Dyrevelfærd - REMA 1000 i front i partnerskab med Dyrenes beskyttelse

Der er et åbent vindue nu. REMA 1000 vil øge salget af gris og kylling på højeste niveau af dyrevelfærd markant. Det sker i kraft af et nyt partnerskab med Dyrenes Beskyttelse, som også betyder, at REMA 1000 som den første kæde i Danmark nu begynder en total udfasning af hurtigt voksende kyllinger.

REMA 1000 er gået i front i forhold til at fremme dyrevelfærd i samarbejde med flere økologiske og konventionelle landbrug og senest i partnerskab med Dyrenes Beskyttelse. REMA 1000 har på tilsvarende vis sat barren højt i forhold til reduktion af madspild og en stærk bæredygtig profil i forhold til den grønne omstilling i det hele taget. Ud over en række strategiske samarbejder kræver det en langsigtet dialog med forbrugerne. Indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen, har været og er fortsat en drivende kraft i forhold til denne strategi, som aktivt daterer sig tilbage til 2007. Aktuelt er dyrevelfærd i fokus, herunder en total udfasning af hurtigt voksende kyllinger. Vi fik en snak med ildsjælen fra REMA 1000 om målsætninger, strategi og tidshorisont for at sikre dyrevelfærd samtidigt med at forbrugerne får god, ordentligt og billig mad i indkøbskurven og på middagsbordet.

Anders René Jensen (ARJ):

- Danmark er i høj grad baseret på landbrug, hvilket udgør en stor del af såvel landets historie, erhvervsstruktur, økonomi og eksport. Vi er på mange måder et foregangsland i forhold til produktionsformer og dyrevelfærd, men der er lang vej endnu. Vi vil gerne inspirere til at sætte dyrevelfærd tydeligere på dagsorden og få såvel producenter, organisationer og ikke mindst forbrugerne med på idéen. Herunder at sætte fokus på sæson i landbrugsproduktion, og at inspirere forbrugerne til at spise mindre men bedre kød. 

Hvordan vil du/REMA 1000 få forbrugerne med på tanken i et omfang, så det rykker? Alt andet lige er kød fra fritgående grise og kyllinger vel dyrere at producere, og dermed at sælge, og REMA 1000 er en discountbutik, der profilerer sig på billige dagligvarer? 

ARJ – Det er ud fra en længere dialog over tid. Forbrugerne skal være klædt på, så det afhænger meget af, hvad vi tilbyder og hvordan. Vi ved, at hvis man er på vej hjem fra arbejde og skal hjem og lave mad til familien, er det ofte få sekunder, der afgør, hvad man vælger i køledisken. Derfor er det vigtigt, at vi har gode varer til overkommelige priser, synligt og indbydende placeret i butikkerne.  Hvis forbrugerne oplever, at de handler klimavenligt, at dyrene har levet frit, og at maden smager bedre, giver det mere mening at betale lidt ekstra for varen.

gallery_large

Mere klimabevidst men fjernere fra naturen
Mange taler om et klima/natur paradoks. Ikke kun i Danmark men i hele den industrialiserede verden. Aldrig har almen viden om konsekvenser af global opvarmning været større. Samtidigt lever særligt urbane mennesker gradvist mere afskåret fra naturen og årstidernes skiften, herunder mad og sæson. 

Rektor Stefan Hermann fra Københavns Produktionsskole formulerede 10.02.2022 paradokset på følgende vis i Deadline på DR2.

"Vi har ikke det nære sanselige, erfarede forhold til naturen, som i tidligere generationer. Almen viden om klima, natur og dens processer baseret på videnskabelige data er større end nogensinde. Vi svømmer i en overflod af data og mange har fået klima-angst og føler skyld. Men som mennesker har vi gradvist fjernet os fra at erfare den nære natur, som ikke bare er en omgivelse men et ophav. Halvdelen af danske børn mellem 5-12 år har aldrig set et pindsvin. Vi ved ikke, hvornår mad er i sæson, for det er altid sæson. "

Set i denne optik arbejder REMA 1000 aktivt for at knytte forbrugerne tættere til det, de køber og spiser, herunder indsigt i årstidernes skifte, madsæson, natur og produktionsforhold.

Du taler om at inddrage forbrugerne i en løbende dialog, kan du fortælle om konkrete tiltag?

ARJ- Noget af det, vi vægter, er løbende at invitere kunderne på gårdbesøg, så de med egne øjne kan se, hvordan produktionen reelt foregår, og selvfølgelig smage på varerne, ud fra devisen 'fra jord til bord'. Trods Danmarks historiske position som landbrugsland oplever vi stor forskel på land og by. Mange børn har aldrig set en række dyr i levende live. Det er vigtigt at forbrugerne kan se og mærke hele værdikæden og mærke og forstå, hvordan de skiftende årstider hænger sammen med landbrugsproduktion og fødevarer. Når man fx ser kyllinger og grise gå frit rundt, oplever vi, at mange bliver mere bevidste forbrugere og sætter pris på maden og varerne. Og så smager kødet og grøntsagerne typisk bedre.

gallery_large

REMA 1000 samarbejder med Nielli & Tommy, som driver en går med frilandsgrise

Hele dyret
Et andet aspekt, som er vigtigt i forhold til animalsk produktion og en bæredygtig omstilling, er at bruge så meget at det enkelte dyr som muligt. Her er selve udskæringen central. REMA 1000 samarbejder med flere landbrug om produktudvikling i forhold til at bruge hele dyret, så intet brugbart går unødigt til spilde. Her har REMA 1000 en række centrale samarbejdspartnere

ARJ- Vi har længe arbejdet sammen med Gram Slot, hvor vi i dag er medejere. Vi arbejder sammen med Peter & Lene i Give, med det nordjyske familielandbrug Rokkedahl og vi har indgået en aftale med Nielli og Tommy fra Karup. Her er tale om virkelig dygtige landbrug, som er deres anatomiske ansvar bevidst i forhold til udskæring af hele grisen. Målet er at bruge så meget af grisen som muligt til produktion af en række varer udover almindeligt kød til middagsbordet så som leverpostej, spegepølser osv. Vi indgår også i et samarbejde med Vallø Slot i Køge med fokus på produktion af økologiske æg. Med alle nævnte indbyder vi løbende til 'åben gård', hvor kunder og forbrugere selv kan opleve dagligdag og produktion.

gallery_large

Nærbutikken
Du har også nævnt, at de lokale relationer er vigtige. Hvorfor egentligt når vi taler om en franchise-kæde, hvor vareudbuddet vel i grove træk er ens, om man er i Nordjylland, på Fyn eller i Hovedstaden?

ARJ- Landhandelen har traditionelt været samlingspunkt i lokalsamfundet, og er det fortsat mange steder, når man kommer ud af de store byer. Vi vil meget gerne inspirere til at styrke det lokale og regionale aspekt. REMA 1000 tilbyder en række grundprodukter over hele landet, men der er plads til lokale særpræg. Heri også et ønske om at stimulere og støtte lokal dansk produktion, ikke mindst i lyset af et klimaperspektiv. Det er klart, at jo længere og større transport, der ligger forud for at få varerne på hylderne i de enkelte butikker, jo mindre friske er varerne og jo større bliver CO2-aftrykket i forhold til ren transport alene.  

Der er et åbent vindue nu
De senere år er der kommet et helt anderledes og langt stærkere fokus på den grønne omstilling, det kan man ikke mindst opleve i erhvervslivet og bredt blandt partierne på Christiansborg. Spørgsmålet er, om det er et forbigående modelune, eller om der virkelig er reel vilje i samfundet til for alvor at ville den grønne omstilling, også med de afsavn og omkostninger, det vil kræve?

ARJ- Der er en anden bevidsthed i samfundet om emnet og nødvendigheden i forhold til af gøre noget også på et personligt plan. Der er et åbent vindue nu, det oplever jeg virkelig. Herunder også at få forbrugerne til at sætte pris på årstidens grøntsager. Alle, der har været på ferie i Italien, taler om, hvor godt tomaterne smager, og hvor friske de er. Men hvad med danske jordbær i højsæsonen, nye, friske danske kartofler. Hele værdikæden, her under smagsoplevelsen, bliver bedre jo tættere forbrugerne er på de produkter de spiser, og viden om hvor de kommer fra. 
 
Dyrenes Beskyttelse og den økologiske rejse
I er indgået i et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, hvad går det ud på?

ARJ- REMA 1000 er en discountkæde og skal kunne dække hele landet og alle borgere. Alle skal føle sig hjemme og ha' råd til sine indkøb; også den enlige mor til fire børn, og det grå guld på folkepension. Vi ønsker at have så mange som muligt med på en økologisk rejse og sætte dyrevelfærd i centrum. Her er det afgørende at arbejde sammen med en organisation som Dyrenes Beskyttelse med al den dedikation, viden, faglighed og ekspertise de råder over. Vi tror på at løfte i flok, og få så mange som muligt med på rejsen til den grønne omstilling. Dyrenes Beskyttelse er den helt rigtige samarbejdspartner som vi kan lære af og arbejde sammen med. Både i forhold til at formidle hvad vi gør og ønsker, og for at komme så bredt ud som muligt.

Kommentar fra Dyrenes Beskyttelse

Henrik Westh. Retail Manager
- Vi er meget glade for samarbejdet og ser REMA 1000 som en seriøs og dygtig samarbejdspartner i forhold til at fremme dyrevelfærd i Danmark. Vi oplever REMA 1000 som en troværdig samarbejdspartner, med en reel vilje til at fremme den gode dyrevelfærd. Der er sat nogle ambitiøse målsætninger i samarbejdet. Og det bliver ikke en nem opgave. Den gradvise omstilling til bl.a. flere langsomt voksende kyllinger og målsætningen om at øge salget af frilandsgrise og fritgående kyllinger vil komme til markant at påvirke udbud og sortiment i butikkerne. Det er også helt afgørende at få forbrugerne med på denne rejse, og her ligger en stor kommunikationsopgave i butikkerne. Det gør REMA 1000 til en meget vigtig samarbejdspartner. 

Oplever du at forbrugerne er positive over for denne omstilling, som også kan komme til at koste penge for den enkelte?

- Der indgår hvert år ca. 230 millioner landbrugsdyr i den animalske fødevareproduktion i Danmark, som alle fortjener et liv med adgang til det fri, plads og mulighed for at udleve deres naturlige adfærd. Vi oplever at god dyrevelfærd virkelig er kommet på dagsordenen de sidste ti år, og at stadig flere danske forbrugere også tænker på den gode dyrevelfærd når de handler fødevarer. Klimadagsordenen taler for, at vi alle sammen skal reducere vores forbrug af animalske fødevarer, reducere vores madspild og spise væsentlig mere grønt. Når vi gør det, bør der også blive råd til at købe fødevarer produceret med god dyrevelfærd. Der er fortsat lang vej, men samarbejdet med REMA 1000 peger i den helt rigtige retning.

----------------------------------------------------------------------

REMA 1000 - udvalgte samarbejdspartnere i dyrevelfærd

  • REMA 1000 er medejer af Gram Slot i Sønderjylland, som med 3000 hektar i dag er Danmarks største økologiske landbrug med bl.a. 1000 mælkekøer. Siden 2010 har Gram Slot haft fokus på økologisk, animalsk produktion, og producerer i dag op til 40 typer forskellige fødevarer. Udover kød fra dyr gælder det bl.a.  mel, brød, boller, småkager, løg, kartofler og øl. Gram Slot har de højeste 'tre hjerter’ i Miljø- og Fødevareministeriets statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke.
  • Siden 2018 har Rokkedahl leveret frilandskyllinger og Peter & Lene i Give har sørget for frilandsgrise med krølle på halen til REMA 1000 butikker i hele landet.
  • Nyt samarbejde med Nielli & Tommy fra Karup, som allerede har leveret de første frilandsgrise til REMA 1000 butikker over hele landet
  • Slotsæg fra Vallø Slot, Køge

Partnerskabet mellem Dyrenes Beskyttelse og REMA 1000. Udvalgte dele.

  • Aftalen er femårig og indeholder ambitiøse målsætninger for mejeriprodukter, kylling og gris.
  • Udover en udvikling af sortimentet af fødevarer med et højt dyrevelfærdsniveau er der indgået en aftale om udfasning af ROSS 308 kyllinger og en løbende overgang til langsommere voksende kyllinger, først som ferskvarer, forhåbentligt allerede i 2. halvdel af 2022, og senest i løbet af 2023. Det er ambitionen, at det også sker i frossen og forarbejdet form inden for de kommende år.
  • REMA 1000 vil som den første detailkæde i Danmark tage et såkaldt anatomisk ansvar på fritgående kyllinger, så meromkostningen ved at producere kyllinger med højeste dyrevelfærd bliver så begrænset som muligt, 
  • Senest ved udgangen af 2022 består det faste ferske sortiment i REMA 1000 kun af mere langsomt voksende kyllinger
ANNONCE