x

GULD FRA GEMMERNE: Da GAFFA mødte Adele

GULD FRA GEMMERNE: Da GAFFA mødte Adele

Det meste af Danmark er lukket ned, og hvad skal man så bruge sin tid på? Ja, man kan for eksempel læse nogle af de lidt længere artikler, GAFFA har bragt i de forgangne 36 år, og som stadig kan tåle et gensyn. Dem vil vi bringe nogle af i den kommende tid under overskriften "Guld fra gemmerne". Artiklen her har tidligere været bragt i GAFFA februar 2011.

To begivenhedsrige år senere

Da britiske Adele udgav debutalbummet 19, vandt hun Kritikerprisen til Brit Awards og blev nomineret til den prestigefyldte Mercury Prize. Nu er det tid til det næste album, 21. Mød den to år ældre kunstner.

– Da jeg vandt prisen i Brit Awards, kan jeg huske, at det føltes meget surrealistisk at blive belønnet for noget, jeg faktisk bare godt kunne lide at bruge min tid på, siger Adele. Men jeg mærkede hurtigt, at de priser gav mig øjeblikkelig massiv eksponering, og det føltes pludselig, som om jeg blev taget alvorligt.

Adele fortæller, at hun på daværende tidspunkt havde hverken forventninger eller specifikke mål med en karriere i musikbranchen. Mål og visioner er dukket op undervejs og da hun modtog bekræftelse på, at det kan være muligt.

– Mange af mine venner og familiemedlemmer har drømme, men ingen af deres drømme er gået i opfyldelse.  Så heller ikke i mine vildeste drømme har jeg kunnet forestille mig, at mine drømme bare kunne gå i opfyldelse. Det skete bare en dag, så jeg regnede med blot at lade strømmen tage mig med, mens jeg hoppede med langs vejen. Jeg forventer stadig, at nogen vil komme og sige, at jeg er uvelkommen i den her arena og vil have mig til at skride fra musikindustrien. 

– Jeg tror, jeg har haft held og timingen med mig, og de elementer er langt de vigtigste i alle karrierer, uanset hvad man arbejder med. Det er vigtigt at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og for eksempel ramme de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.

Eksplosion i USA

Som sagt, så gjort. Kort efter, Adele udgav sit debutalbum 19, modtog hun en anmodning om at deltage i det populære tv-program Saturday Night Live med en liveoptræden. I SNL-afsnittet deltog Sarah Palin, den meget omtalte vicepræsidentkandidat i det daværende amerikanske valg.  Netop det afsnit viste sig at få de højeste seertal i 14 år.

– Jeg var så nervøs, at jeg knap nok kan huske den aften, og når jeg bliver så nervøs, så fryser min hjerne, og alt bliver bare sløret bagefter. Men jeg husker følelsen af en slags elektricitet i luften, mens jeg var i omklædningsrummet og backstage. Alle menneskene omkring mig den aften, musikere, producenter, pladeselskabsfolk og programmets medarbejdere var meget spændte og glade, og jeg kunne mærke, at noget særligt ville ske på den aften. Jeg sørgede for at lukke ned for alle de følelser, før jeg kom på scenen. For jeg vidste, at jeg var nødt til at holde sammen på mig selv, og jeg følte, at hvis jeg optrådte godt, så vil denne aften blive begyndelsen på min karriere som sangerinde.

Optrædenen gik fremragende, og Adeles debutalbum, 19, solgte mere end to millioner eksemplarer. Adele selv ved ikke helt, hvad hendes tiltrækning egentlig handler om.

– Nej, jeg er helt uforstående over for det. Men jeg tror, at folk synes, der er noget, der føles velkendt ved mig.  Folk synes, jeg minder dem om nogen, de kender, det kan være deres mor, søster, tante, moster eller datter. Lige præcis det her er ikke en følelse, jeg bevidst har skabt omkring mig, men det er vigtigt for mig at være til rådighed. Jeg har aldrig ønsket at fremstå hverken undvigende og uopnåelig.

Der findes et kendt Adele-citat, hvor hun siger, at "image er ikke forbundet med musik". Når hun bliver spurgt, hvad det handler om, nævner hun 1960'ernes r&b-sangerinde Etta James og den irsk/Cherokee-indianske folkesanger Karen Dalton, der var en del af miljøet omkring Greenwich Village som stilistiske modeller.

– Jeg sætter pris på dem, fordi de er kunstnere, du lytter til, og deres profil kommer ikke før deres udtryk. Alting handler i stedet om stemmen og sangen. I den musik, jeg skaber, skal der ikke være nogen distraktioner. Mine lyttere skal ikke interessere sig for, hvor store bryster jeg har. Jeg kommer aldrig til at inkludere sådan nogle elementer i min kunst. Jeg kan godt lide at synge og intet andet.

Berømte samarbejdspartnere

Den aktuelle albumtitel 21 refererer ligesom sidste albumtitel til Adeles alder på indspilningstidspunktet. For nylig blev den nye single Rolling In Deep frigivet. Nummeret er optaget med den britiske producent og sangskriver Paul Epworth, som tidligere har arbejdet med blandt andre Cee-Loo og Kate Nash.

– Jeg elsker Paul. Jeg kan nemlig have mange idéer og blive helt forstenet af frygt, fordi jeg ikke ved, hvordan man kanaliserer og formidler idéerne videre, jeg bliver bare nemt forvirret. Men han var aldrig bange for alle mine sprællende idéer, men omfavnede dem helhjertet og fik derigennem en mere afslappet holdning frem i mig.  Når vi arbejdede, brugte vi nogle gange hele dage sammen, fortalte sjove historier og fik hinanden til at grine i stedet for, at jeg kunne sidde og græde over noget, jeg er bange for.

Albummet 21 er indspillet med den legendariske producer og pladeselskabsdirektør Rick Rubin, som i begyndelsen af 80'erne grundlagde pladeselskabet Def Jam sammen med forretningsmanden Russell Simmons, og som også har produceret hits for kunstnere og grupper som Public Enemy, Red Hot Chili Peppers, Tom Petty, Jay-Z og Metallica.

– Rick er jo vældig erfaren, og det fik mig til at være rolig.  Men jeg tror faktisk, han blev udfordret af mig. Jeg har stadig ingen idé om, hvilken slags musik jeg ønsker at være kendt for, eller hvilken grundlæggende lyd, jeg vil have. De fleste af de kunstnere, han har arbejdet med indtil nu, har været ledende figurer og trendsættere i deres genrer. De vidste sandsynligvis præcis, hvem de er i forhold til mig, der kunne fortælle Rick, at: "Ja, lad os lave lidt country og smide noget disko ind også." Men jeg tror samtidig, han var temmelig charmeret af det.

Bred referenceramme

Når Adele beskriver den musik, hun lytter til netop nu, dykker alt fra soul til country, hiphop, rock og house op. Hendes omfangsrige musikalske smag og den brede referenceramme forklarer hun ved, at hun ikke lytter til musik med henblik på at definere, hvem hun er, men falder for kvalitet uanset hvilken emballage, det kommer i.

– Jeg er egentlig bare musikelsker. Mens 21 er blevet til, begyndte jeg pludselig at lytte til Jay-Z og Kanye West, fordi jeg for nylig blev fascineret af den måde, rap bliver leveret på, og hvordan den manipulerer ord for at rime og skabe melodier. I fremtiden er alting muligt for mig. Jeg kan endda lave en heavy metal plade næste gang, jeg har absolut ingen idé om, hvordan jeg vil have min lyd til at være.

Da hun sammenligner det første album med det nye, siger hun, at 21 har en større musikalsk bredde, fordi hun for nylig opdagede blues, country og rockabilly.

– Begge album er meget personlige, eftersom de begge handler om mig og mine kærlighedsforhold. I 21’s sange er jeg ikke længere lammet af den omstændighed, at tingene ikke altid går glat. Tidligere i livet troede jeg næsten ikke, jeg ville overleve, når noget gik galt i livet, og samtidig troede jeg, at jeg var verdens bedste kæreste, der gjorde alt rigtigt.  Men nu er jeg bevidst om mine mangler og ved, at jeg nok er en af de top ti værste kærester, nogen kan have.  Den væsentligste forskel mellem 19 og 21 er også, at jeg ikke længere ser tilbage på fortiden for at finde svar på fremtiden.

Man spekulerer selvfølgelig på, hvordan et Adele-album med titlen 30 ville lyde. Adele siger:

– Da håber jeg, at jeg ved, hvilken lyd jeg vil have.

Adeles favorit at spille live:

– Det må være singlen Hometown Glory. Det var den første sang, jeg skrev helt selv og dermed den første til at repræsentere mig. Jeg er også meget patriotisk omkring min hjemby Tottenham/London, som er temaet i sangen. Det betyder ikke noget, hvor i verden jeg fremfører den, folk tager den til sig, synger med og virker til at kunne forholde sig til deres egen hjemegn. Det kan jeg godt lide.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA