x

Irah – Mellem meditation og teknologi

Irah – Mellem meditation og teknologi

Der var mange, der spidsede ører, da danske Irah i 2016 udgav minialbummet Into Dimensions. Kombinationen af Stine Grøns smukke, sfæriske vokal, Adi Zukanovic' stemningsfulde tangentspil og Oliver Laumanns piskende trommer gik rent ind hos adskillige anmeldere, koncert- og festivalarrangører og P6 Beat, der sendte flere af sangene i tung rotation.

Nu er Irah tilbage med fuldlængde-debuten Diamond Grid. Siden sidst er de blevet reduceret til en duo alias Grøn og Zukanovic. Oliver Laumann ville nemlig noget andet med sit liv og rejste til Beograd for at arbejde med flygtninge og har også turneret med Goodiepal, og da hans afløser Mathias Wolf ikke helt kunne finde fælles kunstnerisk fodslag med Grøn og Zukanovic, valgte de to at forsætte alene. På det nye album har de dog allieret sig med den skotske trommeslager Seb Rochford, der blandt andet har turneret med Patti Smith, og som Zukanovic mødte, da han indspillede med den nu afdøde bassist Nicolai Munch-Hansen.

Det gik i øvrigt stærkt, da gruppen blev dannet og fik pladekontrakt, fortæller Adi Zukanovic: – Vi var alle tre med i Kentaurs liveband. På et tidspunkt kunne vi fornemme, at vi kunne arbejde uden om det materiale, der kom fra Kentaurs sangskrivere, og så begyndte vi at mødes for at jamme. Stine optog det, vi jammede frem, og allerede den anden gang, vi mødtes, sagde hun: "Jeg synes, det her har potentiale" – det blev til sangen "Into Dimensions". Så aftalte vi at optage en livevideo med nummeret uden den store strategi bag. Stine lagde den på YouTube, og allerede samme aften skrev pladeselskabet Tambourhinoceros til os og spurgte, om vi skulle mødes og tage en snak. Hurtigt efter fik vi pladekontrakt.

Stine Grøns stemme er i særklasse, men hun er overvejende autodidakt, fortæller hun:

– Egentlig var det min søster, der lærte mig at synge som barn. Jeg har dog de seneste år taget nogle vokale lydhealingskurser, som betyder utrolig meget for, hvordan jeg synger nu. Det har handlet meget om at komme helt ind og finde ånden i min stemme. Jeg har dyrket mange sangmeditationer, hvor jeg blandt andet sang den samme tone en time ad gangen, og på den måde fandt ind til min egen stemme. Jeg faldt tidligt for Enya, og jeg følte en kæmpe ro, da jeg lyttede til hende som lille. De sidste fem år har jeg uddannet mig i komposition og sangskrivning på Rytmisk Musikkonservatorium. 

Jeg synes, der er en klar spirituel dimension i sangene, er I enige?

Stine Grøn: – Ja, når vi indspiller, er det meget meditativt, jeg prøver at transportere mig helt ind i mit hjerte og mærke, hvad jeg gerne vil give videre gennem min stemme. Jeg har mediteret gennem mange år og prøver at finde ind til et sted, hvor mit personlige jeg ikke er så fremtrædende.

Hør "Cinematic" – artiklen fortsætter under videoen:

Kan justere udtrykket live

Nogle af teksterne på det nye album virker dog også mere politiske, for eksempel "Polluted Hearts", hvor Stine Grøn synger om "dark men in control" og "Cinematic", der synes at handle om flygtningekrisen. Stine Grøn fortæller:

– Jeg synes ikke, de er decideret politiske, men mere et udtryk for de følelser, der går igennem én, når man er i og oplever denne verden gennem vores medier. Ud over det har Adis erindringer fra Bosnien flettet sig ind i fortællingerne. 

Irahs musik bliver ofte omtalt som dreampop, og den betegnelse kan de godt bifalde, da sangene både rummer poppede og mere drømmende dimensioner. Adi Zukanovic har dog en anden betegnelse:

– Måske post-triphop, hvor teksternes eksistentialistiske overvejelser tit giver anledning til en vis drone- eller loop-baseret struktur. En lidt meditativ, trance-agtig stemning med Stines messen, som jeg overfører til moderne æstetik med synthesizere og effekter. Der er noget i det møde mellem noget gammelt, urinstinktivt og den teknologi, der omgiver os overalt – man kan føle sig lille både ved det ene og det andet.

Hvad inspirerer jer?

Zukanovic: – Det er ikke så meget konkrete navne, men ofte film og billeder, for eksempel scenografien i en teaterforestilling; oplevelsen af et forløb, man kan tage videre. Da vi skrev "Fast Travelling" fra Into Dimensions, lagde vi op til en forløsning tidligt i sangen og blev ved og ved, indtil vi til sidst gav slip, og det gør vi i en del sange. Det er jo et greb, man ser overalt i kunsten eller i livet.

Det virker til, at I ikke går så meget op til at skrive sange, der passer til radioformatet?

Zukanovic: – Det er ikke noget, vi bevidst er modstandere af, og nogle af vores sange varer også tre-fire minutter, men andre gange er der brug for at holde igen og langsomt give slip. Regulær radiomusik kommer vi nok aldrig til at skrive. Til gengæld kan vi skabe nogle fantastiske koncertoplevelser, hvor vi kan justere udtrykket alt efter, om vi spiller i en kirke eller en lille klub.

Irah følger udgivelsen af Diamond Grid op med en turné i september og oktober.

LÆS OGSÅ: Alverdens flotte nuancer (anmeldelse af Diamond Grid)

Hvem:

Stine Grøn, 33 år, sangerinde og Adi Zukanovic, 30 år, tangentspiller. Zukanovic spiller også med blandt andre Bisse, Nikolaj Nørlund og Oh Land. Stine Grøn har tidligere sunget kor for blandt andre Niels Skousen og Nikolaj Nørlund og arbejder også på solosange.

Hvad:

Duo, der i 2016 udgav minialbummet Into Dimensions og 24. maj udsender fuldlængdeudgivelsen Diamond Grid.

Hvor:

Stine Grøn er født og og opvokset i Nordjylland. Adi Zukanovic er født i Bosnien og kom til Danmark som femårig som flygtning fra borgerkrigen. Opvokset på Fyn. Duoen er nu bosat i København.

Hør "Sui Hinama":

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA