Albumanmeldelse

Tangokvintetten: Plays Piazzolla

Plays Piazzolla - Tangokvintetten

Tangokvintetten

Plays Piazzolla

Værker af Piazzolla udsat for respektindgydende bearbejdning

Der hersker ingen tvivl om, at Astor Piazzolla (1921-1992) er den argentinske tangos nestor. Både som komponist og orkesterleder gjorde han – om nogen – tangoen til den anerkendte koncertmusik, der vandt udbredelse i Argentina og resten af verden. Piazzolla tegnede simpelthen tangoens sjæl. Og den sjæl formår det danske ensemble, Tangokvintetten, overraskende flot (?) at gentegne på det nye album, der må ses (eller rettere: høres) som en ydmyg hyldest til Piazolla. Ensemblet spiller noget af nestorens materiale med hans foretrukne instrumentation – bandoneon, violin, klaver, el-guitar, kontrabas – og gør det simpelthen fremragende. I et roligt tempo, med sans for pauserne, sårbarheden, sorgen og smerten og med åbenlys kærlighed til de oprindelige kompositioner uden dog af dén grund at forfalde til tilpasning. Numre som Milonga del Angel, Invierno Porteno og Oblivion bliver i Tangokvintettens hænder reelt genoplivet, så klicheen om, at "hjerte rimer på smerte", fremstår som eviggyldigt. Kvintetten, der består af folk, der har deres vante ståsted i forskellige genrer, giver – måske netop af dén grund – kompositionerne en forrygende flot, ny dimension og klang.

VIL DU LÆSE VIDERE?

Bliv medlem og få fuld adgang til alt indhold på Gaffa.dk

Få første måned for 1 kr. — Herefter kun 29 kr./md.

  • Fuld adgang til alt indhold på gaffa.dk
  • Mulighed for at fravælge annoncer på gaffa.dk
  • Rabat på billetter til udvalgte koncerter og festivaler
  • Adgang til GAFFAs magasinarkiv med over 500 magasiner - Danmarks musikhistorie

Opret din profil


    Allerede GAFFA+ medlem

    ANNONCE