x

Haven Festival: – Vi har hele tiden forventet at få underskud i år

Haven Festival: – Vi har hele tiden forventet at få underskud i år

Efterveerne fra Haven Festival 2018 har så småt lagt sig, og GAFFA har taget en snak med talsmand og pressechef Sigurd Hartkorn Plaetner for at høre, hvordan årets festival gik.

 Hvordan er årets festival forløbet?

Overordnet gik årets festival rigtig, rigtig godt. Vi fik bevist, at vi havde fået styr på vores produktion, så der hverken var køer til mad, øl eller toiletter. Det var selvfølgelig ubeskriveligt ærgerligt, at den sydlandske højsommer valgte at ophøre præcis den dag, hvor vi åbnede vores festival, men den slags er ude af vores hænder.

– På mange måder var vi en langt mere eksperimenterende festival i år. Det tog gæsterne godt imod. De var nysgerrige, åbensindede og festlige. Der var en rar, venlig og glad stemning på festivalpladsen. Der var selvfølgelig lidt småudfordringer, men intet udover, hvad man kan forvente, når man laver et stort arrangement.  

Læs også: Haven Festival: Det kunstneriske mod er festivalens rygrad 

Hvordan gik det med scener og lyd?

Det var helt klart en rigtig beslutning at opbygge scenerne på den måde, vi gjorde i år. To store hovedscener på samme plads og dertil to mindre og mere intime scener i hver af festivalens ender. Det betød dels, at der var en god bevægelighed på pladsen og dels, at hver scene bød på sin egne oplevelser.

– Lyden var rigtig god i år, til trods for, at det er svært at skabe et godt lydbillede i stærk blæst. Alle bands havde deres egne lydmænd med, og der kan vi i visse tilfælde godt være en smule uenige i lydniveauet og –disponeringen. Men generelt har vi fået god feedback på lyden i år.

Kraftig regn og vind udfordrede sikkerheden

I havde nogle udfordringer i forhold til regn og blæst. Kan du uddybe, hvad der skete og hvordan I kan forberede jer til næste år?

Baseret på sidste års erfaringer havde vi i år valgt at have flere overdækkede områder, hvis det skulle blive regnvejr. Vi havde bygget en masse øer rundt omkring på pladsen, som var overdækkede med store sejl. Men da pladsen, natten til fredag, blev ramt af meget voldsom blæst med vindstød på op til 20 sekundmeter, turde vi ikke lade sejlene blive stående, da der var tale om lærreder på størrelse med sejl fra store skonnerter. Vi ville ikke risikere, at vindstød fik fat i dem og rev de meterlange pløkker op ad plænen. Vi måtte derfor, med meget stor ærgrelse, beslutte at tage dem ned igen. Vi vil aldrig gamble med sikkerheden på pladsen.

– Det er svært at forberede sig på så kraftigt regnvejr og vind – sådan er det jo desværre bare at lave udendørsarrangementer i Danmark.

Einstürzende Neubauten måtte stoppe deres koncert på grund af regn. Kunne det have været undgået?

– Det var en rigtig ærgerlig situation. På grund af meget hårde vindstød blev vi nødt til at tage elementer af bagtæppet, så blæsten fik passage. Dét kombineret med vindretning og tunge byger gjorde, at der desværre kom regn på scenen. Kunne vi have ladet være med at skabe passage? Ja, men vi ville ikke løbe nogen risiko – og sikkerhed er en høj prioritet for os.

Hvis du skulle beskrive et absolut højdepunkt og et lavpunkt, hvad ville du så fremhæve?

Jeg synes, der var mange højdepunkter på festivalen. Arcade Fires fest fredag aften, Nils Frahm, der insisterede på at færdiggøre sin poetiske koncert i silende regn, Serpentwithfeet, der holdt en intens øjenkontakt med publikum under hele koncerten, Selma Judith på harpe sammen med Dessner-brødrene på en lille scene, hvor publikum praktisk talt stillede sig i en ring omkring dem, stjerneskuddene på himlen, der kom til syne under Kraftwerk, da skyerne trak sig til side – og jeg kunne blive ved herfra og til februar.

– Lavpunktet var helt klart den kraftige vind, da den gjorde, at vi var nødt til at afmontere så meget af vores festivalplads, vi ellers været yderst omhyggelige med.

Drivkraften fortsætter

Hvordan ser det ud med økonomien? Nu har I jo både halveret antallet af gæster og haft et mindre gængs line-up, det må kunne mærkes på bundlinjen.

Det er alt for tidligt at tale om tal og numre, da vi stadig er i gang med at pakke festivalen ned og levere Refshaleøen tilbage i god stand. Jeg kan dog overordnet sige, at vi hele tiden har forventet at få et underskud i år, og at det er noget, vi tager med ophøjet ro. Man plejer at sige, at det tager mellem tre og fem år at få en ny festival op at køre økonomisk.

– Sidste år fik vi et rigtig flot resultat, som kom bag på alle. Men med de ændringer, vi har foretaget i år, den betragteligt mindre kapacitet og festivalplads, er alt som forventet. Sidste år havde vi 20.000 gæster pr. dag, i år har vi haft 10.000. Men vi får se, når kasserne er talt op.

Hvordan påvirker det, hvilken festival vi kommer til at opleve næste år?

– Igen er det for tidligt at spå om. Vi synes, at vi fik truffet nogle rigtig gode beslutninger i år, og ikke mindst fik vi vist vores gæster, at vi havde lyttet til kritikken fra sidste år. Vi fik styr på vores produktion og havde samtidig modet til at blive endnu mere eksperimenterende.

– Hvordan og hvorledes det bliver næste år, kan jeg ikke sige endnu. Intentionerne, ambitionerne og drivkraften er i hvert fald ingenlunde blevet mindre efter i år.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA