Boganmeldelse: Rolling Stone-interviewene: Møder der dirrer

I første omgang ved man ikke helt hvorfor. Et lille forlag har oversat en samling interviews – de fleste over 30 år gamle – med en række af rockens koryfæer, samt nogle få der træder udenfor, såsom filminstruktør George Lucas og den amerikanske talkshowlegende Johnny Carson (1925-2005). De er fra det amerikanske magasin Rolling Stone, som siden starten på San Franciscos flowerpower-scene har udsendt masser af bøger, der samler tekster fra bladet, så som de glimrende Rolling Stone Rock’n’Roll Reader og leksika af alle slags. Ting der altid har været tilgængelige her i landet, og eftersom potentielle læsere vel, for hovedpartens vedkommende, ville være velbevandrede på engelsk, synes en oversættelse omsonst. Umiddelbart.

Der er bare det, at det er nogle ualmindeligt fremragende interviews, som Rolling Stones’ grundlægger og redaktør Jann S. Wenner har samlet. Lad mig nævne i flæng: Neil Young, der står i 1975 og ser tilbage på de mest omvæltende år i sit liv og plader som "Tonight’s The Night". Forfatteren Truman Capote (1924-84) der bliver interviewet af popkunstner Andy Warhol (1928-87) – begge celebrities af rang – om førstnævntes tur med Rolling Stones. Et ind-under-huden-møde (hvad ellers?) med beachboy’en Brian Wilson og et ditto med John Lennon (1940-80) og Johnny Cash (1932-2003). Alle interviews der oser langt væk af, at interviewerne er tæt på kunstnerne, og netop fordi det ikke er distanceblænderi, får vi masser af oplysninger om lige deres kreative proces. Om hvordan sange bliver til, og hvad de gennemgår for at skrive godt. Om deres store øjeblikke og store katastrofer, og hvad de lærte af lige dem.

Vi kommer tæt på en Jim Morrison (1943-71) og oplever, hvor afklaret den mand var. Ligesom vi møder produceren Phil Spector, og selv om man naturligvis helst fra ham vil høre rigtigt meget om hans Wall Of Sound, og i stedet mestendels får en sludder for en sladder, og man mest fornemmer, at interviewet er med, fordi det er redaktøren selv, der sidder ved tasterne, så har det også masser af interessante oplysninger.

Der hvor bogen halter, er i, at den er oversat direkte. På en måde, så det bliver indforstået. Altså, var du der dengang og kender du kunstnerne, så er du helt med. Hvis ikke, er det bare ærgerligt. Her ville en lille bearbejdning have været på plads, for eksempel et register, hvor vi lige får med, hvem de forskellige mennesker i teksten er. For man formoder jo, at den danske oversættelse er et signal om, at man vil nå et nyt publikum. Jeg har også visse anker omkring sproglige valg. Når man skriver ”gjorde mig fucking sindssyg”, så har det en anden signalværdi på dansk. Fordi ordet ”fucking” i USA bruges af gud og hver mand, mens det mest i Danmark signalerer noget med mig-og-posen-i-Avedøre. Men det er selvfølgelig en petitesse.

Så alt i alt en fremragende interviewbog, som man sluger fra a til z. En bog om kunstnere, som tegnede en tid, og her er fanget midt i det kreative liv.

Rolling Stone Interviewene – bind 1
Redigeret af Jann S. Wenner