KB Hallen genindvies i dag – tilbage som Danmarks udstillingsvindue for musikhistorien

KB Hallen genindvies i dag – tilbage som Danmarks udstillingsvindue for musikhistorien

Billedet: De sidste forberedelser er i fuld gang inden onsdagens officielle indvielse af den nye K.B. Hallen

Tidligt om morgenen, onsdag den 28. september 2011, danser flammerne om kap til lyden af sirener og stykker af tagplader, der ramler mod gulvet. Inden længe må Frederiksbergs og Københavns Brandvæsen trække sig. Der er fare for, at taget vil styrte sammen om dem. K.B. Hallen står ikke til at redde og er snart brændt til ukendelighed under en sky af aske og røg.

Men hvor selvsamme askesky varslede udslettelse, rejser sig nu en kulturhistorisk Fugl Føniks, der før ilden havde navne som The Beatles, Jimi Hendrix og Led Zeppelin under vingerne. Ikke som en tro kopi af den oprindelige K.B. Hallen, men som en ny, mere moderne version.

Ser man bort fra idrætsanlægget og Kjøbenhavn Boldklubs lokaler har det været meget begrænset, hvor meget der kunne bevares af den gamle K.B. Hal. Tre karakteristiske elementer har dog fået lov til at gå igen i den nye K.B. Hallen: det buede tag, gangen rundt om hallen og det ikoniske logo. Alt sammen noget, der har kendetegnet og dannet ramme om en række markante koncerter på dansk jord siden 1938.

Den 5. december afholder K.B. Hallen sin officielle åbning ved et lukket arrangement, hvor Kronprins Frederik indvier den nye hal, ligesom Kong Christian X indviede K.B. Hallen tilbage i 1938. Den 24. januar genåbner K.B. Hallen med en endagsfestival, hvor blandt andre Katinka, Hugo Helmig og Alex Vargas spiller.

Den forbudte rock spirer i jazzens tid

4. juni 1964 spiller The Beatles deres første og eneste to danske koncerter; en begivenhed, der især har været med til at give K.B. Hallen dens nuværende ikon-status. Det understreger K.B. Hallens program- og kommunikationschef, Rune Erbs Ledet.

– The Beatles står helt klart over alle. De to koncerter kan ikke matches, fordi det var den eneste gang, The Beatles var i Danmark, siger han.

Det er dog ikke kun The Beatles, der har været med til at kaste stjernestøv over K.B. Hallen. Med over syv aktive årtier på bagen gemmer der sig mange interessante koncertnavne i arkivet, heriblandt Danmarks første rock & roll-koncert, som blev afholdt den 4. oktober i 1956.

– Her er vi helt tilbage til jazzens tid, men den her koncert – med Ib “Rock” Jensen øverst på plakaten – var så vild, at der efter koncerten opstod optøjer ude på Peter Bangs Vej. Mellem 300 og 400 mennesker kom i slåskamp med politiet, fordi de simpelthen var så opildnede efter koncerten. Dagen efter kunne man læse avisoverskrifter, hvor der stod, at politiet forbød rock & roll, og at det var decideret farlig musik, fortæller Rune Erbs Ledet og fortsætter:

– Koncerten var epokegørende for rock på dansk grund. Dengang var det jo navne som Frank Sinatra, Billie Holiday, Louis Armstrong og Miles Davis, der besøgte K.B. Hallen. Men her kommer den første spæde bølge i opdagelsen af, at man også kunne skeje ud til firefjerdedelstakter.

Legendernes æra tager form i K.B. Hallen

K.B. Hallen har i stor stil fungeret som kulisse for en musikhistorisk udvikling og er på den måde helt ulig andre spillesteder i Danmark. Ud over “Danmarks Først Rock & Roll”-koncert i 1956 har der ikke været andre rockkoncerter før The Beatles-koncerterne den 4. juli i 1964. Men herefter sker et vendepunkt i K.B. Hallens koncertprogram.

Allerede året efter, i 1965, står The Who på scenen, og i 1966 besøger en række navne, der allerede dengang var kæmpestore, koncertstedet på Frederiksberg, heriblandt The Rolling Stones og Bob Dylan. I 1970’erne fortsætter K.B. Hallen med at tiltrække rockstjerner, der sidenhen er overgået til legendestatus. Led Zeppelin, Creedence Clearwater Revival og Black Sabbath lægger vejen forbi i 1970. Samme år spiller Jimi Hendrix også, blot 15 dage før sin tragiske død.

I 1980’erne kommer nye genrer til, der primært fylder K.B. Hallen med glamrock og heavy metal. Blandt andet optræder Kiss med højt hår og fuld ansigtsmaling i 1988, mens Metallica og Iron Maiden markerer sig i den tungere ende af rocken. Hiphoppen vinder også mere rampelys, for samme år gæster Run DMC og Public Enemy med en dobbelt koncert, og året efter står James Brown på K.B. Hallens scene.

Indie, grunge, britpop og elektronisk musik bliver en del af K.B. Hallens koncertprogram i 1990’erne. Kort inden Björk skal spille i K.B. Hallen udgiver hun sit meget roste og velsælgende andet internationale studiealbum Post, og Soundgarden gæster K.B. Hallen med to koncerter. Én i 1994 og én i 1996, som også er året, hvor Smashing Pumpkins giver koncert i kølvandet på bandets storsælgende dobbeltalbum Mellon Collie and the Infinite Sadness. Radiohead spiller i 1997, og det samme gør Massive Attack året efter, hvor også de gamle K.B.-stamgæster Deep Purple vender tilbage.

Genopstandelse i en ny koncertvirkelighed

Fra årtusindeskiftet udvides koncertprogrammet yderligere, og herfra kan K.B. Hallens liveudbud bedst beskrives som en pose blandede bolsjer. Meget blandende. For eksempel står Beck, Rammstein, Foo Fighters, Kraftwerk, Avril Lavigne, Arcade Fire, Snoop Dogg og Lady Gaga side om side i K.B. Hallens koncertprogram fra år 2000 – for blot at nævne få navne.

00’erne er også tiden, hvor musikbranchens forretninger i højere og højere grad flytter sig fra pladeindustrien til koncertindustrien, blandt andet som følge af en stigende digitalisering. En markant ændring, som stadig mærkes i kraft af musikernes forhøjede honorarer, og som i dag er med til at øge spillestedernes konkurrence om de eftertragtede liveartister. Tendensen bekymrer dog ikke program- og kommunikationschef Rune Erbs Ledet.

– I den periode, hvor K.B. Hallen ikke har været til stede, tror jeg, der har været et savn efter artister, der har passet til den publikumskapacitet på 3000-4900 gæster, som K.B. Hallen tilbyder. Selvfølgelig har der været alternativer til andre spillesteder, men de har ikke været i samme størrelse som K.B. Hallen.

I dag, lidt over syv år efter den fatale brand i 2011, er K.B. Hallen parat til igen at danne ramme for nye så vel som allerede etablerede bands og strømninger i moderne musikhistorie – og det med navne som Years & Years, Nils Frahm, Take That, Saveus, Benal og K.B.-kendingene D-A-D på det allerede lovende koncertprogram for 2019.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA