x

”Hvis I tager jer selv seriøst som musikmagasin, så skal I skrive om det her!”

”Hvis I tager jer selv seriøst som musikmagasin, så skal I skrive om det her!”

Chefredaktøren har ordet:

I denne måned starter vi med en slags videreudvikling af sidste måneds leder. Her skrev jeg om regeringen og Dansk Folkepartis kommende beskæring i budgetterne hos vores alle sammens public service-organ Danmarks Radio. Det har fået mig til at tænke over begrebet public service, og hvor GAFFA egentlig befinder sig på forpligtelseskurven sammenlignet med DR og andre kulturformidlende medier. Mange er måske ikke klar over det, men GAFFA har aldrig modtaget nogen former for mediestøtte i de snart 35 år, virksomheden har eksisteret. Vi er en ganske almindelig privat virksomhed, der tjener penge via annoncesalg. I tidernes morgen gjaldt det udelukkende print, men nu er onlinemarketing naturligvis også blevet et afgørende og nødvendigt indsatsområde for os. Det er korrekt, at virksomheden startede som en slags idealistisk foretagende af folk, der elsker musik, men efterhånden som bladet voksede sig større og blev landsdækkende i 1985, var det naturligvis nødvendigt at finde frem til en rentabel forretningsmodel for at finansiere produktet.

Igennem årene har vi opbygget en anciennitet, hvilket indlysende nok skaber en række forventninger til vores output. Men hvad er vi på GAFFA egentlig forpligtede til at skrive om? Skal vi dække alle genrer ligeligt? Skal vi have en vis procentdel upcoming artister med i vores magasin og online? Skal vi have en 50/50 kønsfordeling på forsiderne og i magasinet? Det korte svar er nej. Fra skuffede artister, pladeselskabsfolk, nichegenreforkæmpere og vores egne læsere hører vi fra tid til anden frasen ”det er GAFFA da forpligtet til at skrive om” eller ”det burde I virkelig have med, hvis I tager jer selv seriøst som musikjournalistisk medie.” Og jeg forstår godt dem alle sammen. Når man som medie har været medspiller i musikbranchen i så mange år, som GAFFA har, så opbygges der forventninger til indholdet, og flere og flere finder det relevant at kommentere vores prioriteringer. Det i sig selv er ikke nogen dårlig ting, men mere et bevis på, at GAFFA stadig har en berettigelse i det danske mediebillede.

Det er måske ekstra tydeligt i disse tider, hvor GAFFA ikke er så monopoliseret, som det engang var tilfældet. Her taler jeg ikke om den slags monopol, som DR havde i sin ungdom, men monopol i den forstand, at der vitterligt ikke var mange andre muligheder for at tilgå musikjournalistisk indhold end i den trykte, månedlige udgave af GAFFA. Nu til dags har vi flere konkurrenter end nogensinde før i form af blogs, andre onlinemedier, dagbladene og artisterne selv, der via deres sociale medieprofiler kan holde fans og følgere opdaterede om deres gøren og laden.

Med konkurrencen følger naturligvis en række overvejelser om, hvor vi gerne vil placere os i denne jungle af informationer og nyheder.

Vores absolutte førsteprioritet er at skrive indhold, som vores læsere finder relevant. Uden læsere, intet GAFFA, og vores musikalske fokus er bredt. Bredere end noget andet medie, der beskæftiger sig med musikjournalistisk indhold i Danmark. Det er en både privilegeret og prekær situation at sidde i, for døren er åben for alle stilarter og genrer, men der er hverken plads eller ressourcer til at dække alt ligeligt. Derfor må vi hver eneste dag prioritere. Hvilke betyder, at nogle udgivelser og artister bliver valgt fra. Dette kan eksemplificeres med jazz. Der findes uendeligt mange talentfulde jazzmusikere i Danmark, og hvert eneste år udkommer der hundredevis af relevante jazzalbums. Vi nedprioriterer vores dækning af jazz sammenlignet med andet stof af to grunde: 1) Der er færre af vores læsere, der viser interesse for jazz end for andre genrer 2) Der findes et udmærket medie ved navn Jazz Special, der er dedikeret til at dække genren til fulde.

Vores mål er at komponere et produkt (både online og i det magasin, du sidder med i hænderne), der leverer unikt indhold i form af interessante nyheder, interviews og anmeldelser med de artister, som du, kære læser, igennem årene har vist stor interesse for på vores platforme. Et andet mål er at have et stort fokus på upcoming musik. At generere fortjent opmærksomhed på morgendagens store artister ved at være med fra starten af deres karriere. Derfor finder du også fire anbefalinger til spirende vækstlagsartister, tre Spot-artikler med nye, stærke navne fra ind- og udland og anmeldelser af debutanters svendestykker i indeværende magasin.

Det er ikke noget, vi præsenterer dig for, fordi vi er forpligtede til det. Det er noget, vi gør, fordi vi finder det ekstremt relevant. Skulle der en dag falde nogle meget velkomne mediestøttekroner ned i vores turban, vil vi fortsætte ud ad samme spor, som vi hidtil har kørt på – naturligvis inden for de regler, vi nu engang binder os til. Men for nu er der ingen bånd, der binder os.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA