x

GUIDE: Fremragende sange med skæve taktarter

GUIDE: Fremragende sange med skæve taktarter

Hvis der findes noget, der kan bevise, at selv matematik kan være yderst poetisk, så må det være et musikalsk værk, der kan anvende taktarter på smukt afvigende og kreativ vis.

De naturlige taktarter indbefatter som reglen 4/4, 3/4, 8/8, 6/8, 12/8 eller muligvis 2/4. Dette skyldes, at disse taktarter er relativt jævne og derfor også enkle at forstå, både i hovedet og kroppen. De mere ulige taktarter forekommer derfor også sjældnere og sjældnere i kommercielle musik og ditto medier, netop fordi den mere komplicerede taktart kan være noget mindre intuitiv for den menneskelige krop at følge med til. Men for nogle er det lige modsat. For der er naturligvis et stort antal kunstnere, som har brugt disse taktarter til at skabe ægte magi, der rækker langt ud over de menneskelige grænser for forståelse og indre stræben efter symmetri.

Nedenfor finder du et antal interessante melodier, som har ret skæve taktarter.

Pink Floyd – ”Money”

På trods af, at Roger Waters’ nu legendariske basriff føles meget traditionelt og gennemsigtigt, tricker det faktisk hjernen enormt meget med sin 7/4-taktart. Det er helt sikkert ikke særlig svært at bevæge den ønskede kropsdel til “Money”. Det er dog, når du regner med en fjerdedelstakt, at du muligvis indser, at denne sang faktisk har en mere kompliceret taktart end forventet. 


Radiohead – ”Paranoid Android”

Radioheads fantastiske “Paranoid Android” fra albummet OK Computer er også sådan en sang, som føles lidt som “a piece of cake”, når du lytter til det. Men når du derefter trækker et hvilket som helst instrument ud og sidder og roder med det, indser du pludselig, at det måske er lidt sværere at følge med, end det burde. Dette skyldes, at sangen skifter vildt mellem 4/4 og 7/4. Derudover baseres en del af sangen også på en 7/8-taktart. 


The Beatles – “Happiness Is A Warm Gun”

Dette er uden tvivl en af Beatles mest excentriske sange med mange humørsvingninger og musikalske stilarter lige fra doo-wop til rock og pop. ”Happiness Is a Warm Gun” har en svimlende række af skiftende taktarter, der giver hver del af sangen sin egen distinkte følelse. Dette ved at skifte taktarten fra 4/4 til 5/4, til 9/8, til 10/8 og så videre mod uendelighedernes uendelighed.


The Stranglers – ”Golden Brown”

En af de mange smukke melodier, som skrives om det triste stof heroin. ”Golden Brown” skifter mellem 6/8 og 7/8 eller 13/4, afhængigt af hvem du spørger. En sang, der lyder som en vals, men hvis du prøver at danse vals til sangen, så vil du hurtigt opdage, at det bliver en besværlig omgang.


Tool – ”Rosetta Stoned”

Tool er mildest talt kendt for sine eksperimenterende synspunkter i forhold til taktarter og rytmiske forandringer. Jeg tror bestemt, at det er sværere at finde en Tool-sang, som ikke bygger på en ulige taktart fra en anden dimension end en, der gør. Men i denne overflod af valgmuligheder er ”Rosetta Stoned” fra 10,000 Days sandsynligvis deres mest komplicerede sang med hensyn til ændringer af taktarter. Hold godt fast. For sangen skifter nemlig mellem 3/8, 5/4, 8/8, 6/8, 9/8, 10/4, 11/4, 12/8 og 15/8.

Led Zeppelin – The Ocean
En fantastisk Zeppelin-sang, som mange ser ud til at have savnet. Sangens veksling mellem klassisk 4/4 og den usædvanlige 7/8-takt bruges til at opbygge en kombination af klassisk blues og Led Zeppelins legendariske heavy rock-lyd. 


Frank Zappa – Keep it Greasey 
Frank Zappas “Keep it Greasey” veksler frem og tilbage mellem 4/4, 19/16 og 21/16. Masser af sjov som altid med denne gæve gut.



Björk – Crystalline
Verset i denne sang er bygget på en vidunderlig 17/8-takt, mens omkvædet derefter falder tilbage på den trygge 4/4. Ligesom Björk selv.

björk - crystalline from Björk on Vimeo.

Mew – Introducing Palace Players

Mew åbner denne sang med den måske mest komplicerede taktart brugt i progressiv indie-drømmepop nogensinde. Tilsat et riff, der næsten synes at ligge bagefter gennem den komplekse rytme. “Introducing Palace Players” er – foruden at være en fantastisk sang på alle måder – også Bo Madsens måske bedste riff nogensinde, krydret med en kantet, twangy guitar-tone, der er værd at dø for. Fantastisk.

Mew "Introducing Palace Players" from Mew on Vimeo.

Rush – Tom Sawyer
Gennem en fantastisk kombination af standardiserede 4/4-beats med en stor instrumental passage i den swingende 7/8 taktart skabte de legendariske canadiere en enestående rock-sang, der er blevet noget af en hymne i den progressive sfære.



Radiohead – 15 step
Åbningssangen til Radioheads udødelige In Rainbows fra 2007 anvender en sjældent brugt 5/4-taktart, der giver sangen et utroligt mærkelig, synkoperet rytme. Gennem sangen opretholdes den samme rytme, hvilket skaber et nummer, der står på sin egen piedestal i den elektroniske art-rock. 


MGMT – Electric Feel
MGMTs “Electric Feel” bruger en utraditionel 6/4-taktart, som skaber en fantastisk atmosfærisk helhed i en ellers ret ukompliceret sang. Den usædvanlige rytmik giver sangen en ekstremt hoppende følelse, der skaber en 70'er-disco-osende aroma, som aldrig ser ud til at blive forældet. 



Jeg vedlægger desuden en lille bonus-playliste til dem, der er trætte af de forudsigelige rytmer og er klar til at komme ind i nye dimensioner uden for kroppens begrænsninger: 



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA