x

Alexander Oscar – fra sceneskræk til guldplade

Alexander Oscar – fra sceneskræk til guldplade

Jeg har sunget, siden jeg kunne tale og har altid været den højtråbende type, der ikke kunne være stille. På skolen sang jeg gangene op med alt fra funk til opera, men det har altid været med en useriøs tilgang. Lige så snart, at jeg skulle gøre mig umage og tage det at synge seriøst, kunne jeg slet ikke. Det var alt for sårbart og udviklede sig til en slem sceneskræk, fortæller Alexander Oscar om sangen i sin barndom og uddyber: – Jeg kunne ikke engang synge foran min egen mor. Så galt var det.

For Alexander Oscar blev vendepunktet en blanding af en håndboldskade og trenden med at lave covernumre på sociale medier:

– Da jeg var 12-13 år, begyndte jeg at lægge nogle sangvideoer op på Facebook og YouTube. Det var begyndt at blive en ting, at folk lavede covers og smed dem på sociale medier, så det ville jeg også prøve. Det var meget nemmere i forhold til min sceneskræk, da videoerne ikke krævede noget livepublikum.

– Dengang var musik dog stadig mest for sjov. Jeg troede egentlig, at jeg skulle være håndboldspiller. Men skæbnen skulle blive sådan, at jeg midt i det med covervideoerne fik en alvorlig skade, der dømte mig ude fra håndbolden i otte måneder. I den periode begyndte jeg for alvor at fokusere på musik. Jeg lavede flere videoer, og særligt mit covernummer af Noahs “Det’ okay” stak helt af.

Alexander Oscar vendte ikke tilbage til håndbolden. I takt med anerkendelsen for hans sangtalent begyndte han at føle sig mere hjemme i musikken end i boldsporten.

– Efter Noah-coveret kom der pludselig også interesse fra professionelle fronter. En masse pladeselskaber begyndte at kontakte mig, og jeg signede også med et af dem (pladeselskabet RE:A:CH, der blev stiftet af Remee og Chief 1, red.). Efter kun få år under deres vinger måtte jeg dog sige op. Jeg følte ikke, at jeg kunne udvikle mig som artist: Jeg fik ikke selv lov at skrive sange eller komme med input. Det fungerede slet ikke. Det er altafgørende for mig at skrive mine egne tekster.

– Det er selv samme, jeg mener er essensen i at være artist og ikke kun være sanger. At man selv er med til at skabe sin musik. Jeg har fuld respekt for sangere, men det er ikke det, jeg vil være. Jeg vil ikke bare have sangene serveret. Jeg vil skrive mine sange selv og ud fra de følelser, jeg går rundt med. Når det er mine egne ord, jeg synger, giver det også en særlig inderlighed live. 

Med succes kommer forventninger

Den kreative frihed og selvstyring fandt Alexander Oscar hos Sony Music, hvor han nu er signet. Alexander Oscar fortæller, at der her gives plads til hans udvikling som en selvstændig artist, der selv er i kontrol. Samarbejdet mellem de to parter ser ud til at have båret frugt. Det unge talents anden single “Number” sejrede nemlig både i streams og airplay.

– “Number” blev en kæmpe succes. Da jeg spillede på Spot Festival i foråret, var jeg, takket være det nummer, den tredjemest streamede artist på hele festivalen. Og radioen spillede den seks-syv gange om dagen. Det var helt surrealistisk og meget overvældende. 

Mængden af streams affødte sågar en guldplade til “Number”, og antallet af radioafspilninger gav nummeret topplaceringer på den danske Airplay Chart i ugevis. Men med stor succes kommer der også forventninger.

– Efter “Number” kan jeg mærke, at jeg er blevet nervøs for at udgive ny musik, fordi folk regner med, at det bliver et lige så stort, hvis ikke endnu større hit, jeg hiver op af posen. Men den nervøsitet gavner ikke nogen, slet ikke mig.

Da Alexander Oscar mærkede forventningspressets tunge dyne valgte han efterfølgeren til hitsinglen udfra det allermest sikre kriterium.

– Den næste single blev udelukkende valgt ud fra min kærlighed til nummeret. Om den så bliver et kæmpehit eller ej, så ved jeg, at jeg har holdt fast i mig selv og gjort det, der føltes rigtigt. På den måde kan det ikke blive et nederlag, lige meget hvordan det kommer til at gå den – for så har jeg stadig levet op til mine egne forventninger.

Singlen, Alexander Oscar omtaler, er det organiske nummer “Coffee Table”, der handler om en nylig hændelse i hans liv.

– Sangen handler om det at være i et forhold, man ikke burde være i, men hvor ingen tør tage skridtet og slå op. Et forhold, der ikke fungerer, men hvor man samtidig opfylder hinandens behov for nærhed og omsorg og derfor ikke ser nogen grund til at gå fra hinanden. Titlen er et synonym for, at man make-up sex på sofabordet efter et skænderi, for derefter starte forfra på den onde cirkel i forholdet.

– Det er vigtigt for mig, at folk kan relatere til mine sange. Ikke fordi det skal være store følelsesbaskere hver gang, men de skal kunne mærke sangen og få en følelse, når de hører den. Om de så bliver glade, kede af det eller forhåbningsfulde. Det allervigtigste er, at sangen ikke bare er der, men betyder noget.

Artiklen fortsætter under musikvideoen til "Coffee Table":

 

HVEM? Alexander Oscar er 20 år gammel, kommer fra Skejby i Aarhus Nord og er netop flyttet til København.

HVAD? Den unge herre betegner selv sin musik som soft pop tilsat lidt funk og r&b. Alexander Oscars største inspirationskilde er Ed Sheeran – det var ham, der fik Alexander Oscar til at begynde at skrive sin egen musik.
Indtil videre er Alexander Oscar allermest kendt for storhittet “Number”, men har også udgivet singlerne “Ocean View” og senest “Coffee Table”. Han medvirker desuden på dj og producer Faustix’ single “Somebody New”.

HVOR? Alexander Oscar spiller i vinter sine første to headliner-koncerter: Den 31. januar på Atlas i Aarhus og 1. februar på Hotel Cecil i København.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA