik.

På en af de lyskasser, der dekorerede scenen, stod der "Play or Die" – det har de vist taget lidt for alvorligt, for hvor kunne det have været rart med lidt luft og afveksling i musikken, lidt plads til den enkelte underbygget i stedet for overdøvet af de tre andre. Der var tendenser hen imod det, men det blev bare aldrig rigtigt til noget. Enten spillede Homies og Hoiness sammen på et niveau, der overstiger min fatteevne, eller også spillede de bare slet ikke sammen, men mod hinanden.

Stefano Bollani & Diego Schissi ****

De musikaske legebørn Stefano Bollani og Diego Schissi var på scenen sammen med to flygeler til en duokoncert, hvor de udviste høj klasse såvel teknisk som musikalsk. Indledende med en herlig improvisation over Creams udødelige "Sunshine of Your Love" viste de to italienere at have synkroniseret deres tankegang perfekt. Det ene øjeblik spillede de helt synkront, det næste spillede den ene basstykket, den anden melodi, og på et splitsekund kunne de bytte om. Det var imponerende at se på og tydeligt, at de nød at udfordre hinanden og vise sig frem for publikum. Dette vanvittige klaverspil fortsatte på nogle af Bollanis såvel som Schissis kompositioner.

Mit italiensk er desværre for dårligt til, at jeg fik fat i titlerne fra Bollani, der talte lige så hurtigt, som han spillede, men en af dem var i hvert fald "Liquido". Så længe de to spillede sammen, kunne de sagtens måle sig med den fantastiske indledning, men da de hver især skulle spille et nummer selv, faldt det lidt igennem. Det var helt klart som duo, at de kunne charme sig ind i lytternes hjerter, hvorfor Bollani da heller ikke kunne stå stille, men måtte være med, da det var Schissis tur til at spille selv. Det var den rigtige beslutning, for samarbejdet mellem Bollani og Schissi var godt set af folkene bag Ujazz. Et kærkomment frikvarter.

Illdjinn **

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Mads Forsby er en dygtig trommeslager. Hans teknik sidder lige i skabet, hvilket han blandt andet demonstrerede ved at spille en trommehvirvel med en hånd under den 20 minutter lange trommesolo, der udgjorde Illdjinns bidrag til Ujazz. Teknikken fejlede ikke noget, det var musikken, der haltede bagefter. Desværre.

Med trigger til synthesizer på hihatten og ekko på trommerne var der fuld fart og knald på fra start til slut. Alt for megen fart og knald på. Trommernes kanter blev hyppigt frekventeret, nogle gange ramt ved siden af med vilje, for Forsby havde fuld kontrol. En kæmpe koklokke og nogle fine skåle hjalp til at udvide lydbilledet. Der var masser af kreativitet at spore i udvalget af lyde, de blev bare alle sammen brugt på samme måde – hele tiden, hurtigt og højt, og så blev trommesoloen desværre ret kedelig. Lyd var der masser af, men der var ingen puls.

Først til sidst blev 19 minutters indledning udledt i noget, der rykkede sig, flyttede sig og kunne få foden til at rokke. Og så var det hele slut. Forsby sluttede lige, da legen blev god med denne fantastiske afslutning, der netop havde rytmen, pulsen og dynamikken. Det er modigt gjort, men ikke noget han vinder på. Det var misforholdet mellem det gode og det kedelige desværre for stort til.

Jacob Anderskov's Strings, Percussion & Piano ****

Pianisten Jacob Anderskov havde taget en strygertrio bestående af violinisten Christine Pryn, bratschisten Anette Slaatto og cellisten Ida Nørholm samt trommeslager Peter Bruun med på Atlas til et møde mellem egne kompositioner og improvisationen. Mellem hans egne kompositioner sneg sig dog en af Ornette Colemans ind med "What Reason Could I Give". Den gjorde dog ikke det store væsen af sig, ligesom afslutningsnummeret "Capone", der dog indeholdt en rigtigt flot pianosolo. Næ, det var de to åbningsnumre, som Anderskov mente var for nye til, at han turde røbe titlerne, der virkelig trak stjerner til sig.

De kom ellers noget uharmonisk fra start, hvor strygerne ikke rigtigt var synkroniseret med hinanden. Det kom de heldigvis over, lige så snart kompositionerne begyndte at åbne sig. Hermed åbnede de også op for de mest uhyggelige afkroge af sindet. Med skærende, dryppende klavertoner, ildevarslende strygere, en cello på vildt overarbejde med en horrorlyd alt sammen perfekt underbygget af Bruuns stemningsmættede trommespil. Det var ligesom at høre en film. Man havde mest lyst til at vende blikket væk, men var for draget af musikken som en flue til ilden. Den slags kompositioner skal Anderskov holde fast i, dem kan han godt være stolt nok af til at smide nogle titler på. At han så også lige spillede en solo, hvor de to hænder kørte i hver sit tempo og taktart understregede lige, at han bestemt også skal holde fast i det improvisatoriske element.

The Wild Mans Band ***

Trioen Wild Mans Band var grundet rygproblemer reduceret til en duo bestående af Peter Ole Jørgensen på trommer og Peter Brötzmann på saxofon og klarinet. Nu har jeg ikke hørt dem som trio, men duoformatet egnede sig godt til det hektiske lydbillede. Der var mere plads i musikken, som ellers spillede med fuld fart fra start til slut. Det var en kærkommen variation hos programmets tredje udøver af den eksplosive, improvisatoriske musik.

Jørgensen håndterede trommerne i et imponerende højt tempo, men der var rytme og følelse i det, og sammen med Brötzmanns blæsere også musik. Der var ikke noget synligt sammenspil at spore, men når den ene gav plads til en anden for at spille solo, var det tydeligt, at der manglede noget. Soloen var mere eller mindre det samme, som de hele tiden havde spillet, blot uden den andens bidrag. Derfor var det meget mere interessant at høre på, når de spillede på samme tid, men den ene varierede sin tilgang, som for eksempel når Jørgensen gik fra bækkenspil over til tammerne. Denne variation i instrumenteringen gav nogle velplacerede skift i musikken, der godt kunne gå hen og blive for meget af det hele med det hæsblæsende tempo og de til tider lidt for skabede blæs. Når de var gode, var Wild Mans Band rigtigt gode, men de var det bare lidt for meget hele tiden ud over det hele.

Howe Gelb: Deconstructing Standards *****

Da Howe Gelb iført sin bredde cowboyhat trådte ind på scenen, trådte vi lige et trin op i coolness og, skulle det vise sig, kvalitet. Ujazz havde bedt amerikaneren om at komme og dekonstruere nogle af jazzens standarder, men som han sagde til at begynde med, så kender han ingen standarder. Enhver lighed med de jazzkoryfæer, som han var inspireret af, var et uheld. Næ, han havde tænkt sig at spille sine "future standards" – og så dekonstruere dem. For det var, hvad han kaldte en gammel mands hobby.

Som sagt så gjort. Han lagde ud med at dekonstruere sit flygel, så han også kunne spille på indmaden, og så spillede og sang han ellers. Han havde publikum i sin hule hånd, og man var egentlig godt tilfreds allerede der, da han så introducerede aftenens gæster. På trommer havde han inviteret Sonic Youth-trommeslageren Steve Shelley, på bas århusianeren Thøger Tetens Lund og endelig den libanesiske sangerinde Yasmine Hamdan. En kvinde, der overstrålede Gelb selv i coolness, når hun helt uimponeret stillede sig i front for det hele og sang sine smukke toner godt sovset ind i effekter. Når hun havde gjort sit, spankulerede hun tilbage bagerst på scenen og overlod pladsen til Gelb. Det var noget af en supergruppe, der var samlet til aftenens koncert.

Rytmegruppen fulgtes ad op og ned i tempo, som var de i symbiose. De leverede en tung, dyb, vuggende bund, som man ikke kunne andet end at give sig hen til. Imens brugte og misbrugte Howe Gelb klaveret og sang med en sprød og dyb røst, der leder tankerne hen imod alle ens favoritsangere/poeter. Midt i det hele strålede den fortryllende Hamdan, og musikken gik op i en højere enhed med en dyb, drømmende og hårdt pumpende lyd. Hvis dette er fremtidens standarder, så skal Howe Gelb bare blive ved med at splitte dem ad.

Daniel Lanois *****

Som en ekstra tilkøbt feature til dagens Ujazz-program kunne man opleve verdensstjernen bag verdensstjernene, Daniel Lanois, fremføre sit 2014-album "Flesh & Machine". Sådan lød i hvert fald programbeskrivelsen, men som tilskuer i VoxHall fik man meget mere end bare det. Startende ud på sin slideguitar gjorde Lanois det fra start klart, at aftenens koncert var langt mere flesh end machine. Først efter at guitaren og smukke vokalharmonier med bassisten Jim Wilson kom frem på "Here Is What Is" og "I Love You" var det tid til første smagsprøve på det monster af en computer, som han havde slæbt med for at spille numre fra føromtalte album. På denne måde kom numrene fra albummet virkelig til sin ret i et fremragende møde mellem flesh og machine. Kødet bestod i, at bassist og trommeslager blev ved med at spille, mens Lanois håndterede sin maskine og manipulerede med lydene. Det var simpelthen fremragende.

På "Flesh & Machine" dyrker Daniel Lanois dualiteten imellem det levende og det maskinelle. I det hele taget er dualitet et nøgleord i hans musik. Den er så stor i sin lyd, men kræver ikke mere end tre mand. Den er tung og hård, men også skrøbelig og smuk, som når vokalharmonier svæver over en bund af guitar, bas og trommer. Lanois synger med en længsel i sin stemme, og bandet spiller, som var der ingen i morgen.

Koncerten var spækket med højdepunkter som "Still Water", "Jolie Louise" og "Agave", men også på billedsiden gik det hele op i en højere enhed. Når Lanois frekventerede sin computer, så var der kalejdoskopiske visuals af en undertøjsmodel dansende med uendeligt mange gange sig selv. Når guitaren var i fokus, så fulgte en fotograf bandet rundt på scenen og gav de vildeste nærbilleder af musikken. Især trommeslageren var hyppigt besøgt, og han var da også aftenens helt store højdepunkt, hvis man skal pille en enkeltmandspræstation ud af dette fremragende samarbejde. Jeg har aldrig før set nogen spille så godt.

Daniel Lanois har før brugt en levende legende som Brian Blade, men denne unge californier, Kyle Crane, der ikke var gammel nok til at få et glas whisky med de andre, han så sig ikke tilbage, men spillede med en indlevelse og en intensitet så overbevisende, at den kunne bære det hele selv, hvis det skulle være. "Flesh & Machine" kom for alvor til sin ret, når den blev fremført sammen med livemusikere. Derfor var det så ærgerligt, at Lanois mod slutningen af koncerten sendte bassist og trommeslager ud for selv at spille computer. Her faldt koncerten i kadence og det tætpakkede VoxHall i befolkningstæthed. Det formåede ikke at ødelægge en fantastisk koncertoplevelse, men det kom til at koste ham på karakteren. Selv da han til allersidst fik bandet med på scenen, så var noget af magien desværre væk.

Daniel Lanois sluttede af med at dele en hel flaske whisky med de forreste blandt publikum, selvom han havde givet så rigeligt af sig selv igennem de mere end to timers koncert. Lyd og billede gav en totaloplevelse og en tilstedeværelse, som jeg sent vil glemme. Daniel Lanois og hans band spillede som om, det var deres sidste dag. Heldigvis er det muligt at opleve ham allerede lørdag i forbindelse med Festugens Trio-arrangement.

Fire! Orchestra

Fordi Daniel Lanois var så barmhjertig at forlænge sin koncert med tre kvarter, oplevede jeg kun sidste halvdel af Fire! Orchestras koncert tilbage på Atlas. Derfor giver det ingen mening at begynde at tildele den stjerner, selvom det, jeg hørte, tegnede for den gode halvdel af skalaen. Med en scenebesætning på 17 mand, hvoraf de ni var blæsere, var der godt med tryk på lydbilledet. Fire! Orchestra spillede repetitivt, langsomt intensiverende musik, der nogle gange lød som klubmusik, andre gange som soul eller noget helt andet, med et fast holdepunkt i en karismatiske sangerinde. Det groover og swinger for sindssygt, når de da ikke lige havner i et temmelig syret, men ret fedt, mellemstykke, der lyder lidt som om, at de varmer op. Fire! Orchestra er helt klart et orkester, jeg skal opleve i fuld længde, da de med deres lysshow og opbyggende musik lader til at have en nøje planlagt sætliste beregnet til at starte lidt af en fest.