x

Lewis Capaldi: Inderligheden ved den skotske charme

Lewis Capaldi: Inderligheden ved den skotske charme

Lokalet er fyldt. Folk har tilsyneladende allerede fanget hypen. Væggene er slidte, og rundt omkring i lokalet står planter sporadisk placeret. I sofaerne på balkonen sidder folk og betragter scenen på afstand. Stemmen bevæger sig imellem publikumskroppene og trænger igennem bagest i lokalet. Lewis Capaldi er kun i selskab af en pianist, men kunne lige så godt stå helt alene. I centrum er stemmen som formidleren af sangen, der er hele omdrejningspunktet. Følelserne flyder igennem rummet, og er man opmærksom, kan man mærke dem på sin egen krop. Det er alvorligt, men alligevel løst.

Jeg er på by:Larm i Oslo og har sammen med en større håndfuld mennesker bevæget mig ned til åen, hvor spillestedet Ingensteds ligger for at opleve fremtiden. Og langsomt overbevises jeg om, at fremtiden nu er ankommet.

Historien om Lewis Capaldi ligner de fleste kommende stjerners. Og så alligevel ikke, for det musikalske standpunkt, som det ser ud i dag, har udformet sig undervejs på en rejse igennem musikkens afkroge.

– Jeg har sådan set været igennem det hele, fortæller Lewis Capaldi, da jeg nogle timer inden koncerten møder ham på byens hotel. Vi har begge morgenhår. Har ikke helt fået nok kaffe endnu og kan mærke festivalstemningen i vores kroppe. – Jeg har været igennem alle mulige genrer og stilarter, indtil jeg endte på den lyd, jeg har i dag. Jeg har altid været ret vild med musik, men da jeg var ni år gammel, begyndte min bror at spille elektrisk guitar. Han er seks år ældre end mig, og jeg kopierede selvfølgelig alt, hvad han gjorde.

Musiker som niårig

Lewis Capaldi er vokset op i et hjem med musik. – Mine forældre har altid spillet meget Fleetwood Mac, Queen og The Beatles, fortæller han. – Vi hørte det altid, når vi kørte på ferie til Frankrig. Vi kørte altid fucking længe, og jeg har aldrig forstået, hvorfor vi gjorde det på den måde. Men da jeg var omkring tolv år gammel, begyndte jeg at danne mine egne meninger og holdninger til musikken. Jeg begyndte at skrive mine egne sange, og min bror hjalp mig med at booke shows. Jeg var jo slet ikke gammel nok til at spille på barer, så det, jeg gjorde hver gang var at gemme mig i et baglokale eller snige mig ud på toilettet og så bare vente, til det blev min tur til at gå på. Og så løb jeg op på scenen og begyndte at spille, for så snart jeg var begyndt, kunne de ikke smide mig ud.

Udprunget af punkattituden

Den aspirerende musiker, der er født i 90'erne, kender det sted, Lewis Capaldi kommer fra. Mange fra den generation har været omkring Queens of the Stone Age og Foo Fighters. Det var tit lidt federe at spille i band, og i de forvirrede teenageår drømte mange om rockstjernelivet.

– Indtil jeg blev 18, var jeg altid den type, der hadede alt, der var på hitlisterne, siger Lewis Capaldi. – Men da jeg først åbnede op for al den musik, jeg gerne ville lytte til, begyndte jeg på den lyd, jeg har i dag. Og så begyndte der at ske noget.

Jeg opfatter din musik som meget minimalistisk og nedtonet, og din stemme står ofte alene i musikken. Der er sgu noget indie over det.

– Langt hen ad vejen er det hele jo lavet med rigtige instrumenter, fortæller Lewis Capaldi. – Det er den her klassiske lyd med klaveret og stemmen eller guitaren og stemmen, ikke? Sangene er skrevet som popsange, men det er ikke på den måde, jeg præsenterer dem. Jeg har nogle sange, hvor produktionen er lidt større, men på Bloom var det vigtigt at have den her nedtonede lyd og give folk det indtryk, at det handler om sangen alene.

Begyndelsen på storhed

Indtil for nylig har Lewis Capaldi formået at holde sig under overfladen. Han har haft rum til at finde sit udtryk og fange lytterens interesse på det rigtige tidspunkt. Lige om lidt kommer det til at gå rigtig hurtigt.

De stærkeste numre på debuten Bloom var i begyndelsen lidt oversete, men det forklarer også den arbejdstilgang, der ligger bag musikken. – Jeg skrev den første single fra Bloom (”Bruises”, red.) tilbage i 2016. På min 20 års fødselsdag, fortæller Lewis Capaldi. – Jeg spillede ikke rigtig koncerter og havde bare skrevet ret solidt i et års tid. Jeg havde mulighed for at skrive de her virkelig nedtonede sange uden at blive afbrudt. Ingen havde hørt, hvad jeg lavede og vidste ikke, om der ville komme noget. Men da jeg smed den anden single, ”Lost On You”, begyndte der at ske ting. Resten af Bloom er skrevet i New York og L.A., så derfor repræsenterer de sange perioden, før det hele blev vildt. De viser en forskel i min kreativitet, mine tanker om dem, og de ændrede hele mit syn på sangskrivning. Det var en fucking vild proces, mand. Det åbnede op for det her ståsted i musikken, hvor jeg føler mig virkelig godt tilpas nu.

Mødet med Jesse Reyes

På under en uge opnåede ”Rush” over en million streams på Spotity. Nummeret er et anderledes billede af Lewis Capaldi, men er en smagsprøve på hans kunstneriske diversitet. – Jeg skrev sangen tilbage i oktober, en dag hvor jeg havde virkelig mange tømmermænd. Jeg var ret vild med sangen, men der manglede ligesom noget på den. Jeg havde lige lært Jesses (Reyes, red.) musik at kende og var blevet blæst bagover. Så jeg spurgte, om vi ikke lige kunne få fat på hende, for hun kunne virkelig tage den her sang til nye højder. Inde i mit hoved var det et long shot – jeg var overbevist om, at hun ville sige nej, for vores musik er af to forskellige verdener. Men hun sagde ja, og jeg var selvfølgelig helt oppe at køre over det.

– Jeg havde lige spillet mit første headline-show i L.A. og tog direkte i studiet for at indspille sangen med hende. Og der var vi til klokken fire om morgenen for at få den til at sidde. Vi havde jo kun én chance.

Blåstemplet af Sam Smith

I januar turnerede Lewis Capaldi med Rag’n’Bone Man, og inden længe indtager den unge skotte de europæiske landeveje med Sam Smith. Det bringer ham blandt andet forbi Danmark, hvor han den 20. april gæster Royal Arena i København.

– Det bliver fucking sindssygt. Og helt vildt syret. Vi skal jo spille nogle kæmpe steder, hvor et af stederne har en kapacitet på 36.000. I min hjemby bor der 20.000! Det bliver en ilddåb!

 

Hvem: Lewis Capaldi er kun 21 år gammel. Han er ny på den internationale musikscene, men har på under et halvt år opnået massiv succes. Han hænger til dagligt ud med Yungblud og repræsenterer den nye bølge af britisk soul, der har været under opsejling de sidste par år.

Hvad: – Det er melodisk popmusik. Det handler ikke så meget om produktionen, som meget popmusik gør. Det handler om sangen. Det er hjertet i musikken.

Hvor: Født og opvokset i den lille skotske by Bathgate i West Lothian har han levet med musikken hele livet. Han har været igennem hele genrespektret – fra garagerock til den tunge ørkenblues, før han fandt sit endelige ståsted.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA