Kira Skov og Maria Faust indspiller album i Estland: Lyden af det glemte land

Kira Skov og Maria Faust indspiller album i Estland: Lyden af det glemte land

Den danske sangerinde Kira Skov og jazzsaxofonisten Maria Faust fandt inspiration til deres kommende album "In The Beginning" i en forladt kirke i Estland. I samarbejde med den amerikanske producer Mark Howard, der er berømt for sin evne til at indspille lyd uden for studiet, bliver der støbt kugler til albummet i det henfaldne kirkerum.

I begyndelsen var der kun et ensomt, gyldent æbletræ. En fugl havde sin rede i trækronen, hvor den lagde tre æg. Da de revnede, fløj fuglen dem ud i verden. Den ene blev solen, den anden blev månen og den sidste blev kloden. Det fortæller en gammel estisk myte, og det er derfor bemærkelsesværdigt, hvordan en enlig svale kredser rundt under kirkens hvidkalkede kuppelhvælving. Den sætter sig kortvarigt foran et af de små vinduer, hvor de efterårsblege marker bugter sig udenfor. For en stund er der helt stille i kirken, indtil lyden af fyldige blæsere slår revner i tavsheden. Det gibber i fuglen, der spreder sine vinger ud og lader sig falde ned mod gulvet, hvor musikerne sidder koncentrerede foran deres nodeblade.

Det mørke murstensgulv er dækket af farvede persertæpper og træstole, hvis sæder peger ind mod midten af rummet. Kira Skov har foldet sine fingre om mikrofonen, og blikket er stift rettet mod saxofonisten, Maria Faust, der med store armbevægelser giver instrukser til orkestret. Det er anden dag af indspilningerne til albummet In The Beginning, der er inspireret af gamle estiske myter, religion og fortabte historier.

Fortabte historier i moderne bønner

Den første hjørnesten til albummet blev lagt på en tur gennem vinterkulden til den sydligste grænse af landet et år tidligere. Kira Skov og Maria Faust vidste ikke, hvad de ledte efter, men fandt svaret i en faldefærdig, ortodoks kirke fra 1873.

– Det var en meget intuitiv proces, for vi ledte både efter inspiration og et sted, at indspille. Kirken er virkelig unik, og samtidig blev jeg fascineret af, hvor mennesketomt landskabet er. Jeg følte, at jeg var kommet til et glemt land, og det fik mig til at reflektere over hvorfor. Der havde været mange kapitler af historien, der er blevet slettet under regimers undertrykkelse. Det var interessant at grave ned i de historier. Vi forsøger ikke at lave historisk dokument, men vi er inspireret af historien, som vi samler i vores egen collage af musik, forklarer Kira Skov senere.

Det glemte land virker også som en rammende betegnelse, når man står foran kirken. Man kan næsten ane lyden af nedfaldne blade, der lander på græsset omkring den. Ved skovens hældning ligger en forvokset kirkegård. Gravstenene hælder for at holde balancen i det skæve landskab. Et vidnesbyrd om, at mennesker har åndet og levet i den golde natur. Tiden har gjort dem tavse, og områdets historier er formuldet med deres kroppe. At mærke og forstå inspirationen har derfor været en vigtig betingelse for indspilningerne.

– Det er essensen af min historiefortælling. Musikken er moderne bønner. Det ville vi ikke kunne frembringe i et dansk studie, for det har ikke sin plads der og det ville ikke være overbevisende. Det havde brug for et helt særligt rum, hvor bønnerne kunne spire frem, fortæller Maria Faust, der er inspireret af sine egne russisk-ortodokse rødder og opvækst i Estland. Inspirationen tryllebandt også Kira Skov, der hurtigt fik den amerikanske producer Mark Howard med om bord.

– Jeg fik et opkald fra dem, da de kiggede på kirken. Der var ingen elektricitet og ingen varme. Det virkede umuligt, men vi endte med at få en stor generator, der gjorde det muligt. Jeg har altid været fascineret af akustikken i kirker. Du får ikke den samme rumklang i et studie. Man kan høre rummets fylde, og det resulterer i en dyrebar dynamik. Det kan være helt sagte, og når lyden så eksploderer, kan det mærkes i hele kroppen, forklarer han.

Albummet "In the Beginning" udkommer til marts, hvor du kan læse resten af historien.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA