x

REPORTAGE: Inciterende indføring i Nick Caves univers

REPORTAGE: Inciterende indføring i Nick Caves univers

Umiddelbart inden COVID19-epidemien satte samfundet i undtagelsestilstand, tilbragte Nick Cave i al ubemærkethed en uges tid i København. Ikke for at give koncert eller interviews – det sidste er han mere eller mindre holdt op med, og først i foråret 2021 kommer Nick Cave & The Bad Seeds atter på Europaturné med det kritikerroste dobbeltalbum Ghosteen i bagagen.

Den efterhånden 62-årige australske rockstjerne og forfatter tilbragte derimod de tidlige forårsdage i den danske hovedstad i kælderen under Det Kongelige Bibliotek (populært kaldet Den Sorte Diamant), fordybet i forberedelserne af den store, officielle Cave-udstilling Stranger than Kindness – titlen er lånt fra en af mandens tidlige sange.

For selvom det er storbyerne Melbourne, London, Berlin og senest Los Angeles, som har udgjort fikspunkterne på Caves livsrejse – ja, så er det altså København, som får lov til at danne ramme om den store udstilling.

At der er tale om en dybt inciterende indføring i mandens karriere og kunstneriske univers, blev afsløret forleden, hvor GAFFA og en lille håndfuld andre medier var inviteret til en eksklusiv pressevisning af udstillingen forud for den officielle åbning den 8. juni.

Nænsomt kurateret

Både herhjemme og internationalt er Caves popularitet er steget til stadionstørrelse de senere år, og det giver således god mening på dette tidspunkt i karrieren at udrulle den store, retrospektive Caveudstilling.

Med over 300 genstande udlånt fra Cave selv, hans nærmeste kolleger og Arts Centre Melbourne – arrangeret i otte nænsomt kuraterede tableauer i Det Kongelige Biblioteks kælderetage.

Her føres vi på forbilledlig vis gennem fem årtiers liv og værk – fra barndom og ungdom hjemme i Australien, over de frenestiske, formative Berlin-år til 1990’erne, hvor Cave med base i London udgav sit bedste arbejde med den kongeniale backinggruppe The Bad Seeds.

Over det afgørende møde med Caves hustru Susie – og afskeden med stofferne – umiddelbart inden årtusindskiftet og årene i East Sussex, hvor familiemanden Cave i sit kælderkontor fandt en ny og mere fokuseret form og fik styr på nogle af sine dæmoner uden at sætte den kreative energi over styr.

Som helhed er Stranger than Kindness en decideret guldgrube for både nye og mangeårige medlemmer af Caves menighed: Det er en både smag- og meningsfuldt orkestreret rejse ind i Caves æstetiske univers.

Dybt betagende

Trods sin biografiske og kronologiske tråd fremstår udstillingen ikke som sådan en traditionel, biografisk fortælling om et liv og en karriere, men snarere som en kunstnerisk fremstilling – en cementering af Caves selvskabte mytologi snarere end en demontering af den. Eller som Cave selv skriver i indledningen til den fantastisk flotte bog, der ledsager udstillingen:

”Det, du ser i denne bog (altså udstillingsgenstandene, red.) lever i den intrikate verden, som er konstrueret omkring sangene, og som sangene bebor. Det er det materiale, som afføder og bringer næring til det officielle værk. Med det officielle værk mener jeg de sange, bøger eller soundtracks, som bliver udgivet og dermed overgivet til fansene.

Fanskaren bliver værkets kustoder. De ejer det. Men bag sangene er der en enorm mængde perifere sager – tegninger, kort, lister, kruseduller, fotografier, kollager, notater og kladder – som er kunstnerens hemmelige og ufærdige ejendom. (...) Jeg håber, du finder værdi i dem. For mig har disse objekter en anden kreativ energi end det færdige arbejde: Råt og umiddelbart, men ikke mindre dragende”.

Det er en meget smuk sammenfatning af en enestående udstilling, hvor man blandt andet har mulighed for at fordybe sig i håndskrevne tekstskitser, collager og besøge Caves arbejdsværelser – henholdsvis Kreuzberg i 80’erne og Hove i dette årtusinde, hvor stakkevis af bøger (Nietzsche, Faulkner, Freud, Tolstoj, Conrad, Blake) og obskure objekter er med til at indkredse kunstnerens idiosynkratiske inspirationskilder og særegne univers et sted mellem bibelmotiver, amerikansk popkultur og klassisk europæisk litteratur og meget andet.

Dybt betagende, og hermed varmt anbefalet.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA