x

REPORTAGE: Steppeulven forenede folkelighed og kritikerdarlings

REPORTAGE: Steppeulven forenede folkelighed og kritikerdarlings

Lørdag aften den anden i anden afholder Foreningen af Danske Musikkritikere (FDM) sin årlige uddeling af musikprisen Steppeulven på Bremen Teater i København. GAFFA er i år for første gang med i juryen sammen med ti andre medier, og dermed er denne skribent inviteret med til showet som jurymedlem, med en selvvalgt ekstrarolle som reporter. For når jeg nu er her, kan jeg lige så godt berette lidt om, hvad der sker. Også selvom jeg måske ikke er helt objektiv, men som sagt: GAFFA er kun ét ud af 11 medier.

Forkvinden for FDM, Anna Ullman fra Weekendavisen, indleder med at fortælle, at idéen til Steppeulven opstod i 2001, da Safri Duo vandt syv priser til Danish Music Awards. To af de tilstedeværende musikanmeldere, Klaus Lynggaard, der dengang skrev for Information, og Uffe Christensen fra Jyllands-Posten mente, at man måtte lave en alternativ musikpris med lidt højere til loftet end det pladeselskabsdominerede Danish Music Awards, og sådan blev kritikerprisen Steppeulven født. Så dermed det hele faktisk Safri Duos skyld.

Gennem årene har Steppeulven haft et lidt mindre mainstream-orienteret fokus end Danish Music Awards, men aftenens store vinder er faktisk en kunstner, der både har bred folkelig opbakning og samtidig er anmelderyndling. Nemlig Peter Sommer, der vinder priserne Årets Tekstforfatter, Årets Komponist og Årets Udgivelse for albummet Elskede at drømme, drømmer om at elske. Ærgerligt nok er Sommer en af de heldigvis få af aftenens vindere, der ikke kan være til stede, men har lavet nogle underholdende videoer fra blandt andet Bremen Teaters toilet. Han har dog en gyldig grund til at melde afbud, idet han giver et udsolgt show i DR Koncerthuset med Søren Huss få kilometer væk. ”Sommerhuss”, som den ene af aftenens to veloplagte værker, P6 Beats Rune Hedeman kalder dem, og i det hele taget skorter det ikke på farhumor fra Hedeman, som naturligvis også får moret sig over aftenens dato, som jo indikerer fart over feltet. Hans medvært, P6 Beats Tilde Bang-Kristensen, kører en lidt mere diskret stil.

Der er også to priser til to andre navne, som forener folkelighed og kritikerappel, nemlig The Minds of 99 og Jada, som modtager henholdsvis priserne Årets Livenavn og Årets Vokalist (Niels Brandt) samt Årets Sang (”Keep Cool”) og Årets Håb. The Minds of 99 har gennem årene modtaget adskillige priser, og Jada er også godt i gang med det, da hun for en uge siden modtog P3 Guld-prisen Årets Talent. Det er imponerende, at man kan vinde prisen for Årets Sang, når man kun har udgivet tre sange i alt, men Jada er et kæmpetalent, hvilket hun også viste tidligere på aftenen, hvor hun fremførte to numre live, heriblandt ”Keep Cool”. Hendes fyldige og meget nuancerede soulstemme er i international klasse, og sangene er bundsolide. Jada kommer vi til at høre meget mere til. At hun så i kampens hede ikke kan huske navnene på sine bandmedlemmer, da hun vil takke dem, skal være hende tilgivet. Til gengæld får hun takket Iben Nagel Rasmussen, der var kæreste med Eik Skaløe, hvis band Steppeulvene jo har lagt navn til prisen, og som er til stede i aften – og som åbenbart har hjulpet Jada, hvis farfar i øvrigt er den kendte klassiske komponist Per Nørgård, så hun har det ikke fra fremmede.

Et mindre folkeligt og mere eksperimenterende navn er Anja Jacobsen, som både er trommeslager, tangentspiller og sangerinde, er medlem af grupperne Selvhenter og Valby Vokalgruppe og har soloprojektet Frk. Jacobsen. Jacobsen vinder prisen Årets Musiker, mens Årets Producer bliver Nis Bysted for sine produktioner af to af årets virkelig stærke alternative rockplader, Iceages Beyondless og Speaker Bite Mes Future Plans. Speaker Bite Me står i øvrigt for aftenens sidste musikalske indslag, da de spiller to sange fra dette album, P6 Beat-hittene ”Ruin” og ”Future Plans” og gør det aldeles fremragende. Få kan som dem forene støjrock med melodi og elegance, hvilket ikke mindst skyldes samspillet mellem de to frontfigurer, Martin Ryum og Signe Høirup Wille-Jørgensen.

Steppeulven kan i år præsentere en ny pris, Initiativprisen, der går til en aktør, som ikke nødvendigvis selv er musiker, men som via initiativ har medvirket til at udbrede en progressiv musikkultur i det forgangne år. Prisen går til Najaraaq Nicoline Vestbirk, der er internationalt turnerende dj under navnet Courtesy og indehaver af pladeselskaberne Echotherm og Kulør, hvor førstnævnte fokuserer på elektronisk musik og sidstnævnte også samarbejder med kunstnere, fotografer og skribenter. Vestbirk er dog i Holland og dj’e, og prisen bliver modtaget af hendes mor og bror. Førstnævnte fortæller, at hun i sin tid blev skuffet, da Najaraaq droppede ud af 2. G for at blive dj, men siden gik det jo meget godt.

Årets sidste pris er Pionerprisen, der gives til en kunstner, som har skabt musik af helt særlig betydning på den danske scene. Prisen går i år til Laid Back, der har 40 års jubilæum. Som Børsens Niels Fez Federsen siger i sin hyldesttale, har de været en helt særlig ø i dansk musik, en ø, som synes noget isoleret fra resten af verden, men hvor de to skaber deres helt eget tilbagelænede musikalske udtryk, som har inspireret talrige navne inden for hiphop, house, funk, r&b og elektronisk musik, også internationalt. Hittet ”White Horse” er blevet samplet af adskillige kunstnere, blandt andre Snoop Dogg og 2 Live Crew, og det bliver nævnt i Beastie Boys’ nyligt udsendte selvbiografi. John Guldberg og Tim Stahl modtager prisen til stående ovationer, og de har tidligere på aftenen vist, at de stadig lyder helt som sig selv og helt, som de plejer, idet de spillede et nyt nummer, ”Give it Free” fra et kommende album – side og side med deres internationale hit ”Sunshine Reggae”. Sangen klinger også ud af højttalerne, da Rune Hedeman og Tilde Bang-Kristensen kaster et par badebolde ud over publikum og afslutter en fornøjelig aften.

En aften, hvor musikken også blev leveret af den unge danske prog-rock-gruppe Værket, det københavnske punkband Night Fever, der absolut intet har at gøre med Bee Gees, og sangerinden og elektronikamusikeren Lydmor, der meget usædvanligt ikke var alene på scenen – hun havde medbragt en håndfuld assistenter til at vikle hende ud af sit spektakulære, puppelignende kostume og bogstaveligt talt trække tråde, eller rettere meterlange gazebindslignende stofstykker ud i hele salen. Imponerende – og musikalsk også helt i orden.

En absolut fornøjelig aften, der viste, hvor alsidig og kvalitetsmættet den danske musikscene er, både hvad angår vinderne, de nominerende og de optrædende kunstnere. Vi ses næste år – og selvfølgelig også til GAFFA-Prisen i Odeon den 7. marts, hvor det er læserne, der kårer vinderne ud fra indstillinger fra GAFFAs redaktion.

 

Vinderne blev:

Årets album: Peter Sommer: Elskede at drømme, drømmer om at elske

Årets sang: Jada: Keep Cool

Årets livenavn: The Minds of 99

Årets håb: Jada

Årets vokalist: Niels Brandt (The Minds of 99)

Årets musiker: Anja Jacobsen (Frk Jacobsen, Selvhenter, Valby Vokalgruppe)

Årets tekstforfatter: Peter Sommer

Årets komponist: Peter Sommer

Årets producer: Nis Bysted (Iceage: Beyondless og Speaker Bite Me: Future Plans)

Initiativprisen: Najaraaq Nicoline Vestbirk/ Courtesy (dj, pladeselskabsejer m.m.)

Pionerprisen: Laid Back

LÆS OGSÅ: Steppeulven er klar med årets nominerede

Steppeulven blev i år gennemført i samarbejde med Bremen Teater, og igen i år retter arrangørerne en varm tak til deres hovedsponsor Royal Beer. Steppeulven samarbejder desuden med The Orchard, Roskilde Festival, DJBFA, DMF, DAF og DPA.

Foreningen af Danske Musikkritikere består af musikskribenter fra dagbladene og musikmedierne Berlingske, B.T.metro, Børsen, Dagbladet Information, Ekstra Bladet, Fyens Stiftstidende, GAFFA, Politiken, Soundvenue, Passive/Aggressive og Weekendavisen.

LÆS OGSÅ: GAFFA-PRISEN 2019: Og de nominerede er...

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA