Hvem skal åbne Orange i 2019? – Her er GAFFAs bud

Hvem skal åbne Orange i 2019? – Her er GAFFAs bud

Festivalerne er så småt begyndt at annoncere artister til sæsonen i 2019. Her kommer redaktionens syv bud på mulige åbningsacts til Orange Scene på næste års Roskilde Festival.

Det er en ære at få lov til at åbne den legendariske Orange Scene på Roskilde Festival. Sidste år var det Saveus, året før var det Phlake. Med få undtagelser, som eksempelvis Pixies i 1989, Outkast i 2014 og Damon Albarn og The Syrian National Orchestra for Arabic Music i 2016, har det været en tradition, at forholdsvis nye, danske artister får lov til at prøve kræfter med den majestætiske scene og det krævende publikum.

Et åbningsact til Orange Scene på Roskilde Festival 2019 er ikke umiddelbart lige til højrebenet – sådan som det var, da Saveus åbnede sidste år, Phlake året før og The Minds of 99 i 2015. Alligevel giver vi dig syv bud på, hvem vi synes, der skal have den store ære, når Dyrskuepladsen til sommer åbner portene for tusindevis af musikhungrende smagsdommere.

BAEST

Vores dark horse, men samtidig også et nyt band, som vi virkelig tror kan bære opgaven til fulde, er det danske dødsmetalband Baest. Sidst de spillede Roskilde var på Rising-scenen i 2017, hvor vores anmelder kvitterede med seks fuldfede stjerner. Før det spillede de Copenhell, og sidenhen har de turneret Danmark og verden rundt med deres hæsblæsende liveoptrædener.

Baest har en helt særlig evne til at omvende non-believers til sande fans af dødsmetal – eller i hvert fald til fans af Baest. Det er måske også derfor, at de er det første dødsmetalband, der i umindelige tider er blevet inviteret ind blandt croissanter og Café Latte i Go’ Morgen Danmark for at demonstrere deres ekspertise.

De leverer nogle fuldstændigt hjernedødt fede liveoptrædener gang på gang, og i foråret skal de på tour med Decapitated i England, så de er sandsynligvis brandvarme, når Roskilde løber af stablen. Baest er helt klart vores favorit til at rocke sokkerne af samtlige tilstedeværende ved åbningen af Orange Scene 2019.

Disse artister må også hellere end gerne åbne ballet for vores skyld:

LYDMOR – en gudsbenådet, kreativ, innovativ sangerinde og producer, der med ultratunge og fjerlette beats sagtens kan spille Dyrskuepladsen op. Det ville klæde den, faktisk! Lydmor forstår virkelig at blande intensitet og vildskab med en charmerende ægthed og ærlighed, når hun tryllebinder sit publikum.

KATINKA – En af de største stemmer og sangskrivertalenter i dansk musik lige nu. Til GAFFA-Prisen 2017 viste hun og bandet, at de er garanter for et gedigent rockshow, der står i fantastisk kontrast til de bløde og eftertænksomme tekster. Salen blev blæst bag over af energien og stemmen, og det må de egentlig gerne gøre igen på Roskilde for vores skyld.

BENAL – I år indtog de Arena med en musikalsk overbevisning og selvsikkerhed, som mange artister sikkert misunder dem uendeligt. Benal har de senere år bevist, at de, trods deres simple setup, kan få landets spillesteder til at koge fuldstændig over, når Benjamin monotont spytter tankevridende og geniale rim over Alberts livlige, bombastiske og alsidige produktioner.

IRIS GOLD – Hun lukkede Countdown-scenen på årets Roskilde Festival foran et tætpakket publikum. Hun er et festfyrværkeri af farver og gode vibrationer. Iris Gold kan tilmed komponere poppede, funky, hiphoppede melodier, der fungerer utroligt godt i livesammenhæng. Den omvandrende solstråle har varmet op for Taylor Swift og Robbie Williams og kan helt sikkert også få fyret op under Roskilde-publikummet.

BARSELONA – Da vi lavede en afstemning om, hvilken festivalkoncert vores læsere synes var sommerens bedste, blev Barselona nummer to. Foran Eminem, The Minds of 99 og Ozzy Osbourne. Deres optræden trak fulde huse på Spot Festival, og så er de bare pissedygtige til at skrive tekster og melodier. Barselonas musik er underspillet og velspillet, og vi kan lide det.

KARL WILLIAM – Han populær og poppet, men samtidig underspillet og ydmyg. Derudover er Karl William er en ekstremt dygtig sanger og sangskriver. Han præsenterer dansable tunes og relatérbare tekster – noget der klart er en fordel, hvis man skal svinge taktstokken for Roskildes kritiske publikum, og det kunne han helt sikkert godt lykkes med.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA