x

Derfor er Björk et scoop – og derfor kan hun skuffe

Derfor er Björk et scoop – og derfor kan hun skuffe

Det er noget af et scoop, at NorthSide kan præsentere Björk på næste års festival. Her følger seks grunde til, at Björk er den helt rigtige NorthSide-booking – og en enkelt årsag til, at hun kan skuffe.

Kompromisløs kunstner

Björk er en kompromisløs kunstner, der album efter album har genopfundet sig selv. Samtlige hendes ni hidtidige internationale studiealbum og de efterfølgende turnéer har været kendetegnet ved stærk sangskrivning og en evig trang til at udforske nye hjørner af musikken. Ofte med brug af både elektronik og akustiske instrumenter som blæsere og strygere, men meget sjældent guitar og el-bas. Ingen af pladerne har fået mindre end fem stjerner af GAFFA, og både Homogenic fra 1997, Volta fra 2007 og Vulnicura fra 2015 modtog de maksimale seks stjerner. At dømme efter førstesinglen ”the gate” fortsætter hun stilen på sit næste album, Utopia, der er på gaden 24. november. Og så har hun jo en stemme, der er smuk, kraftfuld og altovervældende som en vulkan i udbrud.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af Björks Vulnicura –  Ærefrygtindgydende odyssé gennem et knust hjertes helingsproces

Kvindeligt ikon

Hvert år bliver de fleste danske festivaler kritiseret for at mangle kvinder på programmet. Udbuddet af mandlige professionelle musikere er da også noget større end kvindelige ditto, men med et ikon som Björk på plakaten kan NorthSide formodentlig tilfredsstille de hårdeste kritikere. Så kunne PJ Harvey, Fever Ray og St. Vincent passende følge efter.

Første koncert i Aarhus i 25 år – og den kun fjerde i Danmark siden årtusindskiftet

Björk er ikke ligefrem en Beth Hart, når det kommer til Danmarksbesøg. Koncerten i Aarhus bliver hendes første i byen siden Aarhus Festuge 1993, hvor hun optrådte i den nu hedengangne Aarhus Hallen. I dette årtusinde har hun kun givet tre koncerter herhjemme, senest i 2012, hvilket bringer os videre til…

Ny festival frem for Roskilde

Björks seneste tre danske koncerter har været på Roskilde, i henholdsvis 2003, 2007 og 2012. Nu er traditionen brudt. Roskilde Festivals booker Anders Wahrén oplyser i øvrigt til GAFFA, at Roskilde IKKE har forsøgt at booke Björk i denne omgang. Han siger:

– Björk har givet nogle fantastiske koncerter på Roskilde Festival. Helt tilbage til det legendariske gennembrud på Hvid Scene i 1994 og endnu længere tilbage med The Sugarcubes i 1988. Men efter vanlig god dialog med hendes folk om 2018 har vi valgt at gå andre veje og ikke prøvet på at trumfe de gode minder.

Stærk #metoo-talskvinde

Med sin detaljerede kritik af Lars von Triers påståede forsøg på sexchikane under indspilningerne af Dancer in the Dark-filmen – som Trier dog afviser – er Björk en højt profileret talskvinde for den igangværende debat om sexovergreb i film- og underholdningsbranchen. Hvem af de to parter, der taler sandt, er i sagens natur svært at sige, men Björk holder i hvert fald den vigtige debat i gang.

LÆS OGSÅ: Björk fortæller detaljer om von Triers sexchikane

En visuel totaloplevelse

Björks koncerter plejer at være visuelle totaloplevelser med elegant lyssætning, smukke storskærmsvideoer og avantgardistiske kostumer. På Roskilde 2012 optrådte hun eksempelvis med en enorm kobberrød paryk, mens hun i London i 2016 var iført en særegen maske, og i begge tilfælde spektakulære kjoler. Chancen/risikoen for, at hun møder op i T-shirt og jeans er minimal.

Derfor kan hun skuffe:

Hun spiller ikke nødvendigvis dem, du kender

Når mange kunstnere giver festivalkoncerter, har de fokus på deres største hits, så også ikke-kendere får noget, de kan synge med på. Dette kan man ikke regne med hos Björk. Hendes Roskilde-koncert i 2012, der ellers var årets sidste på Orange Scene, som plejer at slutte med en folkefest, havde fokus på hendes dengang seneste album, det lavmælte Biophilia, og bød kun på få ældre kendinge. Koncerten delte vandene hos både publikum og anmeldere – GAFFA var begejstret og uddelte de maksimale seks stjerner, mens BT omvendt tildelte Björk bundskraberkarakteren én stjerne og kaldte hende ”totalt fejlplaceret”.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af Björk, Roskilde Festival 2012


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA