x

NEKROLOG: We ain't making it past 21

NEKROLOG: We ain't making it past 21

Endnu en i rækken af unge hiphop-talenter, som har forladt os alt for tidligt

Søndag morgen stod amerikanske hiphopfans op til endnu en af de sørgelige nyheder, som desværre er blevet alt for hyppige de senere år. Rapperen Juice WRLD, med det borgerlige navn Jarad Anthony Higgins, var i løbet af natten afgået ved døden, 21 år gammel. Et ufatteligt tragisk udfald for et ungt liv, især fordi det efter alt at dømme slet ikke behøvede at komme dertil.

Han var nemlig et ungt stortalent med en lang karriere, men endnu vigtigere, et langt liv foran sig. Et liv, som natten til søndag lokal tid fik en alt for tidlig ende. I Chicagos Midway Airport fik den 21-årige rapper et slagtilfælde, og selvom han var ved bevidsthed, da han blev hentet af ambulancefolkene, stod hans liv ikke til at redde. Dermed blev Juice endnu en i rækken af unge hiphop-talenter, som har forladt os alt for tidligt, og derudover et offer for sin egen morbide profeti fra 2018-nummeret ”Legends”. Higgins fyldte 21 i mandags:

What's the 27 Club?
We ain't making it past 21
I been going through paranoia

Netop ”Legends” var et nummer dedikeret til de to emorap-ikoner Lil Peep og XXXTentacion, der begge som bekendt forlod os – og Juice WRLD – alt for tidligt. WRLD selv var en vellidt skikkelse, og var ligesom X og Lil Peep anerkendt for sit store talent i hele musikbranchen. Han var dog også en ung mand, som tydeligvis kæmpede med enorme dæmoner. Man skal ikke lytte mange gange til lyrikken på de to soloalbum Goodbye & Good Riddance og Death Race For Love for at konstatere, at hjertesorger, paranoia og depression, sammenholdt med et massivt forbrug af alkohol, receptpligtig medicin og narkotika var allestedsnærværende faktorer i tekstskrivningen.

Med sin upolerede, nærmest blink-182’ske skatepunk-vokaler, hjulpet på vej af en veldoseret mængde AutoTune, croonede Chicago-rapperen således om sin dødsfascination, kvinderne i de forliste forhold, sit mentale stormvejr og særligt kærlighedsforholdet til en lang række medikamenter, lovlige som ulovlige. Tematikken var flere gange straight up dyster; i videoen til ”Black & White” var Higgins til sin egen begravelse – præcis som XXXTentacion i sin posthume ”SAD!”-video og ligeledes afdøde Mac Miller, som i videoen til ”Self Care” befandt sig i en kiste. Miller døde af en overdosis, mens X blev skudt. Begge i 2018.

Livet on the road var et stressfyldt et af slagsen, og det virkede som om, at Juice, som i år for alvor havde slået igennem og stod foran sit helt store gennembrud, var omtumlet af livet på farten. I år var første gang, han holdt Thanksgiving væk fra sin familie grundet tourlivet, hvorfor dødsfaldet i netop lufthavnen – transitpunktet for den moderne, evigt turnerende artist – rummer en vis morbid ironi. Vi nåede desuden at få besøg af Juice WRLD to gange herhjemme til en udsolgt koncert i Store Vega i september sidste år og midt i Nicki Minajs show i Royal Arena i marts.

LÆS OGSÅ: Ungdommelig drømmeverden i Store Vega

En officiel dødsårsag foreligger ikke endnu, men det virker så godt som umuligt, at den længerevarende misligeholdelse af kroppen ikke har haft en rolle at spille. Når en så ung mand oplever et slagtilfælde, hvor det er blevet rapporteret flere steder, at rapperen blødte ud af munden, virker andet utænkeligt. Og skal vi egentlig ikke til at tage ved lære af dette? Hvor mange potentielle genredefinerende skikkelser og generationelle ikoner skal lade livet som resultat af Hollywood-livsstilen, før nogen stopper op og udfordrer denne tragiske status quo?

Det bedste, man kan gøre, er at lade Juice WRLDs musikalske fortvivlelse tjene som et billede på, hvor vigtigt det er at passe på sig selv og sit mentale helbred. Særligt hvis man lever i en turbulent kendisvirkelighed, hvor forventningspresset gør alt, hvad det kan for at skubbe endnu en svag sjæl ud over afgrunden og ud i den evige datidsomtale.

Rest in Peace, Juice WRLD.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA