Koncertanmeldelse

Meget mere end et meme

Rick Astley

Smukfest, Bøgescenerne

Meget mere end et meme

Det er lidt sjovt, at Smukfest aldrig tidligere har haft Rick Astley på programmet. Festivalen har ellers ofte haft navne med en storhedstid i 80’erne på plakaten, eksempelvis Level 42, Bananarama og Rob Pilatus fra Milli Vanilli. Efter eget udsagn har han længe forsøgt, og nu sker det endelig.

Det britiske firserhelt er da også langtfra færdig, heller ikke kommercielt, selvom han ikke har haft et regulært hit i Danmark siden start-halvfemserne, og så igen da rick-rolling blev en ting i 2007, og ”Never Gonna Give You Up” pludselig dukkede op overalt. Så sent som i oktober 2021 kunne han samle cirka 6000 i Royal Arena, og pladsen foran Bøgescenerne er i hvert fald trekvart fyldt i prime time fredag aften klokken 23.30. I hjemlandet ligger hans albums stadig højt på hitlisten – singlerne derfra gør dog ikke.

Sætlisten minder meget om den fra Royal Arena. Den er bygget op efter følgende skabelon: først et nyere nummer fra efter comebacket i 2016, så et fra firserne, så et nyere og så videre. Dermed kommer man aldrig til at kede sig, fordi der ikke er langt til næste hit, og samtidig viser Astley, at nyere soulpopsange som ”Keep Singning”, ”Beautiful Life” og ”This Old House” faktisk er hæderlige, selvom de ikke kommer op på niveau med dansebaskerne ”Together Forever” og ”She Wants to Dance With Me” og den lidt oversete soulperle ”It Would Take a Strong Strong Man”.

Det hjælper også, at hans dybe, soulfulde stemme stadig er respektindgydende, og han har medbragt et velspillende band med den klassiske besætning guitar, bas, trommer og keyboard og to korsangerinder, hvor ikke mindst sidstnævnte lyser op i eksempelvis ”She Wants to Dance With Me”, der på finurlig vis inddrager elementer af Lizzos store hit ”Juice”. Der er også flere velspillede soloer fra guitaristen Adam Evans. Man kunne dog godt have brugt en blæsersektion til lige at spice soul-elementerne yderligere op på eksempelvis førnævnte ”It Would Take a Strong Strong Man” og Tempations-klassikeren ”Ain’t Too Proud to Beg”.

Den dansk gifte Astley joker lidt med et par danske gloser – heldigvis ikke så længe og så plat som Julian Casablancas fra The Strokes på årets Roskilde Festival – og viser masser af herlig selvironi undervejs. ”Jeg er 56, jeg kan falde om når som helst, så det er godt, at der kommer en ballade nu,” siger han eksempelvis på et tidspunkt, da han foregiver at være forpustet efter en højenergisk fortolkning af ”Ain’t Too Proud to Beg”. På scenen er der dog ingen vaklen i geledderne. Det bliver ligefrem næsten rørende i balladen ”Cry for Help”, en af Astleys tidlige selvskrevne sange, med smukt regnvejr på storskærmen. Allerede på sit første album fra 1987 havde han egne sange med og var altså ikke kun et produkt af datidens store sangskriver- og producertrio Stok, Aitken & Waterman, der også leverede til blandt andre Kylie Minogue og en lang række for længst glemte døgnfluer.

Et enkelt lavpunkt bliver det dog også til. Det er simpelthen for fantasiløst at lave en coverversion af et af årets største hits, Harry Styles’ ”As it Was”, tilmed i en udgave, der ligger tæt op ad originalen. Så udstiller man bare, at man ikke har nyere egne sange af samme kaliber, for det har Astley trods alt ikke.

Derimod er det meget sjovt, at Astley selv sætter sig bag trommerne på ekstranummeret, AC/DC’s ”Highway to Hell”, samtidig med at han synger. Han er en noget bedre sanger end trommeslager, men han kan dog holde takten, og dermed slutter showet med højt humør. Kort forinden har vi naturligvis fået ”Never Gonna Give Up You” med indledende a cappella-sang fra publikum – ”jeg er nødt til at vente med at spille den til sidst, ellers går I jo bare bagefter. Jeg har været mange år i branchen, så jeg ved sådan noget,” som han drillende konstaterer. Astley er noget af en spasmager, men han er også en stærk sanger med solidt materiale og dermed meget mere end en joke på internettet. Godt booket, Smukfest.

Keep Singing

Together Forever

Beautiful Life