x

HOLD ØJE MED: Fire favoritter fra vækstlaget

HOLD ØJE MED: Fire favoritter fra vækstlaget

Hver måned dykker vi ned i det spirende vækstlag - her er fire styks, du med fordel kan tjekke ud.

OKAY KAYA

30-årige Kaya Wilkins fra Norge laver musik til mennesker med depression og svamp i underlivet. Sådan er hun i hvert fald tidligere blevet beskrevet. For den dynamiske indieprinsesse er ærlig på en måde, så det bliver næsten komisk. Med sange, der handler om at tage sin date med ind og få sat en spiral op, om at være indlagt på psykiatrisk, og om at man godt ved, at man er et middelmådigt knald, taler Okay Kaya til den usikkerhed i os, som vi egentligt kun kan grine af at blive konfronteret med. Den fine balance mellem det sårbare og komiske har Kaya Wilkins virkelig mestret. Så meget, at hun har formået at gøre Chers megahit ”Believe” til sin egen lille, nøgne melankoliperle.

Med sit nye album Watch This Liquid Pour Itself svømmer Okay Kaya gennem sørgmodighed og angst i et forsøg på at nå i dybden i disse områder af sit sind. Der er svøbt en skævhed rundt om albummets 15 sange, der uden en ironisk distance parodierer elementer fra klassisk popmusik.

Det er et frisk pust at se en kvindelig kunstner skabe et brand, der ikke passer ind i nogen af de kasser, vi normalt presser popmusikere ned i.

JULIUS WILDER

Siden han var femten, har Wilder produceret musik i selskab med sin samarbejdspartner, Fridolin Nordsø, indtil han i 2018 fandt ud af, at hans hjerte og passion i virkeligheden lå i at være soloartist. Efter halvandet år i studiet for at perfektionere sin lyd og udforske sin musik har Julius Wilder endelig udgivet sin debutsingle ”Lovebird”.

Med sine tidlige helte som Prince, Stevie Wonder og Earth Wind and Fire in mente rammer 27-årige Wilder den samme smørbløde, swingende poplyd fra 70’erne. Klaveret åbner nummeret og gør plads til en sexet herrestemme og et quirky popunivers, vi gerne vil høre mere fra.

”Lovebird” er en fortælling om et kærlighedsforhold, der pludselig viser dets sande farver. Hvad der engang var håbefuldt og lidenskabeligt, ændrer karakter og tvinger en af parterne til at sige farvel – og derved forsøge at omfavne det ukendte.

MADDY

”En gammel sjæl i en ung krop” betegner meget godt, hvem sangerinden Maddy er. Med sine 21 år har hun en robusthed over sig, når hun målrettet går sine egne veje i en verden, hvor majoriteten halser efter ensretningen. Det er derfor ingen overraskelse, at debutsinglen ”Island” er et vanvittigt skarpt popnummer. Lyden er varm, intens og sikker, mens den rustne, særegne vokal kærtegner både hjerte og trommehinder.

”Island” formår på den måde at være både frisk og ungdommelig, mens der ligger en selvsikkerhed og eftertænksomhed pakket ind i debuten. Maddy fortæller nemlig om at være sig selv og gøre præcis, hvad man har lyst til – og samtidig være indforstået med, at det måske nogle gange skal foregå alene. På den måde passer ”Island” og Maddy perfekt ind i vækstlaget ved at lyde moderne og ukompliceret og alligevel helt som sin egen.

 CALBY

Hvis du tager det bedste fra 60’ernes soulmusik, drysser lidt verdenssensation i form af Lukas Graham og makkerparret Future Animals over og runder det hele af med øjne, der observerer verden fra en anden vinkel, end du og jeg er vant til i hverdagens trummerum, så har du Calby.

Mik Thybo har de sidste 15 år produceret for andre og udgivet musik under sit borgerlige navn. Nu er han dog trådt ind i kunstnerrollen som Calby, hvor han og Magnus Larsson fra Lukas Graham sidder i studiets epicenter. De har valgt at optage al musik direkte på en analog 8-track recorder og vokalen på en rørmikrofon for netop at indfange den varme, nostalgiske lyd, der kommer fra en forgangen og savnet tid.

Universet bevæger sig i et krydsfelt mellem soul, pop og indierock og er omringet af en form for tidløshed, hvor det gode håndværk og den stærke sang er i fokus.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA