x

Stort interview med Rami Malek: Becoming Freddie Mercury

Stort interview med Rami Malek: Becoming Freddie Mercury

Rami Malek brugte flere år på at forberede sig til rollen som Freddie Mercury – uden at vide med sikkerhed, om projektet Bohemian Rhapsody ville blive til noget. I dag er filmen en realitet, og den 37-årige skuespiller er glad for, at han gav sig hundrede procent.

Rami Malek havde endnu ikke underskrevet sin kontrakt med Fox, da han troppede op på Abbey Road Studios i London. Han var i betragtning til at spille rollen som Freddie Mercury i Bohemian Rhapsody, og han var så ivrig efter at få rollen, at han for egen regning var rejst flere gange til London blandt andet for at lave et større researcharbejde. Det var, mens han var i gang med de intense optagelser på tv-serien Mr. Robot, hvor han har hovedrollen som en skizofren computerhacker – en rolle, som krævede hans fulde opmærksomhed og energi, så det var ikke, fordi han ligefrem havde tid til at fokusere på at lære alt om den britiske rocklegende, mens han var i gang med det.

Han ankom lidt for sent til sit møde på Abbey Road, hvor han skulle indspille hele fire "Freddie-sange", som han kalder dem. Han løb over den ikoniske fodgængerovergang, hvor Beatles blev foreviget til deres berømte cover, og så op ad trappen, hvor han standsede brat op på tredje sal foran en væg fuld af stjerne-portrætter. Der var Beatles og Rolling Stones og så selvfølgelig Queen, hvor Freddie Mercurys øjne syntes at stirre tilbage og sige "don’t do this". Alligevel bevægede han sig altså videre til fjerde sal, hvor han begyndte at synge og optræde foran det fremmødte publikum. Hans optræden blev optaget på kamera til Queen-medlemmerne Brian May og Roger Taylor, som ikke var ikke til stede den dag.

– Det gjorde mig ret så stærk bare at "go for it" uden at vide, om det blev til noget eller ej, siger Rami Malek, da han sidder i en biografsal i Los Angeles og fremviser flere klip fra filmen og mindes forløbet. – Det var jo Abbey Road, så det var meget intimiderende. Samtidig gjorde det mig stolt, at jeg stod der med ryggen mod muren under meget vanskelige omstændigheder og bare gjorde det, jeg kom for at gøre. Jeg befandt mig i et mikrokosmos på Abbey Road og vidste, at der var meget større ting på vej, og det gav mig mulighed for at sige: "dette er den lille version, men jeg skal stadig bevise, hvad jeg kan – og så må jeg tage den derfra." Det endte med, at jeg følte mig godt tilpas med min præstation.

Det var meningen, at Queens guitarist Brian May og trommeslager Roger Taylor skulle se optagelserne fra Abbey Road inden deres møde med Rami Malek. Men de to legendariske musikere havde ikke downloaded klippene, og dermed endte Rami Malek med at være i lokalet, da Freddie Mercurys bandmedlemmer – og nære venner – så hans optræden. Der måtte han lige synke en ekstra gang og trække vejret dybt, for det var i den grad intimiderende.

– Jeg stod altså der mellem Brian May og Roger Taylor og betragtede dem betragte mig som Freddie Mercury for første gang. Det satte ligesom standarden for, hvor frygtindgydende det hele ville være lige fra begyndelsen. Men så snart jeg havde deres anerkendelse og begyndte at emulere ham og fange essensen af hans personlighed, blev jeg mere selvsikker. Det blev sjovt at optræde foran et publikum og mindre frygtindgydende, end man skulle tro, for jeg begyndte at føle, at jeg havde styr på, hvad jeg gjorde.

Tandsæt og "movement"

Rami Malek nåede også at lave filmen Papillon med den danske instruktør Michael Noer ved roret, inden han begyndte optagelserne til Bohemian Rhapsody. På det tidspunkt var han heller ikke sikker på, at filmen var blevet "greenlit" og dermed ville blive til noget. Men han var fast besluttet på at forberede sig så godt som muligt alligevel.

– Jeg vidste meget tidligt, at denne rolle meget nemt kunne blive min, erindrer Rami Malek om projektet, som den britiske producer Graham King havde arbejdet mange år for at realisere. – Man kan aldrig vide noget med sikkerhed, før man har sat sin underskrift. Så jeg var hele tiden opmærksom på, at hvis jeg skulle gøre det, og hvis det virkelig ville ske, så kunne det ske fra den ene dag til den anden, og jeg var nødt til at være klar.

Det var en proces, der tog to år. Rami Malek lavede research og forberedte sig, mens han spillede andre roller som den psykisk syge Elliot Alderson i Mr. Robot og som fængselsfangen Louis Dega i Papillon. Under optagelserne af Papillon, som blandt andet foregik på Malta og i Montenegro, fik han makeup-artisten til at lave et sæt tænder, som kunne give ham det lidt særprægede look, som Freddie Mercury havde. Han havde fire ekstra tænder i sin overmund, så hans fortænder var meget fremskudte.

– Hun havde lavet en model af mine tænder, siger Rami Malek, der skulle ældes i rollen som Louis Dega og dermed også have ældre tænder. – En dag viste jeg hende et billede af Freddie Mercury og spurgte hende, om hun kunne lave sådan et sæt tænder til mig. "Ja, det kan jeg," sagde hun. Og jeg begyndte at øve mig hver eneste aften med mine nye protesetænder – selvom jeg ikke anede, om jeg havde rollen.

Rami Malek hyrede også en "movement coach", så han kunne øve sig på at bevæge sig som Freddie Mercury. Det var bevidst, at han ikke valgte at arbejde med en koreograf.

– Freddies bevægelser er spontane og instinktive. Der er ikke noget med "five, six, seven, eight". Han bevæger sig bare. Jeg ønskede at udtrykke mig, velvidende hvor disse bevægelser kom fra.

Det ville undre Rami Malek meget, om der pludselig dukker videooptagelser eller dokumenter op om Freddie Mercury, som han ikke har set eller haft fingrene i. Han lavede dybdegående research.

– Jeg ville ikke bare efterligne Freddie, siger Rami Malek. – Jeg ville have svært ved bare at sige: "Hey, I’m Freddie". Det ville jeg bestemt ikke. Jeg ville i stedet forsøge at finde ind til essensen af mandens personlighed. Så jeg lyttede ikke alene til Queen, men også til musik, som han elskede. Jeg lyttede til Hendrix, Bowie og Liza Minelli i Cabaret, og jeg begyndte at forstå, hvorfor han bevæger sig, som han gør. Han var også kæmpe fan af Aretha Franklin. Det gav mig alt sammen indblik i, hvordan jeg skulle portrættere ham.

Fælles træk – outsideren

Det var nærmest umuligt for Rami Malek at lære at synge som Freddie Mercury, og derfor er der få gange i filmen, hvor man hører ham synge. Ind imellem gjorde man brug af den canadiske sanger Marc Martel, hvis stemme har en slående lighed med Freddie Mercurys – men ellers er det Freddie Mercury, man hører.

– Det var helt sikkert sangene, der var det sværeste, og jeg aner ikke, hvad de ender med at bruge, indrømmer Rami Malek, der på interviewtidspunktet ikke havde set den færdigklippede film – fordi den ikke var færdig. – Jeg har haft den luksus at lære Brian May og Roger Taylor at kende personligt, og det er en meget stor gave. Brian ledte igennem arkiverne og fandt Freddies første sangprøve med ”Bohemian Rhapsody”, som man ikke har hørt offentligt før. Så vi har taget det med – og har brugt min stemme ind imellem også. Men jeg har helt ærligt ikke følt mig lige godt tilpas med at optræde foran et publikum – og det måtte jeg vænne mig til. Til sammenligning var en meget lille udfordring at have protesetænder i munden.

Under sin research gik det op for Rami Malek, at han havde mere tilfælles med Freddie Mercury, end han forventede. Queens forsanger blev født på øen Zanzibar ud for Tanzanias kyst, og hans fødenavn var Farrokh Bulsara. Hans familie bestod af forældrene Bomi og Jer Bulsara og søsteren Kashmira, der alle var af indisk-persisk herkomst. I 1954 – som otteårig – blev han sendt på kostskole i Bombay, og da han vendte tilbage til sit hjemland, måtte familien flygte på grund af den revolution, der hærgede landet. Familien flygtede til England. Han var 17 år gammel.

Rami Maleks familie var også immigranter – om end ikke flygtninge – fra Ægypten. Så Rami Malek ved, hvordan det føles at være ny i et fremmed land – og at føle sig som en outsider.

– Han havde et navn, som gjorde det svært for ham i London – og det var den måde, jeg lærte ham at kende på, og jeg følte med ham, siger Rami Malek om den unge Freddie Mercury. – Jeg fandt en musikvideo, som han optog med et andet band på camcorder, og han har en Beatles bob-frisure, og han ser så utroligt genert ud. Han blev drillet og kaldt "Bucky" i skolen, og man kan tydeligt se, hvordan han prøver at dække sine tænder.

Det var en meget lang opdagelsesrejse for Rami Malek at få Freddie Mercury under huden. Men han fandt mange sammenligningspunkter, der gjorde, at rocklegenden kom ned fra sin piedestal og blev menneskeliggjort – og gjorde det muligt for ham at identificere sig med ham.

– Det er en immigranthistorie først og fremmest – om en familie, der på sin vis søger asyl i London. Det er en historie, som jeg kan forholde mig til, for min familie søgte også at få et bedre liv – selvom man ikke helt kan sammenligne de to situationer, vores familier befandt sig i. Jeg følte mig også anderledes, da jeg voksede op, og vi talte også et fremmedsprog derhjemme og spiste andet mad, og jeg blev kaldt øgenavn, fordi mit navn var anderledes. Men jeg kunne identificere mig med, hvordan det giver en styrke og selvtillid at stå på en scene eller foran et kamera – og det har jeg aldrig haft i mit personlige liv. Jeg føler, at jeg kan kommunikere med andre mennesker på en måde, der forhåbentlig skaber bevidsthed om, hvem vi er, og hvem vi kan være.

En gruppe misfits

Det var ret interessant for Rami Malek at betragte den unge, generte og sky mand begynde sin karriere. For han vidste samtidig, at Freddie Mercury ville blive en af de mest karismatiske og flamboyante rockstjerner nogensinde.

– Jeg kunne ikke lade være med at smile, fordi jeg vidste, at denne mand senere ville være i stand til at samle hundrede tusinder af mennesker, siger Rami Malek. – Der er så mange mennesker, der kan relatere til ham. Der er er på et tidspunkt i filmen, hvor Freddie vurderer, at bandet udskiller sig fra andre bands, fordi "vi er fire misfits, som synger til de andre misfits – dem, der sidder bagerst i lokalet – alle dem, der ikke føler, at de hører til. Vi tilhører dem.’”

Freddie Mercury havde en magnetisk tiltrækningskraft under sin sceneoptræden og havde et hengivent publikum.

– Vi er glade for at synge deres sange sammen, siger Rami Malek og nævner ”We Will Rock You” og ”We Are the Champions” som eksempler. – Hvis man er til koncert, og man betragter publikum, så er det ligegyldigt, hvilken race, farve eller hvad end folk er – så er alle med i øjeblikket og klapper i fuldkommen takt med hinanden og synger med i fællesskab. Deres musik har et særligt forhold til publikum.

Freddie Mercury blev – ud over sin særprægede stemme og sceneoptræden - kendt for sin ekstravagante stil. Han var desuden rebelsk og aparte og kunne finde på at klæde sig i hvad som helst – trikot og sømandskasket eller lak og læder. Alt var tilladt. Også at opføre sig som en krukke. Rami Malek havde det gevaldigt morsomt med at prøve kostumer.

– Det var altid skægt. Meget skægt. Jeg har aldrig tidligere brugt så meget tid på at prøve kostumer, men det var det hele værd. Jeg tilbragte omkring 50 timer på det. Det hjalp mig meget i begyndelsen, for jeg kunne stille en masse spørgsmål om makeup og bruge det til at øve.

Freddie Mercury udviklede sig meget – også uden for scenen, hvor han sprang ud som homoseksuel efter et seks år langt forhold til en kvinde ved navn Mary Austin – og levede et intenst liv med sex og stoffer på ægte rockstjernemaner.

– Jeg skulle prøve at adskille musikken fra manden og se, hvordan han kæmpede med sin identitet. Han var en meget kompleks person, der under interview kunne være en person og en anden, når han var sammen med sin familie eller Mary Austin – som han kaldte for sit livs kærlighed. Da han fandt ud af, hvordan han identificerer sig seksuelt, var han en anden person – og da han ikke ville vide, om han var HIV-positiv, stod det meget klart for mig, hvem han var og den identitetskamp, han oplevede hele livet igennem.

Det var blandt andet også hans sangtekster, der blev nøglen til hans personlighed og dermed Rami Maleks portrættering.

– Der var mange tidligere Queen-sange, der var værdifulde. Han skrev for eksempel: “I am forever searching high and low, but why does everyone tell me no?” Det var små ting som det. Jeg samlede flere temaer fra hans tekster og arbejdede ud fra dem. Der er temaer, han vender tilbage til – og jeg fandt smerten og følelsen af at være ude af stand til at forstå sig selv – og så hvordan disse tekster ændrede sig og udviklede sig gennem hans liv.

Rami Malek lærte også af de andre bandmedlemmer.

– De siger, at Freddie var en rigtig peacemaker. Han kunne være ret hård, når han ville det – og de havde deres interne kampe. Men de taler om ham som deres bror, og man kan fornemme, at det var sådan, det var. Man kan mærke deres energi, når de taler om ham.

Rock Star Moment

Et par uger inden mødet med Rami Malek i biografen i Beverly Hills befinder han sig i Barcelona. Queen – med Brian May og Roger Taylor på henholdsvis guitar og trommer – underholder det catalanske publikum med Adam Lambert som forsanger med mange af Queens hitsange. Rami Malek befinder sig blandt publikum, men han opdager alligevel, hvad rollen som Freddie Mercury kommer til at betyde for hans karriere.

– Jeg tror ikke, at jeg var forberedt på det, og jeg ved egentlig ikke, hvad jeg havde forestillet mig, siger Rami Malek, der godt var klar over, at traileren var blevet udgivet på det tidspunkt. – Jeg sad blandt publikum og kunne mærke folk stirre på mig og tage billeder. Jeg bliver selvfølgelig fotograferet på grund af Mr. Robot, men jeg sad der blandt tusindvis af mennesker, og de er der for at se Queen, og de er meget bevidste om denne film – og til sidst måtte de eskortere mig ud fra koncertsalen. Det var noget af et rock star moment.

Normalt ville han have hygget sig med Brian og Roger efter showet, men nu sad han i en bil med security-mænd omkring sig. De fik dog mulighed for at gå til middag sammen.

– Det føles ret surrealistisk, selvom jeg godt ved, at jeg er Rami, som sidder der, siger han om at være sammen med Queens medlemmer. – Jeg er ikke Freddie, og det er de udmærket klar over, men der er alligevel et eller andet, der har forbundet os tre – også med manageren Jim Beach.

Det er en stor udfordring for den 37-årige skuespiller at spille Freddie Mercury, men han har fået det vigtigste blåstempel, han kunne ønske sig.

 – Brian skrev en e-mail, som fik tårerne frem i øjnene på mig, siger Rami Malek. – Og Jim Beach sagde: "you did a fucking great job." Mit liv er fuldkommen forandret, siden alt dette skete foran dem. Så det med at blive fotograferet er, hvad det er – men at have det fra dem er det største – og så er det okay at tænke: "okay, det er den mest udfordrende rolle, jeg har haft i mit liv, men jeg har det okay med det."

Midt i filmen måtte filminstruktøren Brian Singer sige fra – og en ny instruktør Dexter Fletcher trådte til, hvilket ikke var en optimal situation. Det blev endnu en udfordring for filmholdet og skuespillerne.

– Denne film har virkelig betydet, at jeg er blevet en mand, vurderer Rami Malek, der ikke kunne læne sig op ad en instruktørs vejledning. – Jeg har været igennem mange svære og dramatiske situationer, men jeg er meget tilfreds med den måde, jeg håndterede det på. Jeg tænkte altid lige meget, hvad der skete: "Hvad ville Freddie gøre?" Og det var det, der holdt mig oppe hele vejen igennem.

Filmen hedder Bohemian Rhapsody efter en sang af Freddie Mercury, som Queen udgav i 1975. Hvad handler sangen om i dine øjne?

– Jeg synes, at man selv skal fortolke det, for han fortalte aldrig, hvad sangen handlede om. Jeg tror heller ikke, at bandet har talt om det. Men jeg tror, at når man lærer ham at kende gennem denne film, så kan man sætte sætningen "Mama, just killed a man” op imod alt det, han gennemlever i filmen. Tænk på hans identitet, og hvad hans forældre ønskede sig af ham – og hvad han siger her. Her er en mand, der undgik at blive defineret som en stereotyp – han var alt andet end konventionel, og han var heroisk, fordi han gjorde alt på sin helt egen måde og skabte sange, der talte for sig selv. "Mama, just killed a man” udfordrer alt, hvad folk ønskede og forventede, han skulle være: Her er jeg, og jeg vil åbne fuldkommen op for den, jeg er – og hvis djævlen kommer efter mig af den grund, så må det være sådan.

”Bohemian Rhapsody” er ikke en helt almindelig sang. Hvad er det, den kan?

– Jeg tror ikke, at der findes et menneske, der har hørt ”Bohemian Rhapsody” og ikke er stoppet op og tænkt: "Wow, den berører mig dybt." Jeg kan huske som ung mand, at jeg ikke rigtigt kunne finde ud af hvorfor, og jeg hørte sangen igen og igen. Man følte en følelsesmæssig forbindelse til musikken, men det var ikke noget, man bare hørte alene, men noget, man kunne dele med sine venner og resten af verden. Samtidig var der meget sårbarhed forbundet med musikken i mine øjne. Det var også noget, som jeg ikke behøvede at gemme på nogen måde – og vi kunne deles om det. Når man hører sangene, så ved man, hvad de gør ved én – de bringer følelser frem, som rokker lidt ved én.

Hvordan har det påvirket dig musikalsk at spille Freddie Mercury?

– Jeg kan fortælle dig, at jeg lyttede til 80'er-hits på vejen hertil. Det plejede jeg ikke at gøre ret tit. Jeg er blevet meget mere alsidig i min musiksmag nu – meget mere, end da jeg var yngre.

Fakta om Freddie Mercury

Freddie Mercury er født Farrokh Bulsara i Stone Town på Zanzibar den 5. september, 1946. Han blev som otteårig sendt på kostskole i Bombay, hvor han begyndte at udfolde sig musikalsk. Som 17-årig flygtede hans familie til England på grund af de politiske uroligheder i Tanzania. I 1966 blev han optaget på Ealing College of Art med formålet at blive grafisk designer, men han fortsatte med at pleje sin interesse for musik. Det var på Ealing College, at han blev venner med bassisten og sangeren Tim Staffell, som spillede i bandet Smile sammen med Brian May og Roger Taylor. I 1970 sluttede han sig til Smile, idet de manglede en forsanger. De ændrede bandets navn til Queen, og han ændrede sit eget navn til Freddie Mercury. I 1971 blev John Deacon medlem bandet. 

Freddie Mercury dannede par med Mary Austin gennem seks år, inden han tog beslutningen om at springe ud som homoseksuel. I 1987 fik han konstateret AIDS, og han døde af lungebetændelse forårsaget af AIDS fire år senere - den 24. november 1991. Han blev 45 år gammel.

Fakta om Queen

Queen, der oprindeligt bestod af Freddie Mercury, Brian May, Roger Taylor og John Deacon, udsendte deres debutalbum Queen i juli 1973, men det var først med opfølgeren Queen II, at de fik et mindre hit med singlen ”Seven Seas of Rhye” i marts 1974. Samme år i november manifesterede succesen sig med gennembrudssinglen "Killer Queen" fra albummet Sheer Heart Attack. Det efterfølgende album A Night at the Opera sikrede bandets gennembrud internationalt med hitsangen “Bohemian Rhapsody”, og singlen blev ledsaget af en af de første rockvideoer. Bandet har udgivet 15 studiealbum og fem livealbum. Deres hit inkluderer blandt andet også ”Another One Bites the Dust” og ”We Are the Champions”. Bandet gik i opløsning efter Freddie Mercurys død i 1991.

I 2002 fik musicalen We Will Rock You premiere i Londons West End, og i 2005 genopstod gruppen med Brian May og Roger Taylor – først med Paul Rodgers i Freddie Mercurys sted og senest med American Idols Adam Lambert.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA