x

Barselona har udgivet to album: – Vi arbejder ikke efter en formel, vi ved virker

Barselona har udgivet to album: – Vi arbejder ikke efter en formel, vi ved virker

Rud Aslak og Rasmus Theodor befinder sig stadig i begyndelsen. For dem er Barselona stadig i gang med at finde sit ståsted. Samtidig er de klar over andres forventninger, men lytter ikke til dem. I stedet bruger de et år på at skrive to album ved siden af turnéen. Foruden at være Barselonas hidtil største bedrift er Hjertebank og Legebørn symbolet på friheden til at sprænge de kreative rammer. Det er en reaktion på forventningerne og et resultat af et unikt samarbejde.

– Det er et eller andet sted lidt overraskende, at vi ikke er blevet uvenner, siger Rud Aslak. Han stikker lidt til en tebirkes fra køkkenbænken på Frederiksberg. Ved siden af ham sidder Rasmus Theodor. Hans kompagnon og følgesvend. Kreative sparringspartner og partner in crime. De befinder sig på tærsklen af deres største kreative bedrift – udgivelsen af hele to album, Hjertebank og Legebørn.

– Det har virkelig været en stor mundfuld at skrive 20 sange og ovenikøbet spille 50 koncerter, men faktisk har processen i høj grad sporet os mere ind på et udtryk, vi føler os trygge i, fortsætter han. – Man kunne frygte, at vi efterfølgende ville i hver vores retning med hver sin lyd, eller vi skulle blive endnu mere ekstreme og lave fire album næste gang, men jeg synes egentlig, at vi nu er meget klar over, at vi nu står foran en tredje vej, der måske kan kombinere begge universer.

– Vi er hoppet mellem to forskellige universer, tilføjer Rasmus Theodor. – Det ene univers er Legebørn, der har en mere organisk og rytmisk lyd. Det er første gang, vi har spillet livetrommer i studiet, og der er mere guitar på, så det er ligesom ét univers, hvor teksterne er mere dystre, reflekterede og handler mere om livets forskellige lag. Og så er der Hjertebank, der ligesom står i forlængelse af den lyd, vi har haft på Sommerkys. Vi har holdt fast i det univers, men samtidig bygget videre på det og forbedret det, men tematisk tager det udgangspunkt i sol og sommer og glade dage. Internt har vi kaldt det poppladen og rockpladen, fordi vi føler, de to plader repræsenterer to forskellige udtryk og genrer. Men samtidig er det svært at beskrive, hvor forskellen helt præcist ligger. Legebørn er helt klart mere eksperimenterende, fordi det er noget, vi ikke har gjort før. Vi har givet os selv frie tøjler på Legebørn og bare lagt enormt mange lag i lydbilledet, hvor vi har holdt os til den velkendte formel på Hjertebank. Og så er der helt teknisk nogle forskelle, hvor vi har haft forskellige mennesker inde over.

Hør "Bankende hjerter" fra Hjertebank – artiklen fortsætter under videoen:

Midt i ungdommen og kreativiteten

Barselona befinder sig stadig midt i sin ungdom. Det kreative ståsted er stadig en lidt flygtig størrelse, der udvikler sig mellem Drengebørn og Sommerkys til Hjertebank og Legebørn. Rud Aslak og Rasmus Theodor befinder sig konstant midt i den kreative proces, fordi de næsten føler sig tvunget til det. Imellem optrædener rundt omkring i Norden holder de konstant grebet om den kreative symbiose, der er essensen af Barselona.

– Idéen opstod, da vi efter Sommerkys havde samlet omkring ti sange, som vi spillede for nogle folk tæt på os, fortæller Rud Aslak. – Men sangene gav dem noget meget forskelligt. Det gav ligesom ikke mening, når sangene blev sat sammen. Så derfra opstod idéen til at lave et større værk. Vi følte, vi havde god tid til at imødekomme det mål. Og når sangene samtidig stak i hver sin retning, gav det mening at samle dem på hver sit album. Det har resulteret i to forskellige værker, men for os er det jo lidt ét samlet produkt, der skal ses som ét samlet værk. Der sker noget med tekstuniverset på Legebørn, hvor vi behandler nogle lidt større emner som liv og død. På Hjertebank er der ikke på samme måde så meget på spil, fordi det essentielt bare er kærlighedsfortællinger mellem en pige og en dreng. Vi har givet os selv muligheden for at dyrke nogle afkroge lidt mere. På Hjertebank har vi haft mulighed for at dyrke popuniverset meget mere ekstremt end før, fordi vi havde Legebørn, der kunne trække i den anden retning. Vi har ligesom givet os selv muligheden for at dyrke nogle ekstremer og sprænge rammerne lidt på de to album, ud over at de skulle være meget forskellige. Vi har givet os selv mere frihed på den måde. Og samtidig er det en naturlig udvikling på alt det materiale, vi efterhånden har bag os. Det er naturligt for os at prøve noget nyt af, men samtidig er det ikke, fordi vi har givet os selv en udfordring, som var svær at imødekomme. Sangene har ventet lidt i kø på at blive skrevet.

– Vi har ret naturligt fundet nye emner og universer at arbejde med uden at sidde fast i et udtryk eller nogle bestemte temaer, tilføjer Rasmus Theodor. – Og her var det ret sjovt at hoppe imellem de her to universer, fordi vi hurtigt begyndte at opstille nogle dogmer for os selv. På Hjertebank kom vi hurtigt frem til, at der ikke skulle noget distortion indover, hvor der på Legebørn bare skulle skrues op for det.

Hør "Fra Wien til Rom" fra Legebørn – artiklen fortsætter under videoen:

Forventningerne på hovedet

Hjertebank og Legebørn er resultatet af forventningerne. Det er et forsøg på at imødekomme presset, der igennem de sidste par har placeret sig på Rud Aslak og Rasmus Theodors skuldre. Det er en kombination af det forventningsfulde debutalbum og den frygtede og svære toer.

– Presset forsvinder ligesom lidt, siger Rud. – På en måde er det meget sjovt at slippe de der forventninger og bare smide det hele i hovedet på folk på én gang. Det er både debutpladen og den svære toer. Men samtidig kan det også sagtens være, at folks forventninger nu skrues endnu mere op og gør det endnu sværere for os fremover. Tiden er jo meget præget af singler og korte udgivelser. Det er sjældent, der bliver udgivet et helt album i dag, og det savner jeg sgu. Jeg har manglet et album fra mange kunstnere, og personligt er jeg ved at være ret træt af single- og ep-formatet. Hjertebank og Legebørn er en reaktion på et behov for fordybelse. Det er jo ikke nødvendigvis den smarteste strategi, hvis man tænker streams og den slags, men det er en god strategi, hvis man gerne vil gøre noget andet og vise nogle dybere sider af os selv. Det er lidt et symptom på en irritation, der stammer fra behovet for at få noget større. Det er noget, jeg har manglet, så det mest oplagte har været at gøre det selv.

Igennem Hjertebank og Legebørn kanaliserer Barselona sin reaktion på en kultur, der alt for ofte har for meget fart på. Hjertebank og Legebørn er indbegrebet af fordybelsen. Det er et resultat af fordybelsen, fordi hverken Rud Aslak eller Rasmus Theodor før har været en del af en så dominerende og lang proces. Og samtidig kræver det fordybelse fra sin lytter. Igennem historierne, der søsættes i Hjertebank og konkluderes på Legebørn. Det er hver sin cementering af 20 sange, der hver især udgør sin egen upåvirkelige betydning. Hvordan der opbygges en sammenhæng, når Hjertebank og Legebørn samles.

– Det er blevet meget mere abstrakt på Legebørn, hvor det tidligere og på Hjertebank er meget en-til-en om en dreng og en pige, siger Rud Aslak. – Legebørn er større tanker om livet, og hvad det er for en størrelse. Men jeg forsøger konstant at fortælle det med en universel stemme, som de fleste mennesker kan forholde sig til. Det er helt klart også påvirket af vores alder og ståsted i livet. Det hele er meget ungt, men alligevel har vi mødt mange ældre, der har kunnet relatere til musikken, fordi det måske har mindet dem om deres første kærlighed. Men det er meget set ud fra en 18-årigs synspunkt og det liv, vi har. Og samtidig er det også skrevet til vores egen alder, fordi det er så personligt, men derigennem opstår der en eller anden universel følelse.

LÆS OGSÅ: Månens kinddans (anmeldelse af Hjertebank)

Den kunstneriske bedrift

Med udgivelsen af Hjertebank og Legebørn skriver Barselona sig nærmest definitivt ind i en bog, hvor der kun er plads til de fineste kunstnere af sin slags. Det er sig i selv en imponerende bedrift at befinde sig midt i så massive kreative strømninger, imens man stadig bor hjemme ved sine forældre og først lige har gjort sig fortjent til at købe en six-pack nede i kiosken. Det er vovet at udgive to album, der udgør ens debut, ligesom det udgør sin egen efterfølger. Det er et vovet forsøg på at sprænge rammerne for forventningerne til Barselona ved samtidig at understrege og fastslå den musikalske alsidighed hos Rud Aslak og Rasmus Theodor.

– Barselona er en kombination af både Hjertebank og Legebørn. Der er lige meget alvor, som der er sommer og kærlighed i vores kreative univers. Folk er måske ikke klar over alvoren i vores musik endnu, og derfor glæder vi os meget til at vise endnu mere frem af den side, som Legebørn giver udtryk for. Det er noget, vi har opbygget et behov for ved at optræde, hvor vi har savnet nogle numre, der ligesom kunne give lidt mere smæk. Det er noget, vi har taget med i studiet og skrevet ud fra. Og når vi så har spillet det her nye materiale, der udgør Legebørn, men inden noget af musikken skulle udkomme, har folk reageret meget positivt på det. Vi har haft behov for at finde et mere solidt ståsted, men samtidig har vi været meget bevidste om ikke at sætte os fast på én måde at gøre det på. Begge dele er stadig Barselona, og derfor har udfordringen ligget lidt i at lave noget materiale, der er forskelligt nok til at kalde det to forskellige plader, men ikke så forskelligt, at folk ikke gider begge dele. Det har ikke været formålet at dele vandene.

LÆS OGSÅ: Ellipser om Solen (anmeldelse af Legebørn)

Moden med alderen

Med alderen er Barselona vokset. Ikke bare et par centimeter og lidt dybere stemmer, men også i musikken. Musikken er blevet mere moden. Den har fået flere lag og bevæger sig igennem dybere fortællinger, der strækker sig over flere generationer. Barselona er musik fra et ungt perspektiv til det unge perspektiv, men alligevel når Barselona dem, der var unge med Peter Belli og C.V. Jørgensen. Det har givet Barselona en frihed, der er lige så udviklende, som den er svær at navigere i. Men med Hjertebank har Barselona taget fat om det håndgribelige for langsomt at bevæge sig over i et ukendt univers på Legebørn, hvor friheden er nøgleordet.

Legebørn er på en måde et symbol på den frihed, vi har givet os selv på pladen, siger Rud Aslak. – Vi har givet os selv lov til at lege med vores lyd og den kreative proces. Vi har i højere grad fulgt det, som vi selv synes er fedt, i stedet for at lytte til det, vi tror er folks forventninger til os. Vi har stadig ikke fået et bevis på, at folk kan lide Legebørn endnu, hvor Hjertebank omfavner en lyd, vi i forvejen ved er landet godt hos folk. Vi ved jo ikke, om folk kan lide Legebørn, og derfor har vi bare forsøgt os frem til noget, som vi får noget ud af.

– Vi arbejder ikke efter en formel, vi ved virker, tilføjer Rasmus Theodor. – Vi sætter os ned og sporer os ind på hinanden. Vi har lidt nogle forskellige poster, uden vi egentlig har aftalt dem. Det er nok derfor, det går så hurtigt, fordi vi komplementerer hinanden meget. Men det skaber også lidt en eller anden frygt for, at det en dag må slutte. At vi en dag når dertil, hvor vi ikke længere har sange at skrive. Så nu skriver vi bare så meget, vi kan.

Vennerne på gymnasiet

Sammen har Barselona stadig ikke lagt teenageårene bag sig. Musikken har været en succesfuld del af livet i to år. Utraditionelt set ud fra et dansk perspektiv, når de fleste jævnaldrende er presset over AT og SRP. – Når jeg følger med i hverdagen for mine venner, der sidder og skriver stile og jagter karakterer, er jeg virkelig taknemmelig over, at jeg har den her mulighed, siger Rasmus Theodor. – Det er sgu lidt sjovere at skrive to album end at skrive en stil på 15 sider. Man kan selvfølgelig godt drage nogle paralleller til det, fordi begge dele bliver bedømt ud fra en skala, der essentielt er subjektiv og kan være ligegyldig. Og samtidig er der sådan en fællesskabsfølelse i turnélivet, der lidt kan overføres til en lejrskolestemning. Vi har snakket lidt om, at det sidste år for os, hvor vi har skrevet Hjertebank og Legebørn, har været gymnasiet, der nu mødes af studenterkørsel i form af en turné. Men vi får sgu nok aldrig mulighed for at komme på vores egen vogntur, selvom vi har snakket om at gøre det alligevel, når vores venner bliver studenter.

Hvordan skal man lytte til Hjertebank og Legebørn?

– Man skal lytte til begge album fra start til slut, siger Rasmus Theodor. – Det er det, der er meningen med at udgive dem i det format, vi gør. Man kan sådan set tage fat i de album i den rækkefølge, man har lyst til – om det er Legebørn eller Hjertebank først, er ligegyldigt.

– Jeg synes egentlig, at Hjertebank er den bedste begyndelse, fordi det album ligesom fører lytteren mod det lidt nye univers, der er Legebørn, tilføjer Rud Aslak. – Og samtidig åbner begyndelsen af Hjertebank bare de to album på en god måde, hvor slutningen af Legebørn er en perfekt konklusion. Hjertebank er den lette og tilgængelige start, hvor Legebørn er mere storladen og dyb. Legebørn understreger lidt den udvikling, vi er gået igennem i den her proces.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA