x

Spot på norsk musikk

Spot på norsk musikk

Norge har de seneste år stået lidt i baggrunden af vores andre nordiske broderfolk, når det kommer til at gøre indtog på den danske musikscene. Svenskernes evner udi at skabe internationale såvel som nordiske hits er bredt kendt, og islændingene har med Björk som flagskib og bands som Múm og Sigùr Ros, også gjort god figur hos de danske radiostationer og pladeforretninger. Og selv om folk som Thomas Dybdahl og Sondre Lerche har haft pæn succes herhjemme, har musik fra Norge ofte været koblet sammen med forskellige typer af metal; black, death, speed, you name it.

Derfor havde den norske ambassadør Jørg Willy Bronebakk i samarbejde med Music Export Norway og ROSA indbudt til et særligt præ-Spot arrangement hjemme i ambassadør-privaten i Hellerup, som også er Staunings gamle domicil, en smuk funkisvilla opført til landsfaderen selv i 1936. Der var debat, pindemadder, networking og ikke mindst musik på programmet.

De to Spot-aktuelle sangerinder Susanna og Ingrid Olava indledte arrangementet ved et klaver, som Stauning selv måske har bokset i. Begge sangerinder synger på engelsk, og Olavas klassiske pianodrevne pop stod fint op imod Susannas lidt mere eksperimenterende og skæve sange, der kunne drage paralleller til tidlig Tori Amos. GAFFA talte efterfølgende med Susanna, der tidligere har været frontkvinde i Susanna and the Magical Orchestra, og spurgte til hendes plade og kommende Spot-optræden.

– Albummet er lige kommet i Norge, og er blevet meget positivt modtaget af anmelderne, så nu arbejder vi på at få en distributionsaftale op i resten af Norden. Med hensyn til Spot Festival ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal forvente. Jeg har optrådt der tidligere med mit gamle band, men jeg ved ikke, hvor stor interesse der er for mere uortodoks og skæv musik. Derfor ved jeg heller ikke, hvordan der kommer til at gå med pladen uden for Norge, fortæller den beskedne og tilbageholdende sangerinde, der spiller på Spot lørdag aften.

En person, der om nogen netop har brudt denne grænse ned, er Janove Ottesen, forsanger i Kaizers Orchestra (billedet). Han holdt et kort oplæg om, hvordan man som ny kunstner slår igennem lydmuren, ikke bare i Norge. Hans hovedpointe var, at det er utrolig vigtigt at skabe sig kontakter, og hvis man ikke selv kender folk, så få fat på nogle, der gør. Det kan lyde enkelt, men historien om Kaizers illustrerer, at hvis man kender de rette folk, så kan man få skabt interesse og hype om sit band.

Efterfølgende fik GAFFA en kort snak med Janove Ottesen, og vi spurgte, hvad det er, der gør, at Kaizers Orchestra som et af kun to skandinaviske bands, det andet er Kent, kan opbygge så stort et dansk publikum og så stor interesse om sig selv, på trods af at sproget, der synges på, hverken er dansk eller engelsk.

– Det er vigtigt at skabe sig en identitet som band eller musiker. Der skal være et eller andet, som folk husker, når de har været til koncert. Og der har Kaizers jo bare så mange gimmicks, om du vil, som bliver hængende hos folk. Vi synger på norsk, vi spiller på olietønder, vi har gasmasker på, vi har kedeldragter. Selv om det vigtigste er musikken, skal effekten af de visuelle indtryk og det sceneshow, man leverer, ikke undervurderes. Efter at vi havde spillet på Roskilde Festival første gang, var vi et af de bands som folk, der havde set os, slæbte deres venner og bekendte med til efterfølgende, så de også kunne opleve os, forklarer frontmanden fra det populære orkester, der har Danmarks Smukkeste Festival i Skanderborg som en af de 40 festivaler de besøger denne sommer.

Arrangementets danske musikalske indslag stod Mads Langer for. Hans bånd til Norge er måske ikke tydelige, men han har faktisk tidligere varmet op for Kaizers Orchestra. Langer, der i en alder af 19 år slog igennem med nummeret ”Breaking News”, har brugt de sidste to år på at indspille plade nummer to. Ifølge sangeren udkommer pladen først i starten af 2009, så det var lidt af en urpremiere på hans nye materiale. De to numre, som Mads Langer spillede, "Killer" og "Bowie and Champagne", viste en mere afdæmpet og mindre pompøs side af den unge sanger, med tydelig inspiration fra den amerikanske sing-songwriter-tradition a la Jeff Buckley.

Kristoffer Endresen fra MySpace Norge fortalte om morgendagens norske stjerner og vækstlagene i norsk musik. Han rundede den uundgåelige, men også omfattende og innovative metalscene, men kom også omkring hiphop, rockmusik og pop, hvor blandt andet Ida Maria og Lindström blev fremhævet som bands, man måske vil se på Spot Festival til næste år.

Endelig kunne Nordisk Arrangørforum og Nordic Music Week løfte sløret for et spændende projekt i Stavanger senere på året. Her er tanken, at spillesteder fra Sverige og Danmark for en weekend skal flytte til Stavanger, med alt hvad det indebærer af indretning, personale og udskænkning. Her samledes interessen sig naturligt om, hvorvidt det også indebar de, efter norske standarter, lave danske ølpriser, og om der ville være Prips Blå at finde hos svenskerne. Spændende skal det i hvert fald blive at opleve de nordiske scener med alle deres kendetegn og særpræg samlet i én by.

Alt i alt en inspirerende eftermiddag i helt særlige omgivelser, og ikke så lidt af en norsk a-ha-oplevelse, helt uden Morten Harket.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA