Ryan Adams
1989

Ryan Adams: 1989

Download / PAX AM
Udgivelse D. 21.09.2015
Michael Jose Gonzalez

For dem, hvis næse det skulle være gået forbi, er Ryan Adams' 1989 en genindspilning af Taylor Swifts succesalbum af samme navn fra sidste år. Og selvom det i første omgang måske lyder som et pr-stunt, er det noget helt andet, når man først får lyttet sig igennem albummet, der er intet mindre end storslået.

Fra den berusende udgave af Welcome to New York, der får et skud rockende panorama-effekt, så man nærmest kan ane skyskraberne i øjenkrogen, er det klart, at Adams er gået ind i projektet med både hjerte og sjæl. Og resultatet af det på papiret lidt løjerlige projekt er et helstøbt album, der næsten matcher tidligere stjernestunder fra Adams' egen pen.

Der er noget paradoksalt ved, at en så dygtig sangsmed som Adams leverer så vellykket et udspil med sange fra en anden kunstner, men også noget modigt over, at det netop er det bedst sælgende album fra sidste år, der tages under – endog yderst kærlig – behandling, men selvfølgelig, hvis sangene er velskrevne (og det er de) og udøveren er tilpas dygtig (og det er han), hvorfor skulle det så ikke blive godt?

Swifts ørehængere klæder Adams sukker-sørgmodige vokal, og alt efter, om sangene får en nænsom akustisk fingerspils-behandling (Blank Space) eller en ruskende rock-overhaling (Style), rykker det dels i tårekanalerne og dels i nakkemuskulaturen. Det kan godt være, det startede som en skæg idé, men der er ikke meget sjov og ballade over sangene. Selv Shake It Off emmer af alvor.

Det bliver svært at få rystet Bad Blood ud af ørerne …igen. Men skidt, efterårets komme ser lige pludselig lidt lysere ud med denne her samling musikalske D-vitaminer i højtalerne.