x

The Sherlocks: Fire brødre fra Sheffield

The Sherlocks: Fire brødre fra Sheffield

Søskende har et særligt bånd. Det er der sådan set ikke så meget nyt i. Søskende kan omfavne en særlig kreativitet, et særligt udtryk, og så ser et søskendesamarbejde generelt bare fedt ud på papiret. Tænk bare på Kings of Leon eller Oasis, hvor sidstnævnte nyder pressens daglige opmærksomhed ikke mindst af den grund. Det starter altid ud fra en tilfældighed – fordi det bare virker oplagt, eller fordi mulighederne ikke kan være anderledes.

The Sherlocks er det nyeste skud fra den britiske søskendefront. Brødrene Kieran og Brandon Crook mødte som børn brødrene Andy og Josh Davidson. De spillede fodbold sammen, og da de blev trætte af det, var musikken det næste oplagte skridt. Det er nu syv år siden.

– Vi har kendt hinanden længe nok til at føle os som fire brødre. Vi har vores øjeblikke, men for det meste er det en styrke for os, fortæller bassist Andy Davidson. – The Sherlocks er det første og eneste band, nogen af os nogensinde har været i.

Arvtagerne fra Yorkshire

Jeg møder The Sherlocks på Ideal Bar i København. De skal spille deres første danske koncert, der kommer efter en ret massiv succes i hjemlandet. Men som et nyt band fra Yorkshire kan man hurtigt komme til at stå i skyggen af regionens mastodonter. Arctic Monkeys og Kaiser Chiefs har igennem de sidste femten år sat Yorkshire på verdenskortet. Den tykke dialekt har sat sine spor i musikken, og i Sheffield var det uundgåeligt at blive påvirket af bølgen.

– Vi er påvirket af alt muligt, men vi har en meget sexet lyd. Der er tryk på, og det er eksplosivt, fortæller frontmand Kieran Crook. – Og sammenligningen med Arctic Monkeys er bare, som vi kunne forvente det. Jeg tror, vi er inspireret af dem uden egentlig at være klar over det.

– Men vi er to vidt forskellige bands, tilføjer trommeslager Brandon Crook. – Arctic Monkeys startede for mere end ti år siden og har udgivet fem album, og vi har kun lige udgivet vores første. Det er lidt ligesom at blive sammenlignet med Brad Pitt. Det kan kun tages som en kompliment, men man ved jo godt, at sammenligningen er overfladisk.

Årevis af følelser

I september udkom The Sherlocks’ debutalbum Live for the Moment. Bandet kalder det for et gennemført album med et gennemført udtryk, men det er også dokumentationen af syv års udvikling. Albummet har ligget længe i støbeskeen, og allerede i 2014 udkom den første single fra udgivelsen.

– Mange bands udgiver albums, der lyder som noget, man har hørt, fortæller Kieran Crook. – Det er som om, at mange bands bare følger den samme formel igen og igen. Men på Live for the Moment er der en sang for hvem som helst. Vi har ikke fulgt nogen formel, og det er måske lidt modigt af os. Live for the Moment er et soundtrack til syv lange år. Det er kvalitetshåndværk, der er skrevet ud fra forskellige år og forskellige følelser.

I den britiske presse er de sproglige guldkorn allerede er ved at ophobe sig, og inden mødet med The Sherlocks var mit indtryk af Kieran Crook som en fusion af Tom Meighan og Sergio Pizzorno fra Kasabian. Men i virkeligheden er The Sherlocks stadig en flok unge, uerfarne fyre. De er stadig ved at finde fodfæste i musikindustrien, men de syv år i øvelokalet har opbygget en selvsikkerhed, jeg sjældent oplever hos nye bands. De er skarpe, men uvante i mødet med journalister, de er ærlige og virker troværdige. Venskabet vægtes højere end attituden, men under overfladen gemmer der sig en flabethed på niveau med Liam Gallaghers.

– Når albummet har levet lidt, vil folk vende tilbage til det med idéen om, at det faktisk er en ret genial plade, erklærer Kieran Crook. – Det er sgu et af de bedste debutalbums af et rockband nogensinde. Jeg er selvfølgelig forudindtaget, men det synes jeg sgu. Der er også mange, der er enige med os. Albummet sparker røv, og det holder fandeme kvaliteten. Vi skal bare blive ved med at lave musik på den måde.

– Det virker som om, at der er mange, der med vilje putter en lortesang på sit album bare for at gøre det, fortsætter Josh Davidson. – Jeg ved ikke hvorfor, måske for at være eksperimenterende. Vi har lavet et album, der holder samme standard hele vejen igennem.

Mødet med Pete Doherty

– The Libertines er oppe at køre hele tiden, og hele bandet er syge i hovedet, fortæller Kieran Crook. – Da jeg mødte Pete Doherty, var han på vej fra scenen. Vi stødte bogstaveligt talt ind i hinanden, og Pete Doherty var virkelig fuld, da det skete. Jeg hilste på ham, men han fattede ikke så meget, tror jeg. Det underlige var, at han havde et stykke pizza i hånden, og jeg aner ikke, hvor han havde det fra. Det var ret syret, fordi han virkelig var den sidste person, jeg havde forestillet mig at støde ind i på det tidspunkt. Men han gav mig et stykke pizza. Virkelig rar fyr!

 

Hvem: Brødrene Brandon og Kieran Crook er vokset op i en forstad til den britiske by Sheffield, hvor de som børn mødte brødrene Andy og Josh Davidson. De startede med at spille fodbold sammen, men hurtigt blev bolden udskiftet med instrumenter.

Hvad: Guitarrockbølgen er på vej tilbage, og The Sherlocks er en del af den. Kieran Crook har tidligere fortalt til det britiske musikmagasin NME, at The Sherlocks er pionerer inden for en ny lyd, der vil blive husket ligesom britpoppen.

Hvor: I den britiske presse er The Sherlocks blevet spået som arvtagere for en tradition, der blev startet i Yorkshire af Kaiser Chiefs og videreført af Arctic Monkeys. Men med supportjobs for Kings of Leon og The Libertines har The Sherlocks vist, at formatet når langt ud over regionens grænser.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA