x

LYDMOR-KOMMENTAR: Så er det nok, Ekstra Bladet

LYDMOR-KOMMENTAR: Så er det nok, Ekstra Bladet

Kære Ekstra Bladets redaktion

Sæt jer ned. Vi bliver nødt til at tage en snak. En snak om Thomas Treo. Og bagefter skal vi snakke lidt om voldtægtskultur, lidt om clickbait, og til sidst skal vi have en stor snak om ansvar.

Endnu en Treo-anmeldelse af kvindelige musikere har med vanlig røre ramt Danmark. Anmeldelsen, som er af trioen Velvet Volumes nye album, handler hovedsageligt om det faktum, at Velvet Volume er kvinder. Om hvor få kvindelige bands Thomas Treo mener, der findes, og at ingen af dem er kommet i top 100 over de mest streamede artister. Jeg havde selv fornøjelsen af en Treo-anmeldelse i 2019, hvor han hovedsageligt fokuserede på, hvad han syntes om de andre kvinder på den pågældende festival og min påklædning.

Det er meget vigtigt at nævne, at jeg ikke har noget problem med vrede, spicy anmeldelser. Jeg kan godt se det sjove i at have en anmelderkarakter, som altid er sur og sviner alt, han ser. Problemet opstår, når Treo, hver eneste gang han vender blikket mod en kvinde, skal gøre det sexistisk.

At det skal handle om det faktum, at de er kvinder, om hvad de har på, og hvad han synes om det. Om han så kalder Madonna “en dum blondine” eller Lana Del Rey “en fæl narrefisse”, er det altid tydeligt, hvad hans holdning til kvindelig stilstedeværelse på en scene er.

Hvis Treo en dag skulle få lyst til at sige, at min stemme lyder som en kat, der skriger og mine beats er mindre opfindsomme end hans opvaskemaskine, skal det stå ham frit for. Jeg har intet imod beskidt eller kreativt sprogbrug. Bring it, Bukowski. Men HVER ENESTE GANG det er en kvinde, så skal hun rammes på sit køn generelt. Det er det sidste, jeg har et problem med.

Det er problematisk, at vi har et stort medie i Danmark, som tillader systematisk sexistisk nedgørelse. Et stort problem. Jeg ved, ligesom alle andre i min branche, hvad Ekstra Bladet får ud af at hyre en mand som Thomas Treo. Hver gang han skriver et af sine sexistiske sproglige overgreb, bliver det delt i ét væk, og alle skal lige ind og se det. Drama skaber clicks, og clicks skaber penge til den hjemmeside, som folk klikker sig ind på. Ifølge Ekstra Bladets egen reklameside har de 419 millioner visninger pr. måned, og 13 procent af deres læsere er mellem 12-19 år. Hvad sker der med den 12-årige pige, som går ind og læser de her ting? Hvad sker der med hendes selvopfattelse? Hvor meget mere skal der til, før hun tør at tage et instrument op og spille på det, når hun læser i et stort medie, at kvinder på en scene, generelt set, er et uønsket fænomen.

Og hvad sker der med den 15-årige dreng, som læser det her? Som læser, at kvinder som gruppe kan reduceres til syge kællinger, dumme blondinder og narrefisser? Som får den opfattelse, fra et stort etableret medie, at kvinder er mindre værd end mænd, og at deres største funktion er at være seksuelt til rådighed. Hvad går han ud og gør med den viden, når han bliver voksen?

Vi skal ikke læse ret langt ned i kommentarsporet, før de første voldtægtstrusler dukker op imod de tre kvinder i Velvet Volume. Deres udseende og såkaldte fuckability bliver lystigt anmeldt af anonyme brugere, som henholdsvis agerer fornærmede over, at de ikke ser det, de gerne vil have, eller bliver liderlige over det modsatte. Det her sker på alle hans anmeldelser af kvindelige artister.

Jeg er træt af at høre folk sige: “Det er bare Thomas Treo, det skal du ikke tage dig af”.

Jeg vil gerne sige det her meget klart og tydeligt. Det er ikke konsekvensløst at tillade det her. Det har meget reelle konsekvenser ude i den virkelig verden. Det har konsekvenser for opfattelsen af kvinder generelt, og det har i særdeleshed konsekvenser for de nye spirende frø af fremtidige kvinder i musikbranchen. Og det er rent ud sagt pinligt, at Ekstra Bladet har ladet det køre så længe, som de har. De tjener penge på at fremme sexistisk voldtægtskultur, og det skal stoppe. Nu.

Så, kære Ekstra bladets redaktion. Jeg forventer et svar.

Det skylder I alle kvinder i den danske musikbranche.

Og det har I faktisk gjort længe.

 

OBS: Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Jenny Rossander alias Lydmor er en dansk artist.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA