x

ORDET ER FRIT: Livemusikkens genstart – fra krise til udvikling?

ORDET ER FRIT: Livemusikkens genstart – fra krise til udvikling?

Hvordan kommer vi videre?

Jeg læste for nylig om begrebet ”Posttraumatic Growth”, som er en psykologisk teori, der i modsætning til ”Posttraumatic Stress” handler om, at menneskets personlighed kan gennemgå en positiv ændring efter en traumatisk hændelse. At traumatiske events faktisk kan sætte gang i udviklingen og transformere os til det bedre.

I disse dage lukker det meste af Danmark stille og roligt op, og vi vender tilbage til en mere eller mindre normaliseret hverdag efter en hård tid med lockdown. Den kreative industri er ramt hårdt af coronakrisen og dens uoverskuelige efterdønninger. Aflysninger, udskydelser, omstruktureringer og en udefinerbar fremtid præger en i forvejen hård og på mange områder underbetalt og -værdsat industri. Musikbranchen lader til at være sidst i køen til at få hjælp – eller egentlig bare blive taget stilling til. For hvad skal vi egentlig med kunsten og kulturen, når menneskeliv er på spil?

Livemusikken i Danmark har ellers været en blomstrende branche de sidste år med et stigende antal koncerter, festivaler og arrangementer i alle afskygninger, hvilket er en sand fryd for musikelskere og -aktører. Men det har måske også gjort, at branchen er blevet lidt for komfortabel, doven og selvsikker. Vi er blevet vant til massive publikumsstrømme og udsolgte shows som default, og det har resulteret i, at vi har lavet business as usual og ikke benyttet os af alle de kreative kræfter, der er i branchen.

LÆS OGSÅ: KOMMENTAR: Sådan efterlader man en blødende branche på perronen

Men så kom coronakrisen – og med den en stor, fed stopklods for hele branchen med strenge restriktioner, der gør det svært at overleve og vende tilbage til det, vi kendte. Men selv om det er katastrofalt for alle, der mister jobs og store summer penge i øjeblikket, kunne vi måske vende situationen til noget konstruktivt. Krisen har nemlig også givet os tid og plads til at reflektere over den måde, vi oplever musikken på, til at revurdere og genstarte os selv, og dermed skabe nye formidlingsmåder for musikken.

For hvad er det, musikken kan – og vil?

Musikken kan samle folk. Musikken kan underholde og undervise. Musikken kan reflektere over fortiden, nutiden og fremtiden. Musikken kan identificere problemer, uretfærdigheder og faldgruber. Musikken kan udtrykke alle de følelser, der er svære at udtrykke på anden vis. Musikken kan så mange ting! Men i kampens hede om publikum, penge og prestige, har vi ikke været gode nok til at tydeliggøre det for omverdenen.

Jeg ser coronakrisen som et opråb til musikbranchen om at blive bedre til at understøtte musikken, oplevelsen og publikum med live-events. Om at fokusere på kvaliteten frem for kvantiteten. Om at skabe vedvarende minder, skrælle lagene af, komme ind til kernen og flytte fokus tilbage til det nære. Det er nemlig også det musikken kan – og er så eminent til!

LÆS OGSÅ: Spillestedsleder om flere tilskuere til superligakampe: “Total mangel på tillid og respekt for vores branche”

Jeg ser også en musikbranche, der nu tør stå sammen i en genfunden følelse af solidaritet på tværs af branchen i opråb til regeringen og i udbredelsen af livemusik. Og måske endda med en ny hungren, værdsættelse af og taknemmelighed for det, der bringer os sammen.

Jeg vil opfordre til, at vi sammen skal se livemusikken med nye øjne og finde nye, kreative løsninger til at udbrede musikken. Ligesom vi har gjort de sidste 10-15 år med den indspillede musik og digitale tjenester. Lad os se restriktionerne som kreativt benspænd, lave live-events for få dedikerede publikummer, skabe nye platforme og formater, vi ikke kunne tænke os til før – og udnytte alle de kreative, originale og nyskabende kræfter, der findes i branchen.

Med initiativer såsom P-koncerter, baggårdsjazz og drive-in-raves har vi allerede set nogle alternative måder at understøtte livemusikken på under lockdown, men de læner sig dog stadig op ad et velkendt format. Jeg kunne godt tænke mig at se, hvad der ville der ske, hvis vi tog den endnu længere ud og opløste formatet fuldstændigt og genstartede musikbranchen på ny. Skal vi lade nedlukningen af landet være den traumatiske hændelse, der gør, at branchen gennemgår en positiv forandring?

_____________________

Kommentaren er udtryk for skribentens egne holdninger. Kat Jarby (født 1986) arbejder som manager, projektleder, kurator med mere og er indehaver af den ukonventionelle managementvirksomhed Kaja MANAGEMENT, der projektleder innovative kulturprojekter på tværs af musikgenrer og kunstformer.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA