x

REPORTAGE: ”Vift med jeres vinduesviskere” – Buttenschøn bag første bandkoncert på drive-in-scenen

REPORTAGE: ”Vift med jeres vinduesviskere” – Buttenschøn bag første bandkoncert på drive-in-scenen

De fik idéen for 10 dage siden, og tidligt fredag aften den 24. april kunne eventmagerne Front of House i samarbejde med Aarhus City Forening så præsentere Danmarks første drive in-koncertsted P-scenen, på det idyllisk beliggende Tangkrogen lige ud til Aarhusbugten. Et forsøg på at arrangere koncerter igen under coronakrisen, hvor forbuddet mod større forsamlinger ellers har tvunget stort set alle sommerens festivaler til at aflyse. Begivenheden fik mildt sagt massivt mediedækning, og de 500 billetter til åbningskoncerten med Mads Langer solo blev revet væk. Billetter til hver én bil med plads til op til fem personer i hver – helst fra samme husstand for at undgå at skabe nye smittekæder.

Musikken blev transmitteret fra scenen til folks bilradioer via noget så gammeldags som FM-båndet, og at dømme efter den begejstrede dytten efter hvert nummer kombineret med klapsalver ud ad venstre forrude – den eneste rude, man måtte åbne – var det en succes. Pressen måtte dog af pladsmæssige årsager ikke sidde i biler, men skulle overvære koncerten i udkanten af festivalpladsen, et stykke fra scenen og i passende afstand fra hinanden. Her var det eneste, man kunne høre, lyden fra Mads Langers scenemonitor, så det var ikke muligt for mig at give en retfærdig vurdering af Langers optræden.

Lørdag eftermiddag er der så koncert sammesteds med Thomas Buttenschøn, denne gang med P-scenens første bandkoncert. Nyhedens interesse er ikke så stor her dagen derpå, så hvor pressen var talstærkt til stede på åbningsaftenen, er GAFFA bortset fra en journaliststuderende eneste medie på pladsen i dag. Der er også ”kun” solgt til halv kapacitet, cirka 230 biler, hvilket dog må siges at være absolut fint for en eftermiddagskoncert med en kunstner, som normalt ikke, trods en vis kendisstatus, sælger nær så mange billetter eller streamer lige så godt som Langer.

Koncerten indledes med, at Buttenschøn får overrakt en pris, en Verdensmål-statuette af Claus Bech, direktøren for Aarhus City Forening.

Verdensmåls-statuetten blev lavet i 2019 af glaskunstneren Anni Hjorth i kun 17 unikke eksemplarer i forbindelse med den landsdækkende kampagne ”Danmark for målene”, der har fokus på FN’s 17 verdensmål. Statuetten er siden hen blevet overrakt til en række personligheder, der har gjort noget ekstra for at fremme verdensmålene i Danmark, herunder blandt andet nuværende finansminister Nicolai Wammen (S) og tidligere finans- og udenrigsminister minister Kristian Jensen (V). Mere info om denne pris følger senere i en separat artikel.

Både swingende og rørende

I dag har jeg fået lov at komme med bag scenen, naturligvis i passende afstand fra de øvrige tilstedeværende og sådan, at vi ikke er flere end 10 på området. Her kan jeg opleve koncerten på tæt hold og får lyden fra musikernes monitors. Dog kan jeg ikke så godt høre vokalen, bortset fra i de sange, hvor Buttenschøn optræder solo med sin akustiske guitar, og jeg kan heller ikke se de publikummer, som Buttenschøn kommunikerer med via videotjenesten Zoom, og som kommer frem på en storskærm. Derfor kan jeg ikke rigtigt skrive en decideret anmeldelse.

Jeg kan dog konstatere, at publikum tager godt imod den både humoristiske og inderlige sangskriver og hans velspillende band, som består af guitarist Søren Heller, bassist Henrik Møller, trommeslager Eddie Jarl og keyboardspiller Mark Chemnitz-Laustsen, hvor sidstnævnte også er en af initiativtagerne til P-scenen. Der er plads til flere veloplagte guitar- og keyboardsoloer undervejs, og publikum dytter begejstret mellem sangene og klapper ud ad ruden i førersiden. På et tidspunkt opfordrer Buttenschøn i øvrigt folk til – ikke at vifte med armene, men aktivere deres vinduesviskere i en form for synkronbevægelse, sammen, men hver for sig, og det er ømt at se fra scenen.

Sættet byder især på sange fra begyndelsen af Buttenschøns karriere, hvor han hittede med numre som ”Præsident i USA”, “Smukkere end smuk” og “Dårlig sex”, men der bliver også plads til en helt ny sang med titlen ”Velkommen i klubben,” et særdeles funky og dansabelt, næsten Helmig-associerende nummer, som Buttenschøn snart vil udgive med sit nye band Girls on Bikes, hvis medlemmer i øvrigt er de selvsamme, som vi ser på scenen i dag.

Højdepunktet er dog det akustiske intermezzo, hvor Butterschøn alene blandt andet fremfører den på én gang opløftende og dybt rørende sang ”Mor”. En sang om hans mor, der døde af aids, da hun var kun 34 år – et år yngre, end Buttenschøn er i dag, som han siger. Buttenschøn har i adskillige år været befriende åben om sin tragiske familiehistorie, hvor begge forældrene døde af aids, og han selv er velbehandlet hiv-positiv, men først på ”Mor”, der udkom sidste år skrev han om sin mor. Nummeret indeholder blandt andet linjen ”Jeg har set dig så mange gange bagerst i salen / Men aldrig været i stand til at tune ind på kanalen”, hvor metaforen i dag næsten bliver helt bogstavelig, når man rent faktisk skal tune ind på en bestemt frekvens for at høre Buttenschøns koncert.

Det får jeg så heller ikke gjort i dag, men måske skulle jeg, som flere venlige sjæle også har foreslået, anskaffe mig en transistorradio, nu hvor jeg ikke har en bil – og heller aldrig har haft kørekort, hvilket sjældent er et problem for mig, men lige i dag er det faktisk, også selvom jeg bor i gåafstand fra koncertpladsen. Jeg vil jo gerne kunne følge med i, hvordan musikken lyder ude blandt publikum. Jeg bliver i hvert fald mere og mere positivt stemt over for konceptet med drive-in-koncerter, om end de selvfølgelig ikke er så klimavenlige, som flere har påpeget. Men man kan jo godt høre dem i el-biler.

LÆS OGSÅ: Thomas Buttenschøn efter drive-in-koncert: ”Det var min idé”

 

Sætliste:

Michelle

Fantastiske mandag

Rødvin fra i går

Hvis du ringer på mandag

Riccos

Dårlig sex

Nat lidt endnu

God Damn

Mor

Vidunderlig

Velkommen i klubben

Præsident i USA

Ekstra:

Smukkere end smuk

 

Se en video fra opbygningen af P-Scenen:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA