Albumanmeldelse

Gasolin': The Black Song Book

The Black Song Book - Gasolin'

Gasolin'

The Black Song Book

Alt, hvad man kunne ønske sig af den ultimative Gasolin’-guitar/sangbog

Det kan lige så godt blive sagt først som sidst: er man guitarist, og har man lyst til at give sig i kast med Gasolin's sangskat, er der ikke én eneste finger at sætte på The Black Song Book. Man får samtlige Gasolin’-sange på noder og med becifringer, smukt indbundet og endda i de originale tonearter, så man kan spille med til pladerne, hvis det er det, man vil.

Numrene er i kronologisk rækkefølge og inddelt efter de plader, de optræder på, så man starter med Gasolin’ fra 1971, der lægger ud med Langebro. Hvad enten man er lejrbåls-efterskoleelev eller købte lp’en, da den udkom, og nu endelig vil spille med på Hey Christoffer, bliver man bestemt ikke skuffet. Numrene fra pladen Additional Tracks, der blev kompileret til The Black Box, er de sidste, og selv Endelig Jul Igen, der af uransagelige årsager ikke var med på The Black Box, får man med her.

Allersidst i bogen er en optegnelse over og en forklaring på de akkorder, man får brug for undervejs, så selv nystartede guitarhelte burde kunne følge med et godt stykke hen ad vejen. For at det ikke skal være løgn, er kor og instrumentaltemaer, hvor der er plads, lagt som små noder sammen med sanglinjen eller noteret efter sangen. Bogens sider krydres ydermere med en række flotte fotografier, der på ingen måde er i vejen for hverken noder eller tekster.

Det skal i øvrigt fremhæves, at bogen er med spiral-ryg. Det lyder måske banalt, men der er ikke noget mere irriterende, når man lige har sat sig med en sangbog og skal til at spille og skråle på bedste Larsen-manér, og skidtet så klapper i midt i Hva’ Gør Vi Nu, Lille Du?

The Black Song Book en perfekt gennemgang af gassernes sangvirksomhed. Den er pædagogisk, lige til at gå til og springer ingen steder over, hvor gærdet er lavest. Man føler virkelig, at man får noget for pengene. Hele den samlede pakke yder Gasolin’ og deres ærefrygtindgydende bagkatalog retfærdighed, og hvis man alligevel har tænkt sig at smide en guitar under træet til familiens kvalitetsbevidste rock-entusiast i år, bør man sgu også lige lange en plovmand ekstra over disken og få The Black Song Book med. Det er svært at forestille sig nogen være utilfredse med dét køb.

Gasolin: The Black Song Book, People's Press, er udkommet, 272 sider, vejledende pris 499,-

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk