x

Steppeulven-reportage: Old-timerne og de unge vilde vandt

Steppeulven-reportage: Old-timerne og de unge vilde vandt

Claus Hempler, Jada, Ganger og Gnags blandt årets prismodtagere

Lørdag aften den 25. januar afholder Foreningen af Danske Musikkritikere (FDM) sin årlige uddeling af musikprisen Steppeulven på Bremen Teater i København. GAFFA er i år for anden gang med i juryen sammen med ti andre medier, og dermed er denne skribent inviteret med til showet som jurymedlem, med en selvvalgt ekstrarolle som reporter. For når jeg nu er her, kan jeg lige så godt berette lidt om, hvad der sker. Også selvom jeg måske ikke er helt objektiv, men som sagt: GAFFA er kun ét ud af 11 medier. Og jeg har personligt ikke haft noget at gøre med udvalget af de optrædende kunstnere.

Listen over årets vindere byder på en interessant blanding af erfaringens indsigt og ungdommens energi og talent. Vinderen af den måske mest prestigefulde pris ud over Pionerprisen, Årets Udgivelse, bliver den 50-årige Claus Hempler, med egne ord en ”old-timer”, der efter 29 års karriere som engelsksproget sanger i først Fielfraz, derpå som solist sidste år sprang ud på dansk med det særdeles roste album Kuffert fuld af mursten. Et album, der ud over prisen for Årets Udgivelse også giver ham prisen Årets Tekstforfatter. Et album, der fik en vis anmelder, opkaldt efter en hovedpinepille, til at skrive, at ”Hempler har spildt de første 49 år af sit liv,” som Hempler selvironisk sagde i sin takketale.

Hempler nævner også, at flere af de øvrige vindere ikke var født, da han selv albumdebuterede i 1990. Det gælder eksempelvis Jada, der også modtager to priser, Årets Vokalist og Årets Livenavn, og som aftenens eneste prismodtager ikke selv er til stede, da hun er i Aarhus og spille på et udsolgt Train – hvor GAFFA i øvrigt giver hende seks ud af seks stjerner. Og det gælder Astrid Sonne, der modtager prisen Årets Komponist for sin musik i spændingsfeltet mellem klassisk og elektronisk.

Sanger og sangskriver i Ganger, Thomas Bach Skaarup, var ganske vist født, men kun en lille dreng i 1990. Han og hans band, der blandt andet tæller tre kvindelige vokalister i fremtrædende roller, modtager ligeledes to priser, Årets Håb og Årets Sang for ”Olympisk”, der noget atypisk er blevet et hit på først P6 Beat og siden P3. I aftenens mest følelsesladede takketale fortæller Bach Skaarup om at vokse op i faldefærdige barakker i Hanstholm og om ikke at have råd til at tage med på lejrskole med klassen – og det er det miljø, han skriver om.

Bach Skaarup taler også om at gøre tingene selv i musikbranchen – ”Fuck the majors,” som han siger. Hvilket Claus Hempler i øvrigt senere kommenterer ved at sige, at det faktisk var chefen for den danske afdeling af et multinationalt pladeselskab, Sony Music, der sagde ja til at udgive Hemplers dansksprogede album – uden at have hørt det først. Men Hempler var selvfølgelig et velkendt navn i forvejen, kunne man tilføje.

Prisen for Årets Musiker går til bassisten Jonathan Bremer fra dub-jazz-duoen Bremer/McCoy, som blandt andet er oppe imod sin tangentspillende kollega Morten McCoy, som han ikke overraskende gerne vil dele prisen med. Årets Producer er Anders Boll for sin produktion af de to ganske forskellige album, eksperimentalpopperne Gangers Mørk og de drømmende indiepoppere Lowlys Hifalutin, der i øvrigt begge er indstillet til prisen Årets Udgivelse, men altså her bliver overhalet af Claus Hempler.

Mindeord for anmelder

Initiativprisen tildeles Onkel Rejes Heavyband for at introducere metalmusikken for et helt ungt publikum på DR’s Ramasjang-kanal, og det er et populært valg at dømme efter jubelen i salen. Det samme er pionerprisen, der går til Gnags, der med diverse udskiftninger har eksisteret helt siden 1966 og dermed må siges at være et af landets absolut ældste bands – og som både har været pionerer inden for at bringe reggae- og dancehallmusikken til Danmark og for at gøre tingene selv ved at udgive egne og andres plader på eget pladeselskab, Genlyd, som de dog solgte til tyske BMG i 90’erne, og ved at have deres eget studie, Feedback. Alt sammen med base i Aarhus, gruppens hjemstavn i 70’erne, 80’erne og 90’erne.

Og Gnags er som bekendt stadig aktive og spillede så sent som sidste år på store og velanskrevne festivaler som NorthSide og Tinderbox. Hvem ved, om de måske også får comeback på Roskilde, hvor de i mange år i 70’erne og 80’erne var nærmest fast indslag. Når Thomas Helmig kan, kan de vel også? (Dette er mine ord og ikke fra Børsen-anmelder Niels Fez Pedersens vindertale). Sanger og sangskriver Peter A.G. Nielsen og den mangeårige guitarist Per Chr. Frost modtager prisen til stående ovationer og Peter A.G. Nielsen siger i sin takketale, at det for bandet blandt andet handlede om, at ”det hele var så alvorligt – vi ville gerne have det sjovt”. En lille stikpille til anmelderveteranen Klaus Lynggaard, der tidligere har været på scenen og dele en pris ud, bliver det også til – for Gnags har langtfra altid været anmelderdarlings, selvom de er det i aften.

Undervejs får Informations mangeårige anmelder Ralf Christensen hyldet kritikeren Lars Villemoes, der døde i november, 66 år gammel. Villemoes var fremtrædende musikanmelder på Information og Weekendavisen i 80’erne og 90’erne, med i Foreningen af Danske Musikkritikeres første bestyrelse og har inspireret mange af nutidens musikskribenter, blandt andre den unge Ralf Christensen (og også undertegnede). Christensen læser et par af Villemoes’ gamle anmeldelser op for at understrege, at han både havde analytisk og sproglig skarphed og ofte var forud for sin tid. Blandt andet var han del af de meget få anmeldere, der forstod Anne Linnets første Marquis de Sade-plade – den med ”Glor på vinduer” og ”Nattog” – som ellers blev jordet, men i dag har klassikerstatus. Æret være hans minde.

Musikalsk præsenterer showet seks kunstnere, som hver spiller to numre live. Her er fokus på de yngre navne med artpop-sangerinden Molina, r&b-sangeren Awinbeh – også kendt som sangskrivningspartner for blandt andre årets dobbelte vinder Jada – black metal-bandet Orm, den eksperimenterende popgruppe Ganger – der som nævnt også vinder to priser – rapperen Tessa og endelig indiebandet Efterklang, der som de eneste på scenen har mere end to album bag sig. Ja, Molina og Tessa har ikke engang udgivet deres første album endnu.

Det musikalske niveau er højt hele vejen, og de unge navne Molina, Awinbeh, Ganger og Tessa må siges at være særdeles lovende. Tessa har allerede flere store streaminghits bag sig, Molina et enkelt med ”Hey Kids”, og Ganger som nævnt et par radio-ditto, og mon ikke Awinbeh også vil klare sig godt? Orm er allerede et velkendt navn i metalmiljøet med to album bag sig, og ormen kan sagtens vokse sig endnu større. Og Efterklang, ja, de griber endnu engang publikum, da de afslutter med fællessang med publikum på ”Havet løfter sig” fra bandets første dansksprogede album, sidste års smukke Altid sammen, som også havde fortjent en pris. Sange bliver sjældent mindre vedkommende af at blive sunget på sangskriverens modersmål, hvilket Kira Skov også demonstrerede i 2019 på sit første album på dansk, I nat bli’r vi gamle.

Årets priser bliver uddelt af medlemmer af juryen, der altså tæller anmeldere på en række af landets dagblade og musikmedier, mens værterne er de yderst veloplagte Rune Hedeman fra P3 (tidligere P6 Beat) og Tilde Bang-Hansen fra P6 Beat. Det eneste, jeg kunne savne er, at Pionerprisvinderne Gnags også giver et par numre, ligesom Laid Back gjorde det sidste år, men det er der faktisk ikke tradition for ved Steppeulven – sidste år var en undtagelse, måske fordi Laid Back også var pladeaktuelle.

Vi ses næste år – og selvfølgelig også til GAFFA-Prisen i Musikhuset Aarhus 26. februar, hvor det er læserne, der kårer vinderne.

Vinderne var:

Årets Album: Claus Hempler: Kuffert fuld af mursten
Årets Sang: Ganger: “Olympisk”
Årets Livenavn: Jada
Årets Håb: Ganger
Årets Vokalist: Jada
Årets Musiker: Jonathan Bremer, Bremer/McCoy
Årets Tekstforfatter: Claus Hempler
Årets Komponist: Astrid Sonne
Årets Producer: Anders Boll (Ganger, Lowly)
Initiativprisen: Onkel Rejes Heavyband 
Pionerprisen: Gnags


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA