Koncertanmeldelse

Niepoort: Oppenheimers Eftermiddag, Train, Århus

Niepoort

Oppenheimers Eftermiddag, Train, Århus

Eklektisk trio afsluttede upcoming-festivalen på hæderlig vis

Københavnske Niepoort var sjette og sidste band ved den århusianske upcoming-festival Oppenheimers Eftermiddag. Trioen er centreret omkring sanger og sangskriver Gustav Niepoort, der ubeskedent havde iført sig en hat med bandets logo. Musikalsk set skulle Niepoort vise sig at være temmelig svære at rubricere – og det er jo enhver anmelders skræk, og enhver musikers drøm. Men der var tale om en form for let afdæmpet og eftertænksom poprock, til tider med jazzede undertoner og med Gustav Niepoorts let klagende og ganske fine stemme i front. Af og til blev tempoet dog sat op, så der blev tale om mere regulær rock, og andre gange var der nærmest dømt groovy soul og funk. Rodet blev det dog aldrig, måske takket være det faktum, at der kun var tre musikere på scenen – samt enkelte præ-indspillede spor – og disse var ganske habile. Af og til satte Gustav Niepoort sig til Rhodes-orglet, for eksempel på afslutningsnummeret ”Anatomy of the Soul”, en let tilbagelænet soul-funk-jazzsag, som hørte til højdepunkterne i et ganske fint sæt, som var en værdig afslutning på en upcoming-festival på et generelt højt niveau.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.

  • Fuld adgang til alt indhold på gaffa.dk
  • Mulighed for at fravælge annoncer på gaffa.dk
  • Rabat på billetter til udvalgte koncerter og festivaler
  • Adgang til GAFFAs magasinarkiv med over 500 magasiner - Danmarks musikhistorie

Opret din profil


    Allerede GAFFA+ medlem