x

Koncertaktuelle Clemens svarer på læsernes spørgsmål: Derfor skiftede jeg markant stil

Koncertaktuelle Clemens svarer på læsernes spørgsmål: Derfor skiftede jeg markant stil

Clemens er aktuel med en 20 års jubilæums-udgave af debutalbummet "Regnskabets Time" og koncerter i februar i København (Amager Bio 2. og 3. februar, udsolgt), Odense (Posten, Odense 4. februar, ledige billetter). Aalborg (Skråen 9, februar, ledige billetter) og Aarhus (10. februar, ledige billetter). Vi har fået læserne til at stille skarpe spørgsmål til ham – her kommer hans svar.

I næste måned kan du stille spørgsmål til Marwan, der 3. marts er aktuel med albummet "Partisaner" – læs mere her.

 

Hvorfor valgte du at skifte markant stil? Som resulterede i, at du mistede mange af dine trofaste fans. som var med dig i tykt og tyndt under alle de første album. (Magnus Høeg Andersen) 

– Tak for spørgsmålet, Magnus. Det er ikke min opfattelse, at jeg mistede mine trofaste fans, fordi jeg valgte at lave en række kommercielle numre i træk, i stedet for kun et enkelt eller to ad gangen, som i gamle dage. Sandheden er facetteret:

1: Internettet slog bunden ud af pladebranchen, så kampen for at overleve blev et reelt blodbad, hvor de ansatte på pladeselskaberne var så bange for at miste deres job, at ingen turde satse på hardcore kontroversielle nichekunstnere som undertegnede.

2: Mange af de trofaste fans blev ældre og dukkede ikke op til koncerterne, flere valgte mere letforståelige danske rapkunstnere – og jeg skal prøve at lade være at nævne navne).

3: Jeg er en artist med stort A. Jeg sidder ikke og regner på, hvad publikum vil have. Jeg drives af min kreativitet og min dødsdrift. Store hits var et område, jeg ikke havde prøvet kræfter med efter 15 år i branchen. Så jeg trængte til at prøve noget nyt.

 

Hvem er dine ynglingsrappere ud over dig selv? Og hvorfor? (BorninJuly Juuli)

– Jeg er fan er Kidd, fordi han er blæst i skallen. Han er far til alle dem, som jeg er farfar for. Den eneste danske rapper, jeg kunne finde på at bede om en autograf, er MC Einar. De var de første og de største. Basta.

 

Teater stykket, du var med i, 11komma7: Hvordan syntes du det var at optræde med teater? (Ninna Ajay)

– Jeg kan ikke lide at spille teater. Der er for mange aftaler, der skal holdes, til at jeg kan gå igennem perleporten og opleve de samme ud-af-kroppen visioner, som jeg ofte har fået gennem rap-performances. Derimod er jeg glad for at skrive manuskripter. Min niche er musikdrama, og jeg har omkring 20 opsætninger på samvittigheden.

 

Fik det dig til at tænke mere over livet og dagligdagen efterfølgende? (Ninna Ajay)

– Teatret har smittet positivt af på mine evner som tekstforfatter og omvendt. Min indgangsvinkel til at arbejde med henholdsvis teater, musik, tv, reklamefilm med mere er den samme. I gamle dage drømte jeg også om at skrive film. Men nu tror jeg ikke, jeg når det. Tobias Lindholm er i øvrigt gammel hiphopper og repræsenterer os fint.

 

Hvilken undergrundsrapper fra de gamle dage (90'erne og start-00’erne) skulle feature på dit næste hiphop-track, hvis du skulle have et feat? Og hvorfor? (Sebastian Lock)

– Jeg savner at lave helt fucked up crackrap med Tjes Boogie. Tjes Boogie er god til at rulle joints, og i studiet er han måske en endnu bedre komiker end rapper, så vi har altid haft grineren. Han hjalp mig på mine fire-fem første Danmarksturnéer plus nogle i Sverige, Norge og Finland, hvor det hele var nyt for os. Så de oplevelser, vi har haft, står klart i erindringen. Og når jeg tænker på dem, er jeg bare glad for, at vi overlevede. I startnullerne kom vi i hvert fald ofte galt af sted, fordi vi havde opfundet en regel, der hed, at man aldrig måtte sige nej. Klogt!

 

Har det været alt det, du drømte om? Hvad drømte du om? (Susanne Ommanney)

– Jeg ved ikke, hvad jeg drømte om, andet end at få bare ét nummer ud på plade. Og siden har jeg egentlig ladet mig rive med. Det er først på det seneste, at jeg har forsøgt at tage min skæbne i egne hænder. Men jeg mener, at det er en vigtig øvelse at drømme. Måske endda visualisere. På det seneste er jeg begyndt at tvinge mig selv til at tænke: ”hvad er det bedste, der kan ske?” – i stedet for den klassiske og mere danske, hvor man værner sig mod skuffelsen ved at forberede sig på det værste. Pessimismen har bare vist sig ikke at holde stik for mange gange til, at jeg gider spilde tid på den.

 

Ja, hvad er det vigtigste du har lært på 20 år? Hvad er dine tre mål for det næste år? (Inge Sommer)

– Det vigtigste, jeg har lært på 20 år er, at vi ikke er udødelige. Men jeg har også lært, at mange ting, der i øjeblikket virker som altafgørende og overrumplende udfordringer, oftest – set i bakspejlet – er perioder, man skal tage mere roligt. Måske endda værdsætte. Mange af de fejl, jeg tidligere ikke har kunnet tilgive mig selv – eller andre – er jeg begyndt at sætte pris på. Hjernen er sådan indrettet, at den husker de ting, der har aktiveret alarmsystemet lidt klarere end andet. Så de nederen ting, man husker, kan være en gateway, der åbner for andre fortrængte minder.

Mål? Der er store ting på vej, men det er en overraskelse. Så lad os lige overstå Regnskabets Time-jubilæet først.

 

Er den anden verden stadig dit tilflugtssted? (Steffen Rasmussen)

– Jeg vil ikk’ flygte mer – fra hvert et syn jeg ser – nu må jeg lære at bære smerten

Fremtiden begynder her – hvor vores børn skal være – vender hjem fra den anden verden …

 

Dit eget favoritnummer fra Regnskabets Time? Og hvorfor? (Mikkel Otterstrøm)

– I gamle dage var det nok Den lyriske 9mm, fordi den var fed at rappe, afsindig, og tracket bangede. Lige nu synes jeg bedst om 90’er-tendenser. Sangen giver et fedt tidsbillede, som er interessant at lægge øre til så mange år efter. Generelt synes jeg, pladen er sjov at arbejde med, fordi den er så fucked up. Er du gal, man skal være 17 år for at sige 80 procent af det, jeg siger på den plade. Men det var jeg jo på den anden side også, hehe.

 

Hvem er den bedste sanger i Danmark nu og her? Og hvorfor? (Nikolaj Nielsen)

– Lukas Graham er vel den, der gør det bedst, hvis man samler alle parametre. Jeg hjælper min ven Hemlig Elsker med at skrive lidt lyrik disse dage. Han synger hjernedødt. Men det får I først at høre engang i fremtiden.

 

Hvorfor hedder albummet Regnskabets Time? (Gustav Eriiksson)

– Fordi det er ham den intense – ham de kalder Don Clemenza – Her for at lære jer, der drages konsekvenser hahaha

 

Nævn tre lokumspoeter med rimkvaliteter (Rene S Pedersen)

– Jokeren, Blæs og den lyriske niiiiiii

 

Kommer Roit? (RB Christoffersen)

– Roit kommer desværre ikke. Han har for travlt med at pimpe Haralds Kadett, sælge dåsebajere på det sorte marked og ordne tyske madammer i pølseboden på havnen i Flensborg. Men vi sender ham selvfølgelig den dybeste respekt in absentia for at have originated rap på den lokale dialekt sammen med Don L:Ron æ mann.

 

I næste måned kan du stille spørgsmål til Marwan, der 3. marts er aktuel med albummet "Partisaner" – læs mere her.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA