x

Kira Skov udgiver første album på dansk: ”Dette er ikke sorgværk nummer to”

Kira Skov udgiver første album på dansk: ”Dette er ikke sorgværk nummer to”

Sangskriveren udgiver i dag sit 14. album og det første på dansk – vi har talt med hende

Siden debuten i 2002 har Kira Skov udgivet et nyt album næsten årligt, både med The Kindred Spirits, med duoen The Gopsel, alene og i samarbejde med kunstnere som Peter Peter (som Persona), Marie Fisker (som The Cabin Project) og Maria Faust. Sidste år udgav hun den meget roste The Echo of You, med sange om og til Skovs afdøde mand, Nicolai Munch-Hansen.

I nat blir vi gamle er titlen på Skovs nye album, og som titlen antyder, er det første gang, hun udgiver et album på dansk. Vi har fået en snak med Skov om det nye album, skiftet til et nyt sprog, hendes musikalske samarbejdspartnere, og hvordan hun har det lige nu, her to et halvt år efter sin mands pludselige død.

– Jeg var egentlig gået i gang med at skrive en bog, fortæller Kira Skov og fortsætter: – Jeg var blevet kontaktet af forskellige forlag, som opfordrede mig til at skrive, med udgangspunkt i de interviews, jeg havde lavet i tiden efter Nicolais død. Og til at starte med gav det mening for mig, fordi altings omdrejningspunkt var mit tab på det tidspunkt. Jeg søgte efter en forståelse af det, der var hændt mig. Derfor hjalp det mig at skrive. Men hen ad vejen meldte en række spørgsmål sig. Jeg fandt mening i de mere abstrakte og poetiske tekster, men de mere private detaljer og mine hårdt erhvervede erfaringer, hvorfor skulle jeg dele dem? Jeg skyldte jo ikke nogen at fortælle om noget som helst. Jeg havde allerede givet rigtig meget af mig selv, og motivet med at skrive syntes uklart. Var det en slags selvhjælpsbog, jeg skulle skrive? Skulle jeg nu være vis på sorg? Et slags sorg-orakel? 

– Pludselig blev der stille. Men snart sad jeg igen med min guitar i hånden og skrev sange, med inspiration fra mine danske tekster og jeg blev vildt inspireret.

Hvad kan det danske sprog, som det engelske ikke kan? 

Jeg føler, at det danske sprog besidder en anden musikalitet end det engelske. Der er ting, som klinger poetisk på dansk, som slet ikke gør det på engelsk og omvendt. Til at starte med var mange af de danske sange, jeg skrev, nærmest lidt vise-agtige. Senere fik de en ordentlig tur gennem møllen og blev til noget andet. Men det føles friskt for mig at skrive på dansk. Som om en ny verden åbnede sig i sproget.

Nogle af sangene lader til at ligge i forlængelse af de sorgbearbejdende numre fra The Echo of You, for eksempel ”Den morgen”, ”Du er meldt savnet” og ”Sorgen sover”, mens andre virker mere omverdensbekymrede, eksempelvis ”I en verden så urolig” eller ”Hvor skal vi nu hen?”

Vil du fortælle lidt mere om den tekstmæssige inspiration til albummet? Nogle sange virker til at ligge i forlængelse af de sorgbearbejdende sange fra The Echo of You, for eksempel ”Den morgen”, ”Du er meldt savnet” og ”Sorgen sover”, mens andre virker mere omverdensbekymrede, eksempelvis ”I en verden så urolig” eller ”Hvor skal vi nu hen?”

– Det er klart, at der er sange på albummet, som stadig kredser om tabet af Nicolai. Måske vil det altid blive ved med at rumstere i min sangskrivning. Det har sat et voldsomt aftryk i mig, og at skrive sange er for mig fortsat en måde at forstå og måske også en måde at finde en større mening og samhørighed i små glimt. ”Den morgen” beskriver det fald, der fulgte efter den frygtelige besked. En oplevelse af at blive ved med at falde. Vi har forsøgt at fjerne ting og lukke ned for al overflødig lyd i den sang. En slags noise cancelling, hvor man får oplevelsen af at befinde sig inde i en glasklokke. Isoleret med forvrængede og fordrejede tanker. Et ensomt sted.

– ”Sorgen sover” er en slags sorgvuggevise, som er skrevet med udgangspunkt i de spørgsmål, Morgan (Skov og Nicolai Munch-Hansens søn på nu syv år, red.) stillede mig, da hans far døde. Det er nok det ene nummer på pladen, der binder bro mellem denne nye plade og den forgående, rent produktionsmæssigt. Med Maria Jagds strygerarrangement og den akustiske guitar, der bærer sangen.

– Når det er sagt, så har det har været vigtigt for mig ikke at sælge denne her plade som et sorgværk nummer to. For det føler jeg ikke, det er. Jeg oplever at den rækker fremad. Det er også en markant anderledes produktion end The Echo of You

– I en sang som ”Hvor skal vi nu hen?” forsøger vi rent produktionsmæssigt at kreere en oplevelse af klaustrofobisk rædsel. En slags ubådsfornemmelse, hvor ilten bliver suget ud af rummet. Chokket, når vi begynder at tage ind, at vi har opbrugt en stor del af vores klodes resurser. Vi har muligvis gjort uoprettelig skade på den verden, vi før tog for givet. En følelse af at tiden løber fra os. Opbygningen af sangen og produktion bevæger sig fra indestængt gru til et manisk ridt og videre til et slags efterspil, som måske rummer en slags refleksion om, at vi alle er et i sidste ende. Forbundet med hinanden og verden omkring os, om vi vil det eller ej. 

– ”I en verden så urolig” beskriver igen vores tid, hvor vi bliver bombarderet med indtryk og dårlige nyheder på konstant basis. Ligeledes handler den om mit eget indre liv og min private historie.

Se musikvideoen til "I en verden så urolig" fra det nye album I nat blir vi gamle – artiklen fortsætter under videoen

Elektronisk og litterær inspiration

Det nye album er lidt mere elektronisk end vanligt, og det er der en naturligvis forklaring på, fortæller Kira Skov:

– Det var en lyd, der opstod i mit samarbejde med Silas (Tinglef, co-producer, red.). Vi eksperimenterede en del og prøvede sangene af på forskellige måder. Hen af vejen fandt vi en ramme for projektet. Vi har hentet inspiration i både hiphop, triphop og i moderne pop-produktioner og lavet vores eget take på dette. Silas har arbejdet tæt med Anders Trentemøller på sine egen plade med 2nd Blood, og Anders har remixet nogle ting for mig tidligere, og vi fik lyst til at se, hvad han kunne bidrage med. Anders kom ind over tidligt i processen og var med til at definere en retning for de øvrige produktioner, som vi selv har siddet med.

Du har arbejdet sammen med Silas Tinglef gentagne gange, men det er første gang, han træder ind i rollen som co-producer, hvorfor har du valgt ham til det, og hvad kan han bidrage med?

– Silas og jeg har været nære venner i godt 12 år, og vi har altid haft en særlig musikalsk fællesforståelse. Og nu er vi faktisk også blevet kærester, så det var naturligt, at Silas var den første, jeg spillede sangene for. Silas arbejder hurtigt og intuitivt og er en fantastisk musiker. Vi har et vildt godt flow sammen, og vi har det sjovt i processen. Der er ikke langt fra tanke til handling, og det kan jeg godt lide. Og så supplerer vi hinanden godt. Silas kan nogle ting, jeg ikke kan og omvendt, men sammen kan vi vildt meget. Vi har også selv lavet videoerne til de to singler. Det har været kreativ proces på mange niveauer, og vi behøver ikke at forklare så meget til hinanden. Vi har været ret enige om, hvor det skulle hen.

I begyndelsen af ”Den morgen” hører man en samplet kvindestemme, der siger ”Jeg kunne ikke lide at neje og lege med dukker, jeg havde ikke mod til at vise, at jeg var anderledes”. Det er en ganske særlig kvinde, der taler, fortæller Kira Skov:

– Det er Tove Ditlevsen. Jeg elsker Tove og hendes stemme og havde lyst til at sende en hilsen til en af mine danske helte på min danske plade. Der var noget i det klip, som jeg relaterede til. Hun taler om at være barn. En lille pige. Jeg havde heller ikke lyst til at lege med de modbydelige dukker… Og jeg opdagede hurtigt, at jeg var anderledes end mine jævnaldrende. Jeg følte et enormt slægtskab med Tove da jeg var teenager og gør det stadig.

En anden digter, der medvirker på albummet, er Peter Laugesen, der fremfører en del af digt ”Ingen kan gå alene” i slutningen af ”I en verden så urolig”. Kira Skov har også sunget hans tekster tidligere på Nicolais album Det flimrende lys over Brabrand Sø og er begejstret for den aarhusianske poet:

– Jeg elsker Peter Laugesen. Jeg synes, at han er en af vores allerstørste digtere. Og han er også blevet en god ven. Jeg henter konstant inspiration i hans digte. Og så var det en slags hilsen til Nicolai. Hans plade Det flimrende lys over Brabrands sø slutter med et nummer, hvor Peter Laugesen læser dette digt. Det er så stærkt et digt. “Ingen kan gå alene, altid i mørket her”.

Se musikvideoen til "Hollywood" fra det nye album I nat blir vi gamle – artiklen fortsætter under videoen

Meget mere at hente i det danske

På ”Tågetale” har du gang i en regulær spoken word-fremførelse, hvorfor er du gået i den retning på det nummer? 

– Det var Silas, som sendte mig en fil med musikken, så det er en sang vi har skrevet sammen. Jeg sad på Bornholm ved juletid sidste år, og så kom hele denne her talestrøm til mig. Det er en på en gang alvorlig, men også humoristisk tekst. Jeg  kan godt lide det rum, vi skabte her. Det reciterende og insisterende ved denne form. Jeg kan godt lide det nummer.

Kan vi stadig vente en bogudgivelse fra dig, eller er det projekt blevet til de nye sange?

– I første omgang blev det til sange, men jeg vil gerne skrive en bog en dag. Vi må se, om den tager form på et tidspunkt. Der er jo bare altid en plade, der skal laves, smiler Kira Skov, der ikke betragter den dansksprogede plade som et enkeltstående projekt.

– Lige nu kan jeg ikke se mig selv stoppe med at skrive på dansk. Der er helt sikkert meget mere at hente her. Men jeg ved aldrig helt, hvor min inspiration leder mig hen. Når først jeg går i proces, vil det vise sig. Jeg er dog ret sikker på, at Silas og jeg vil lave meget mere sammen. Vi kan ikke rigtig lade være.

Du gav den første koncert med dit rockband Kira and the Kindred Spirits i 12 år i marts, hvordan gik det, og kunne I forestille jer at give flere koncerter sammen og måske indspille nyt materiale?

– Det var vildt sjovt og meget rørende at spille sammen igen og gense vores publikum. Det var en virkelig særlig aften i Store Vega, og det vækkede klart noget til live igen. Jeg var ikke sikker på, om det ville føles naturligt, men tilsyneladende fandtes der stadig dette parallelle spor inde i mig, som fandt det helt naturligt at spille den musik igen. Så man kan nok godt forvente, at vi vil røre på os igen. Meget mere kan jeg ikke afsløre på nuværende tidspunkt.

Til sidst: Du har gennemlevet en stor sorg siden Nicolais død i februar 2017. Hvordan har du det egentlig i dag?

– Jeg har det bedre. Men jeg kæmper stadig med udsving og udmattelse, og sorgen tager mig stadig nogle dage. Men Morgan har det godt, og jeg er glad sammen med Silas. Det er mærkeligt, at det kan lade sig gøre at elske en, som er død og at finde kærligheden igen. Men det kan det. Og jeg ved, at Nicolai ville være glad for det. Man bliver nødt til at blive ved med at turde at elske, selvom man har mistet på voldsom vis, ellers kan det hele være lige meget. Det er en måde at insistere på, at livet skal leves videre. Og det er faktisk muligt at være både glad og ked af det på samme tid. Det har jeg lært!

LÆS OGSÅ: Kira Skov offentliggør forårsturné

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA