x

Limelight-showcase: En poppet tur i rampelyset

Limelight-showcase: En poppet tur i rampelyset

For syvende gang siden den spirende start-up-virksomhed Limelight Music blev stiftet, afholdt de fredag den 19. april koncert på Spillestedet Stengade. Tidligere arrangementer har aflagt besøg på alt fra Operaen til H15 i Kødbyen, og det samme har de musikalske genrer, der har været repræsenteret – fra soul til rock. Siden sidste arrangement, hvor blandt andet KarriereKanonen-vinderne Sherpa gæstede Hotel Cecil i januar, har stifterne bag app’en været et smut i det populære DR program Løvens Hule, hvilket kastede både omtale og downloads af sig, om end investeringen udeblev.

Det spændende og innovative foretagende, som Limelight Music står bag, består hovedsageligt af en gratis app, som via algoritmer præsenterer forskellig vækstlagsmusik til brugerne, som så kan up- eller downvote den afspillede musik. Via algoritmen præsenteres man i stigende grad for musik, som andre også har tilkendegivet de kan lide. Ud over at være en platform for gratis indie-musik er der integreret funktioner som er tiltænkt at bygge bro mellem labels, A&Rs og branchefolk på den ene side og de udøvende musikere på den anden. Desuden arbejder Limelight sammen med sangskriverorganisationen Koda, så kunstnerne får den retmæssige udbetaling for deres rettigheder.

Udover app’en afholdes der også koncerter for at give nogle af de kunstnere, Limelight arbejder med, noget liveeksponering og tiltrække nye fans. Langfredag blev der derfor spillet op til dans i vækstlaget, hvor tre af dansk musiks mest interessante og talentfulde acts lige for tiden var på plakaten til en god blanding af showcase og det, man i hiphopkredse ville kalde et jam. Til aftenens event var det den danske poplyd og forskellige takes på denne, der var i fokus. I tre showcases af 25-35 minutter skulle Desmond, Fiji og afslutningsvis Dusin (billedet) stå for at underholde det fremmødte Nørrebrofolk, som ikke sad til bords for at bryde brød og drikke snaps i Jesu navn.

Netop fremmødet var lidt tøvende til at starte med, hvorfor programmet retfærdigvis blev udskudt en halv time. Her var fremmødet på nummer 30 taget en smule til, om end den stadig var til den jammede side. Det kan være et sats at afholde et vækstlagsarrangement i helligdagene uden de helt store navne på plakaten, men selve afviklingen og publikums evne til at indleve sig og hengive sig til de optrædende på scenen var upåklagelig aftenen igennem.

21:30 Desmond (se billedgalleri her)

Desmond er en kvartet, som spiller feel good popmusik, hvor især de elektroniske elementer komplementerer de mere rockede elementer i det håndspillede, engelsksprogede lyd- og tekstunivers. Anført af forsanger Asbjørn Storgaard, hvis stemme fungerer ideelt til bandets energiske stil, har de udgivet ep’en “Passage” og senest albummet Cardboard Palace. Sidstnævnte er ligeledes titlen på leadsinglen, som var sidste nummer, bandet begunstigede os med i løbet af deres halve times pop’n’roll. Netop Cardboard Palace har en 80’er-inspireret lyd, som trækker på blandt andet elementer af new age. Det var tydeligt, at der var en spilleglæde at fornemme hos drengene på scenen, som gav den én over nakken, trods de var aftenens åbnere, som ud over at få sit sæt udskudt en halv time skulle tage til takke med en lidt mindre crowd end de efterfølgende acts. Især Storgaards evne til at balancere det følsomme med det energiske stod efterfølgende som en positiv oplevelse.

22:30 Fiji (se billedgalleri her)

Fiji er en duo, som står for produktionerne på deres numre og leverer stilsikker elektropop. Med tryk på elektro! Lidt ligesom svenske Miike Snow har de features med til at stå for vokalerne på deres numre, og på aftenen var der tre af slagsen med i løbet af deres knap halve time på scenen. Duoen består af Søren Elsborg og Stefan Luth, og lyden trækker helt tydeligt på tidens trends inden for mere futuristisk r&b, med elektroniske sampleelementer fra en Akai MPC krydset med bombastiske, dansable trommer fra et Roland-drumpad.

Alt blev spillet live på scenen, mens gæstesangeren mp.oxford med en selvsikker og stabil leadvokal, der ledte tankerne hen på en tidlig Justin Timberlake, udgjorde frontmanden i de første tre numre. Et nummer som “Social Space”, som i skrivende stund er bandets mest afspillede på Spotify, lyder som en – særdeles vellykket – krydsning mellem Mura Masa og Phlake. Det var helt tydeligt, at de her to gutter elskede at stå og give den gas på scenen, og man kunne bestemt godt have håbet, at showet havde varet mere end de 25-30 minutter, som gjorde sig gældende. Klar anbefaling herfra og et godt bud på et tilbagevendende festivalnavn i de kommende somre.

23:30 Dusin

Dusin er en duo bestående af producer Mads Vadsager og sanger Jesper Nohrstedt, og de laver dansksproget popmusik, lidt i stil med blandt andet Aksglæde. Live er de fem mand på scenen og udstråler en spilleglæde og indlevelse i livemusikken, som er svær at stå stille til. Jesper Nohrstedt ringer måske et navn for nogle derude – tilbage i 2010 var han således med i X Factor som ung teenager og gik langt i konkurrencen. I dag er sangene skrevet af ham selv og udleves i bedste velgående på scenen. Eller, lige bortset fra en mikrofon, som lå under for et dødt kabel og dermed cuttede sangerens vokal, var der ikke en finger at sætte på Nohrstedts præstation som nærværende popsanger og hjertesmelter.

Det blev især rigtig godt, da Nohrstedt stod og sang alene kun med sin keyboardist på scenen og skar igennem med sine velskrevne danske tekster og et legende, men stadig alvorligt udtryk. Showets højdepunkt var nummeret “Frisk Igen”, som der tydeligvis var flere blandt publikum, der kendte teksten til. Forståeligt nok – Dusin var aftenens største navn, i forhold til streamingtal og generel omtale, og levede i det store hele op til hypen.

Altså, alt i alt en vellykket aften i selskab med både Limelight Music og nogle af de mest spændende navne på den danske popscene lige nu. Der er ingen tvivl om, at de her foretagender er med til at styrke fokus og øge eksponeringen for det danske vækstlag.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA