Koncertanmeldelse

Høj på selv-kærlighed og med viril indlevelse

Jessie Reyez

Amager Bio, København

Jessie Reyez trådte ind på scenen, som om hun havde noget at bevise. Men sandheden er dog mere simpel.

Sjældent har jeg oplevet en artist, som nød at stå på scenen så meget som Reyez tirsdag aften i Amager Bio.
Den colombianske sanger, som er født og opvokset i Toronto, Canada, bærer sine rødder lige så stolt som en anden columbianer. Det var tydeligt, når hun, med flaget bærende over skuldrene, prøvede at få hele publikum til at rulle r’erne, når de skulle udtale guitaristens navn, “Heathe-rrrrrrr”.

Genremæssigt bevæger Reyez sig på en hårfin balance mellem r&b og pop. Og det gør hun ofte lige så godt, som hun denne aften bevægede sig selvsikkert mellem to store pap-mache-lignende hænder på scenen.

Fyldt med grimasser

Det var en sprudlende Reyez, der allerede fra anden sang i sætlisten, “Shutter Island”, var fyldt med energi og en aggressivitet i vokalen, der kun blev stærkere, som aftenen skred frem.

Det resulterede også i et lige så engageret publikum, der ikke var sky for at skråle med. Eksempelvis på “Mutual Friend”, hvor Reyez lod dem håndtere store dele af omkvædet, imens hun udførte versene med grimasser over hele ansigtet. Den der slags gode grimasser, når man virkelig indlever sig i sangen.

Sangeren tog sig god tid til at engagere sig med publikum. Latter, taknemmelighed, motiverende taler, bh-kast og spontanitet fyldte sættet, der varede godt og vel halvanden time. Specielt blev de såkaldte “newbies” og “introverts” gjort opmærksom på, at man ikke skulle være bange for at slå sig løs og være sig selv til en Jessie Reyez-koncert.

Gåsehuds-øjeblikket

De flotte vokalpræstationer fortsatte også på de mere r&b-tunge sange som “Still C U”, hvor falsetten i omkvædet sad lige i skabet. Vokalen havde en spændende kadence, der netop balancerede fraserne mellem aggressivitet og en yndig falset.

Reyez gravede i diskografien - eksempelvis med “Phone Calls”. En sang, hun beskrev som værende ældre end dinosaur-patter. Men dette vidnede nu også om, at den 31-årige kunstner, der tæller to ep’er og to album under sit bælte, stadig har brug for at udvide sit katalog.

Men den passionerede indlevelse i sangene var dog allestedsværende, hvorfor “Gatekeeper” blev aftenens energiske højdepunkt. Reyez var så godt flyvende på dette tidspunkt, at hun tilfældigt inddrog et fan-ønske i sætlisten, hvilket resulterede i en yndig a cappella-levering af den halvt spansk-talende “TITO’S”. Ikke nok med det, så blev der sågar givet tid til en lille meditations-runde med hele Amager Bio.

Da Reyez returnerede på scenen skruede hun op for festen med Calvin Harris- og Dua Lipa-kæmpehittet “One Kiss” – som, hvis man ikke vidste det, Reyez har haft en finger med i at skrive.

Men aftenens mest myrekryb-indbydende øjeblik skete dog på breakout-hittet “Figures”, hvor Reyez helt nøgent med blot en stol og en guitar leverede aftenens flotteste vokal - selv publikum leverede deres bedste vokalpræstation. “Figures” resulterede altså i et smukt minde, der er svær at ryste af kroppen.

Udklækningen af fremtidens pop-artist

Selv-kærlighed er vejen til selvsikkerhed, og det var tydeligt for alle, at Reyez havde overskud på kontoen her.

Det seneste album, Yessie, er netop tilblevet med fokus på selv-kærlighed, og derfor var vi også vidne til en oprigtig glad sanger, der medbragte en betagende energi.

Ikke nok med det, så leverede hun en fantastisk vokal sammen med et taktfuldt og synkroniseret tre-mands-band, hvor professionalismen var i fokus. Og hertil må man ikke glemme Reyez’ sublime udtale af det danske sprog, når hun omtalte publikum som sine “gode venner”.

Vi var altså vidne til udklækningen af en af fremtidens potentielt store pop- og r&b-stjerner.

LÆS OGSÅ: JESSIE REYEZ-INTERVIEW: Blandt fire hvide vægge lukker hun døren for dæmonens banken
ANNONCE