Koncertanmeldelse

Gojiras franske visit var en teknisk pragtpræstation

Gojira

KB Hallen

Da Gojira nåede tredje nummer, ”Backbone”, virkede det som den rigtige knap, der blev trykket på – for herfra lykkedes alting. Oven på lidt lydjustering med blandt andet for lav guitar (altså i forhold til resten af lydbilledet, som var HØJT!!) under de ellers dynamiske numre ”Born for One Thing” og ”Oroborus” ramte ”Backbone” noget, der lignede programerklæringen for resten af aftenen under en fransk vist fra efterhånden en meget velkommen og skattet gæst i Danmark:

Gojiras tætte sammenspil er enestående i den del af branchen, som lidt forsimplet kan sættes i bås som metal. Her er det ikke bare vildt dynamisk, men også en teknisk pragtpræstation båret især af trommeslager Mario Duplantier, der spiller kraftfuldt med hele kroppen, har tekniske præcise afleveringer midt mellem polyrytmiske mønstre og nærmest jazzede fills og trommepauser. Han er flere gange af internationale magasiner sat blandt “verdens bedste metal-trommeslagere,” men nu er det her jo ikke bare en teknisk konkurrence. Sat op sammen med sin bror, sanger og guitarist Joe Duplantier, Christian Andreu på lead-guitar og den effektive bassist

Jean-Michel Labadie er der også tale om en gruppepræstation – bare slået på plads af indpiskeren i baggrunden.

Med syv studiealbum i bagagen, senest Fortitude fra 2021, har Gojira også en dansk historie fra alt fra Copenhell (2015) til Roskilde Festival (2016) og endda en nærmest intimkoncert på Train i Aarhus (2017). I aftenens totalt fyldte K.B. Hal var der flere højdepunkter i en ret varieret koncert. ”Another World” var et af stederne, hvor koncerten peakede – endda med en dedikation til en bedre verden og en højere bevidsthed.

Tak så.

Det er der brug for lige nu, og sangen er fantastisk i sin desperation og insisteren på en ny dagsorden fra det miljø- og fredsbevidste band, der uvant for metalmiljøet ikke går af vejen for at argumentere og mene noget. Det er ganske forfriskende, for også på det plan er Gojira genrefornyende.

Nå ja, konfettikanoner og dampsøjler er da set før, men det blev brugt musikalsk begavet til at understrege musikken, ligesom ”Flying Whales” fik hele armen med hvallyde og laserlys, der med god vilje fik det hele til at minde om en vandoverflade.

Det er mest i den konstante dynamik i sammenspillet, hvor der er nyt og et helt selvstændigt udtryk at hente i de flænsende riffs, grumme brøl og evnen til totalt fokus – også hos publikum – så det hele begynder at ligne et respektaftvingende eventyr, som vi tages ud på.

Den stadigt voksende danske fanskare har kun grund til at være tilfredse efter i aften.

Born for One Thing

Oroborus